Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips till vinprovning - Spanien bortom Rioja?

Jag har tänkt hålla en liten provning på temat Röda Spanien bortom Rioja. Eller något i den stilen. Bredda bilden av Spanien för de i sällskapet som bara ser dilliga, traditionella Riojor framför sig när landet kommer på tal.
Har medlemmarna här tips på viner som skulle kunna passa bra? 3 viner, prisläge 200-500 kr per flaska, tillgängliga på Systembolaget.
Ribera del Duero? Bierzo? Ribeira Sacra? Montsant? Toro?
Jag har inte heller stängt dörren helt till Rioja, om det finns heta tips där...
Tack på förhand!
 

Daniel A

Administratör
Kul provning!

Två konkreta tips som uppfyller alla dina kriterier:

2013 Descendientes de J Palacios, Villa de Corullón. Solid representation från Bierzo.
2014 Dani Landi, Uvas de la Ira. Bra exempel på "nya Spanien".

Ett konkret tips som du måste privatimportera från Vin & Natur (går bra med enskilda flaskor):

2013 Laboratorio Rupestre, Escombro. 480 kr. Forumfavorit som är stört bra, roligt, intressant och häftigt! Värt besväret med import.
Edit: Kanske inte representativt för Spanien, men det kommer ju bredda bilden av såväl Spanien som vin i allmänhet. :D
 

gece

Man vänjer sig.
Vill man visa andra sidor av Rioja än den klassiska finns ju t.ex Roda I och Roda Reserva inne på spritboutiquen just nu. Mycket mörk frukt, choklad och kaffe, inte mycket dill.

Om det finns anledning att tro att dina kamraters fördomar inte är baserade på top notch-klassiker, släng en in en Rioja Alta Gran Reserva 904 och se vad de säger. En lättprickad Rioja, av det svinbra slaget.

En humant prissatt alternativ bild av vad Tempranillo kan göra är vinet jag drack igår och @Jimmy Forsman utsåg till andraseptembersläppets vinnare, 2011 Bodegas Protos Reserva. Eldig och med mycket torkad frukt år russin/dadlar-hållet, hade snarare gissat en välstrukturerad Garnacha - normalt inte riktigt min kopp med te, men detta var precis på rätt sida om gränsen till "för mycket".
 

chambertin

Medlem
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
Tack för mycket bra tips och intressant diskussion. Jag hade en klockren plan:
Protos Reserva (Ribera del duero)
Villa de Corullon (Bierzo)
Josep Foraster (Conca de Barbera)

Tyvärr är Foraster slutlevererad, så behöver fylla en slot. Annan utmaning är tidshorisonten, så utlandsalternativ och privatimport går bort iaf för den här gången.

Uvas de la Ira, AN/2, La Casilla eller något annat som passar 'buketten'? Ca 300 kr eller lite drygt går bra.
Eller så tjongar jag in en modern Rioja och breddar temat till moderna-isch Spanien snarare än Spanien utanför Rioja. Men gillade nästan första temat lite bättre.
 

chambertin

Medlem
Tack för mycket bra tips och intressant diskussion. Jag hade en klockren plan:
Protos Reserva (Ribera del duero)
Villa de Corullon (Bierzo)
Josep Foraster (Conca de Barbera)

Tyvärr är Foraster slutlevererad, så behöver fylla en slot. Annan utmaning är tidshorisonten, så utlandsalternativ och privatimport går bort iaf för den här gången.

Uvas de la Ira, AN/2, La Casilla eller något annat som passar 'buketten'? Ca 300 kr eller lite drygt går bra.
Eller så tjongar jag in en modern Rioja och breddar temat till moderna-isch Spanien snarare än Spanien utanför Rioja. Men gillade nästan första temat lite bättre.
Dom flesta utlandsleveranser (framför allt från Dk och DE) går snabbare än vad SB kan lova från BS.
 

gece

Man vänjer sig.
Brukar aldrig bli imponerad av spanska viner. Undantaget är dock Priorat så släng in något därifrån.
T.ex.
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/finca-el-puig-273701

sen måste jag lägga till ett lite udda vitt vin med mycket arom

http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/celler-cal-pla-7028401
Nu är jag ingen stor prioratkramare men det är ju faktiskt det enda distrikt förutom Rioja som når upp till Spaniens högsta klass, DOCa (vilket kanske säger mer om hur Spanien delar ut slika äror, men men), och är ju en stor favorit hos Råbert med gelikar. Ska man allmänbildas i vino tinto español känns det givet att ta med Priorat, torde bli en solid uppställning tillsammans med Bierzo och Ribera del Duero. :)
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
Nu har jag kört provningen, det blev mycket uppskattat - både temat/utformningen och vinerna.
Följande var lineupen:

* Terras Gauda O Rosal (Rias Baixas)
* Roda Reserva (Rioja)
* Villa de Corullon (Bierzo)
* Protos Riserva (Ribera del Duero)

Protos röstades fram som bästa vin. För min del blev Roda och Protos lite väl lika för min smak, skulle nog ha stoppat in något annat för att skapa lite mer kontrast. Men det var sammantaget goda viner hela gänget. Protos var riktigt fin, särskilt sett till prislappen. Påfyllning!

Corullon gav absolut mersmak. Jag får försöka skaffa någon intressant Mencia från Ribeira Sacra också, gissar att uttrycket kan vara rätt olika mellan distrikten.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har tänkt hålla en liten provning på temat Röda Spanien bortom Rioja. Eller något i den stilen. Bredda bilden av Spanien för de i sällskapet som bara ser dilliga, traditionella Riojor framför sig när landet kommer på tal.
Har medlemmarna här tips på viner som skulle kunna passa bra? 3 viner, prisläge 200-500 kr per flaska, tillgängliga på Systembolaget.
Ribera del Duero? Bierzo? Ribeira Sacra? Montsant? Toro?
Jag har inte heller stängt dörren helt till Rioja, om det finns heta tips där...
Tack på förhand!

Hur vart provningen? Har du skrivit om den?
Jag ska köpa mer spanska viner under 2017, vore kul att höra lite från dig igen!
 
Trådskapare
F

FredrikHäll

Medlem
Jag skrev en kort sammanfattning 1 oktober, se ovan. Men i korthet var både viner och tema uppskattade. Jag missade att nämna det vita vinet, som även det höll mycket god klass, inte minst till priset. Protos har jag fyllt på, gillade verkligen den.

Mencia behöver studeras närmare, och jag tror en framtida intressant provning skulle vara att jämföra mencia från Ribeira Sacra och Bierzo för att hitta vad som är uttryck hos druva respektive region eller vinifiering.
 
Toppen