Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Stefan J

Medlem
Bara champagne för min del. Har lyckats följa mina intentioner inför 2020 ganska bra. Lite mindre volym och högre kvalite. Sprang lite på alla bollar förut men är lite mer fokuserad nu vad gäller de som väver i volym men är ganska duktig på att prova nytt.

1. Selosse
2. Louis Roederer
3. Egly-Ouriet
4. Pol Roger
5. Jacquesson
6. Philipponant
7. Bollinger
8. Billecart-Salmon
9. Larmandier-Bernier
10. Agrapart
Placeringarna 6-10 är jämna så de kan variera en del med de som ligger på 11-15. De på pallen lär vara ganska stabila framöver och de lär inte se annolunda ut vad gäller vilka som tar medaljerna om ett år men valörerna kan skifta.
 

JonasBo

Medlem
Mars 2020
  1. Fratelli Revello 9,8%
  2. Renato Corino 6,6%
  3. Diego Morra 5,6%
  4. M. Marengo 4,5%
  5. Château Labégorce 4,2%
  6. Château Malescot St. Exupéry 3,8%
  7. Giovanni Corino 3,1%
  8. Gianfranco Bovio 2,8%
  9. Carlo Revello & Figli 2,4%
  10. Château de Poncié 2,4%
Skämmigt mycket Piemonte, men kul med bdx-producenter på plats 5 och 6 och bubblaren från Beaujolais på nr 10.

December 2020
  1. (1) Fratelli Revello 7,9%
  2. (2) Renato Corino 5,6%
  3. (Ny) Enzo Boglietti 4,7%
  4. (Ny) La Ca'Növa 4,1%
  5. (Ny) Cascina delle Rose 3,5%
  6. (3) Diego Morra 3,5%
  7. (5) Château Labégorce 3,2%
  8. (6) Château Malescot St. Exupéry 3,2%
  9. (8) Gianfranco Bovio 2,6%
  10. (4) M. Marengo 2,3%
Äsch. Inte lyckats göra så mycket åt Piemonteproducenter under året, men hoppas det blir lite ändring på det under nästa år.
Skam den som ger sig! ;)

Edit: ser nu att på delad tiondeplats har vi faktiskt Weingut Wechsler samt G Guigal! Dra på trissor :)
 

jrick

Medlem
Envinate
Ganevat
Julien Labet
Giuseppe Rinaldi
Jean Foillard
Le Grappin
Elio Sandri
Dard et Ribo
G.D. Vajra
Produttori del Barbaresco

Men ärligt talat är det extremt spritt, det är bara topp tre jag har mycket av egentligen. Hela topp 10 utgör 24,6% av källaren varav mer än hälften är topp tre-gänget.

Några mindre ändringar. Kanske främst att Produttori klättrat och Gonon, Brovia och Burlotto kom in. Det är tydligt att jag inte dricker så mycket av de som jag har i toppen, får nog ändra på det, uncork your darlings...


 

Pontus

Medlem
1 Guigal (1)
2 Willi Schaefer (3)
3 Clos des Papes (2)
4 J.J Prum (4)
5 Schäfer Fröhlich (5)
6 Keller (6)
7 Delas (9)
8 Pegau (7)
9 J-L Chave (12)
10 Krug (13)

En del champagneproducenter har åkt kana i listan efter det att den värsta 2008-haussen lagt sig. Krug är undantaget. I år ska jag 'i princip' :rolleyes: inte köpa något för lagring, så ändringar till nästa år kommer huvudsakligen att styras av vad som konsumeras.
Relativt små förändringar. Pegau ut, Pierre Peters in:
1 Guigal (1)
2 Willi Schaefer (2)
3 Clos des Papes (3)
4 J.J Prum (4)
5 Keller (6)
6 Schäfer Fröhlich (5)
7 Delas (7)
8 J-L Chave (9)
9 Krug (10)
10 Pierre Peters (15)
 

Håkan

Medlem
Med endast några mindre inköp kvar för året(ca 15 buteljer) ser det ut enligt nedan, saknas en stabil Champagne-producent på topp 10...
Imponerad av att du har såpass mycket av Prieure Roch. Har druckit både fantastiska viner såväl som magplask. Min erfarenhet är att vinerna inte skall sparas särdeles länge. Hur är din erfarenhet?
 

BallyJ

Medlem
Imponerad av att du har såpass mycket av Prieure Roch. Har druckit både fantastiska viner såväl som magplask. Min erfarenhet är att vinerna inte skall sparas särdeles länge. Hur är din erfarenhet?
Ska väl sägas att det är VDF som jag har, med tonvikt på Blanc 2017 som jag har testat, den var fantastisk! Annars har jag även provat Rouge och Ladoix som också har varit väldigt fina. Har tyvärr inte testat Grand Cru-lägen från Prieure:(
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Ska väl sägas att det är VDF som jag har, med tonvikt på Blanc 2017 som jag har testat, den var fantastisk! Annars har jag även provat Rouge och Ladoix som också har varit väldigt fina. Har tyvärr inte testat Grand Cru-lägen från Prieure:(
Har provat Clos Vougeot 93 ett flertal gånger, det är länge sen. Den låg i paritet med Vogues Musigny i pris på den tiden. Minns att den inte var helt klar och att den var öppen att dricka väldigt tidigt med väldigbt mycket multna löv och pors. Definitivt annorlunda vin men väldigt bra då. Lite dyrt för mig idag.
 

