Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

Old Sparky

Medlem
Min:
Domaine de la Romanée-Conti, 10,8%
E. Guigal, 8,9%
Weingut Keller, 5,7%
Clos Saint Jean, 5,1%
Sine Qua Non, 5,1%
Schrader Cellars 4,4%
Tenuta dell'Ornellaia, 4,4%
Shafer, 3,8%
Bruno Giacosa, 3,2%
Domaine Armand Rousseau Père et Fils, 2,5%

Sprida skurar för min del. Blir nyfiken på hur det ser ut hos Er!
(För att se procentuell fördelning i CellarTracker, klicka på Wine in My Cellar -> Summarize By... -> Producer)
 

Daniel A

Administratör
Såhär ser min top 10 ut! Härlig blandning av producenter, även om det bara är Frankrike och Spanien. Även bra blandning av saker som ska drickas i närtid och saker som ska ligga länge.

Clos du Moulin aux Moines
R. López de Heredia
François Raveneau
Suertes del Marqués
Jacquesson & Fils (egentligen högst upp på volym. Nästan bara magnum)
Bodegas Alto Moncayo
Bodegas Ponce
Daniel Bouland
Vilmart & Cie
Jacques Selosse
 

Christer J

Medlem
så här ser det ut hos mig.

Egly-Ouriet 7.4%
Damien Hugot 4.6%
Louis Roederer 3.9%
Pol Roger 3.4%
Paul Bara 2.8%
Pierre Péters 2.6%
Paul Dethune 2.5%
Ulysse Collin 2.5%
Henriot 2.0%
Chartogne-Taillet 2.0%

Champagne är ju min grej även om jag har lite annat köpt på rek härifrån :)
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Såhär ser min top 10 ut! Härlig blandning av producenter, även om det bara är Frankrike och Spanien. Även bra blandning av saker som ska drickas i närtid och saker som ska ligga länge.

Clos du Moulin aux Moines
R. López de Heredia
François Raveneau
Suertes del Marqués
Jacquesson & Fils (egentligen högst upp på volym. Nästan bara magnum)
Bodegas Alto Moncayo
Bodegas Ponce
Daniel Bouland
Vilmart & Cie
Jacques Selosse

Bra champagneproducenter!
 
Jag har som regel svårt för att göra det man egentligen borde; nämligen att köpa fler viner av de producenter som man verkligen gillar. (För att man gillar det först och främst, men också för att kunna följa och lära känna och för att undvika minor). I stället blir det alltsomoftast bara en flaska - för att få tid att prova mer olika grejor och vidga mina vyer. Finns också gränser för hur mycket man kan köpa av rent ekonomiska och lagringsmässiga skäl.

De enda producenterna som jag har mer än några stycken av är Château Léoville Barton, Arnot-Roberts och John Thomas.

Om man sorterar på region så hamnar Bourgogne och Kalifornien på delad förstaplats, sen delad tredjeplats mellan Rhone, Bordeaux och Champagne. Och delad sjätteplats mellan Oregon, Piemonte och Jura.

På landsnivå är det hälften franskt, cirka en femtedel amerikanskt, en tiondel italienskt, och 5 % Australien, 3 % vardera av Spanien, Sydafrika och Tyskland.
 
M

Mouton

Får trots tråd namnet, sälla mig till Omar och speca region vis.

Bordeaux: 45%

Piemonte: 35%

Toscana: 15%

Övrigt: 5% består i huvudsak av Napa CS, och Champagne.

Totalt vid senaste inventering 1856 buteljer, men det var ett år sedan. Så garanterat över 2100.
Men nu är det dax att uttaget blir större än insättningen:rolleyes:
 
M

Mouton

Min:
Domaine de la Romanée-Conti, 10,8%
E. Guigal, 8,9%
Weingut Keller, 5,7%
Clos Saint Jean, 5,1%
Sine Qua Non, 5,1%
Schrader Cellars 4,4%
Tenuta dell'Ornellaia, 4,4%
Shafer, 3,8%
Bruno Giacosa, 3,2%
Domaine Armand Rousseau Père et Fils, 2,5%

Sprida skurar för min del. Blir nyfiken på hur det ser ut hos Er!
(För att se procentuell fördelning i CellarTracker, klicka på Wine in My Cellar -> Summarize By... -> Producer)
Och har du ett lager på säg 1000 flaskor, blir jag verkligen imponerad av din DRC samling.:) Och lite avundsjuk:oops:
 
Trådskapare
Old Sparky

Old Sparky

Medlem
Väldigt intressant tråd det här! Man skulle kunna tänka sig att det vore ganska likriktat, men det är knappt några producenter som återkommer i svaren. Det jag kan utläsa hittills är att Pol Roger och Roederer är populära.
 

jrick

Medlem
Envinate
Ganevat
Julien Labet
Giuseppe Rinaldi
Jean Foillard
Le Grappin
Elio Sandri
Dard et Ribo
G.D. Vajra
Produttori del Barbaresco

Men ärligt talat är det extremt spritt, det är bara topp tre jag har mycket av egentligen. Hela topp 10 utgör 24,6% av källaren varav mer än hälften är topp tre-gänget.
 

Daniel A

Administratör
Envinate
Ganevat
Julien Labet
Giuseppe Rinaldi
Jean Foillard
Le Grappin
Elio Sandri
Dard et Ribo
G.D. Vajra
Produttori del Barbaresco

Men ärligt talat är det extremt spritt, det är bara topp tre jag har mycket av egentligen. Hela topp 10 utgör 24,6% av källaren varav mer än hälften är topp tre-gänget.

Det är ju en jäkla trevlig trio att ha mest av dock! Grymt bra producenter - önskar att jag hade mer än jag har av samtliga själv!
 

kimnyblom

Medlem
Kul att se vilka gemensamma prodcenter som dyker upp. Så här ser det för tillfället ut på min top 10.

1. Damien Hugot 5.5%
2. Pol Roger 5.1%
3. Storm Wines 3.5%
4. Legras & Haas 3.1%
T5. Elemental Bob och Paul Bara 2.7%
T7. Larmandier Bernier, M. Chapoutier och (oväntat) Chateau de Sales. 2.3%
T10. Jacques Selosse, Pierre Peters, Gaston Chiquet och Mullineux. 2.0%
 
Toppen