Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips till bubbelprovning

Jos

Medlem
Jag ska hålla en provning för endast 4 personer med en total budget på 1200 SEK. Lite utav en utmaning då tanken är Champagneprovning... Jag kan slänga in något annat också men det är Champagne de främst är ute efter. Jag har redan en tanke för att göra det så bra som möjligt med den begränsade budgeten men känner att jag kanske kan få bättre uppslag och idéer som inte tänkt på själv.... Så, hur skulle du göra? :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör

Kaptenen

Medlem
Jag ska hålla en provning för endast 4 personer med en total budget på 1200 SEK. Lite utav en utmaning då tanken är Champagneprovning... Jag kan slänga in något annat också men det är Champagne de främst är ute efter. Jag har redan en tanke för att göra det så bra som möjligt med den begränsade budgeten men känner att jag kanske kan få bättre uppslag och idéer som inte tänkt på själv.... Så, hur skulle du göra? :)
Snål budget, men inte omöjlig. Det finns ju ett gäng olika champagner i 375 ml storlek. Blir ju nästan 10 cl per person vilket räcker om det bara är fråga om provning. Budgeten räcker även till någon flaska i normalstorlek.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
@Jos Ta med en Ulysse Collin Pierrieres så är budgeten satt, ni behöver inte pröva någon mer, vi vet ju båda, att det inte behövs något mer :cool:
Ja det vore gött… ”Det här är typ så gott det blir så ni får ett glas bara så ni slipper sitta och pröva massa annat skräp”
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Snål budget, men inte omöjlig. Det finns ju ett gäng olika champagner i 375 ml storlek. Blir ju nästan 10 cl per person vilket räcker om det bara är fråga om provning. Budgeten räcker även till någon flaska i normalstorlek.
Precis min tanke
 

Johan L

Medlem
En eller två halvflaskor NV, en flaska icke-champagne och en bättre flaska så får du ju ihop en rätt trevlig provning.

Typ en Pierre Moncuit 2008 (879:- ), en halvflaska NV för ~200 och en icke-champagne för dryga hundringen.
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Funderar på att köra nedan på halvflaska. Landar under 1200. Kanske lite mycket med 6 glas men alltid kul med fler :)

Går ju att hälla 8cl till deltagarna så får undertecknad en femma

Roederer Collection som riktigt bra blend
Guldkula brut som budgetchampagne
Bollinger SC som bra pinotdriven
Diebolt Valois Blanc de Blancs
Palmer Co Rosé Solera
Cava
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
En eller två halvflaskor NV, en flaska icke-champagne och en bättre flaska så får du ju ihop en rätt trevlig provning.

Typ en Pierre Moncuit 2008 (879:- ), en halvflaska NV för ~200 och en icke-champagne för dryga hundringen.
Eller så köra jag typ som ovan fast med en flaska Egly
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Eller så gör man som jag brukar göra när jag har besök, dvs DBYOB och så dricker alla bra ;-) Du har säkert ngt bra i källaren som kan komma fram när alla har det trevligt!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Eller så gör man som jag brukar göra när jag har besök, dvs DBYOB och så dricker alla bra ;-) Du har säkert ngt bra i källaren som kan komma fram när alla har det trevligt!
Haha ja absolut men det är inte något besök hemma hos mig, det blir på lokal.

Kan tillägga att alla är fd kockar/matfolk men enligt uppgift så har ingen av dem koll på Champagne. En skulle tydligen föredra Prosecco före Champagne… :D
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Jos Ta med en Ulysse Collin Pierrieres så är budgeten satt, ni behöver inte pröva någon mer, vi vet ju båda, att det inte behövs något mer :cool:
Jag köper gärna Ulysse för 1 200 kr...
Funderar på att köra nedan på halvflaska. Landar under 1200. Kanske lite mycket med 6 glas men alltid kul med fler :)

Går ju att hälla 8cl till deltagarna så får undertecknad en femma

Roederer Collection som riktigt bra blend
Guldkula brut som budgetchampagne
Bollinger SC som bra pinotdriven
Diebolt Valois Blanc de Blancs
Palmer Co Rosé Solera
Cava
Sugot GC finns på halvflaska nära dig innanför tullarna.;)
 
  • Like
Reactions: Jos

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Haha ja absolut men det är inte något besök hemma hos mig, det blir på lokal.

Kan tillägga att alla är fd kockar/matfolk men enligt uppgift så har ingen av dem koll på Champagne. En skulle tydligen föredra Prosecco före Champagne… :D
Inget smaksäker kock föredrar prosecco framför champagne...om de inte jobbar på donken eller dylik?
 
Toppen