BallyJ

Medlem
Har provat Clos Vougeot 93 ett flertal gånger, det är länge sen. Den låg i paritet med Vogues Musigny i pris på den tiden. Minns att den inte var helt klar och att den var öppen att dricka väldigt tidigt med väldigbt mycket multna löv och pors. Definitivt annorlunda vin men väldigt bra då. Lite dyrt för mig idag.
Jag har endast druckit de unga, den äldsta jag har druckis har varit 5 år och då har de varit riktigt bra. Kom över de jag har köpt för ca 500:-/flaska vilket jag är nöjd med. Med priserna som finns i Europa nu skulle jag verkligen tänka två gånger.
 

Fixfred

Medlem
Jean-Jacques Vincent
Regnard
Vignobles Mayard
Domaine du Pégau
Albert Pic
Château de Fleys
Bosquet des Papes
Dom Pérignon
Penfolds
Charles Heidsieck
 

Wintermute

Medlem
En åttondel Pol Roger.
En av tretton och en halv Palmer.
En av sexton A. Gratien.
En av tjugo Andre Lurton
En av 24 JM Brocard
En av 24 Louis Martini
En av 35 Azemar (Un Jour)
En av 35 Damien Hugot
En av 35 Au Pied du Mont Chauve
1. Pol Roger 12%
2. Delamotte 4%
5. Gratien 4%
5. Roederer 4%
5. Hugot 4%
7. Brocard 3%
7. Champagne Palmer 3%
Betydligt mer champagnetungt på toppen nu...
 

LarsW

Medlem
Tja... ingen överraskning att det duggar tätt med champagne i min top 10.:D
Ganska jämn fördelning och lite kul med en port-producent i all fall!

1: Bonnaire 4.1%
2: Bollinger 3.8%
3: Charles Heidsieck 2.7%
4: Pol Roger 2.5%
5: Guy Charlemagne 2.4%
6: Veuve Clicquot Ponsardin 2.2%
7: Louis Roederer 2.1%
8: Château de Beaucastel 2.0%
9: Diebolt-Vallois 2.0%
10: Taylor (Fladgate) 1.8%
 

matage

Medlem
Den stora förändringen är tack vare alla inköp av Tondonia. Covid-effekten är att jag köpt lika mycket som vanligt eller mer (än planerat) men också druckt mer ur lagret med tanke på att jag fått vara hemma mer... och det har absolut gått mer skumpa hemma så jag är lite omotiverat stressad över de siffrorna med tanke på att det absoluta antalet gått upp :)

Producenter (2019 inom parantes)
1 (ny) R. López de Heredia 5,2%
2 (1) Vilmart & Cie 4,5% (7,4%)
3 (4) Weingut Keller 4,4% (3%)
4 (3) Château Gruaud Larose 3,5% (3,1%)
5 (6) Domaine du Pégau 3,3% (2,8%)
6 (ny) Charles Heidsieck 3,3%
7 (2) Pierre Péters 3,2% (3,5%)
8 (7) Taittinger 2,9% (2,6%)
9 (ny) E. Guigal 2,4%
10 (5) Château Talbot 2,3% (2,8%)

Regioner
1 (1) Champagne 32,9% (38,7%)
2 (2) Bordeaux 14,8%(17,9%)
3 (3) Rhône 10,2% (9,8%)
4 (ny) La Rioja 5,3%
5 (ny) Rheinhessen 4,4%
6 (6) Burgundy 4,1% (3%)
 

Pnilsson76

Medlem
"Källaren" börjar så sakta utkristallisera sig, och stämmer ganska väl med hur mina köp/fokus varit under 2020, dvs Champagne/Piemonte.
Blir fortfarande en hel del köp från andra regioner men mer sporadiska flaskor som man "måste" testa :). Och jämt i toppen då antal flaskor/producent inte är gigantiska.
Topp 10:
- Savart 4,1%
- Bonnaire 3,7%
- Ferdinando Principiano 3,1%
- Fratelli Alessandria 3,1%
- Pol Roger 2,7%
- Damien Hugot 2,7%
- Massolino 2,4%
- Bollinger 2,4%
- Mauro Veglio 2,4%
- Trediberri 2,0%

Gällande Region :
- Champagne 34,7%
- Piedmont 25,5%
- Tuscany 8,8%
- Rhône 8,2%
- Burgundy 6,8%
- Rheinhessen 3,1%
- Bordeaux 1,7%
- Rheingau 1,4%
- Castilla y León 1,4 %
- La Rioja 0,7%
 
Toppen