Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Top 10 producenter i din källare

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Last edited:

Poussard

Medlem
1. Loire (1)
2. Champagne (NY)
3. Mosel Saar Ruwer (5)
4. Jura (3)
5. Trentino-Alto-Adige (6)

Jag är rätt nöjd hur jag lyckas kontrollera mina vininköp i den riktning jag vill.
Jag fortsätter bara posta regioner som den rebell jag är. Jag tycker inte producenter ger mig så mycket.

1. Loire (oförändrad)
2. Champagne (oförändrad)
3. Bordeaux (6)
4. Mosel (3)
5. Rioja (NY)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nu hittade jag funktionen på cellartracker :D

1. Weingut Keller 7.8%
2. Willi Schaefer 5.3%
3. Louis Roederer 4.9%
4. Dom Perignon 4.5%
5. Crystallum 3.7%
6. Chateau Montus 3.3%
7. Wittmann 2.9%
8. Charles Heidsieck 2.9%
9. R. Lopez de Heredia 2.9%
10. Dönnhoff 2.9%
Inte hänt så mycket. Insåg precis att det spretats lite i slutet på året så färre flaskor av samma producent.
1. Willi Schaefer 9%
2. Weingut Keller 7.8%
3. Louis Roederer 3.7%
4. Dom Perignon 3.3%
5. Wittmann 2.9%
6. Chateau Montus 2.9%
7. Charles Heidsieck 2.4%
8. Chateau Chasse-Spleen 2.4%
9. Dönnhoff 2.4%
10. Pol Roger 2.4%
 

BallyJ

Medlem
Har hänt en hel del på bara några månader, detta pga flera inköp men också konsumtion. 3 producenter som just nu delar 10e plats.
Kul med lite nya tillskott i topp 10 och framförallt att även Sydamerika kvalar in:
Pieve Santa Restituta (Gaja) 3,4%
R. López de Heredia 3,0%
François Lumpp 2,8%
PerSe 2,6%
Bonnaire 2,4%
Massolino 2,4%
M. Chapoutier 2,4%
Marc Hébrart 2,2%
Clos Mogador 2,2%
Giovanni Canonica 2,2%
 

Pontus

Medlem
Inga större förändringar. Krug ut från listan, Catena in.

1 Guigal (1)

2 Willi Schaefer (2)
3 Clos des Papes (3)
4 J.J Prum (4)
5 Keller (5)
6 Schäfer Fröhlich (6)
7 Delas (7)
8 J-L Chave (8)
9 Pierre Peters (10)
10 Catena Zapata (12)
 
Visst fokus ändå :cool:, även om CT varit lite dåligt underhållen på sistone
T10 producent
Pol Roger 5,0%
Bérêche et Fils 4,2%
R. & L. Legras 4,2%
Bollinger 3,0%
François Secondé 2,9%
Egly-Ouriet 2,7%
Larmandier-Bernier 2,2%
Agrapart 2,0%
Louis Roederer 2,0%
Paul Dethune 2,0%

T10 region
Champagne 64,1%
Piedmont 5,0%
Tuscany 4,7%
Burgundy 4,0%
California 2,8%
Catalunya 2,8%
Rhône 2,8%
Coastal Region 2,7%
Castilla y León 2,1%
La Rioja 1,6%
 

Stefan J

Medlem
1. Selosse 12,9 (1)
2. Egly-Ouriet 11,3 (3)
3. Louis Roederer 10.0 (2)
4. Philipponant 6,7 (6)
5. Bonnaire 6,4 (0)
6. Jacquesson 5,9 (5)
7. Bollinger 5,4 (7)
8. Pol Roger 4,4 (4)
9. Larmandier-Bernier 4,1 (9)
10. Diebolt Vallois 3,9 (0)
10. Paul Dethune 3,9 (0)
Toppen om förväntat stabil. Blir svårt för ledaren att försvara positionen då det är knepigt att fylla på så får väl låta bli att poppa :rolleyes:. Egly-Ouriet och Louis Roederer kommer vara med där uppe. Philipponnat har jag börjat gilla allt mer så kommer också vara föränkrat i toppen och eventuellt avancera. Besöken hos Bonnaire och Paul Dethune i somras slog igenom. Kommer variera lite längre ned i listan beroende på släpp.
 

JonasBo

Medlem
Detta blev resultatet just nu. Känns lite spretigt när man har listan framför sig. Jag verkar ha svårt att blunda när mailen från Caviste kommer verkar det som :D
1. Girolamo Russo
2. Domaine de la Touraize
3. Olga Raffault
4. Patrick Piuze
5. Le Grappin
6. Produttori del Barbaresco
7. Savart
8. Ferdinando Principiano
9. Enderle & Moll
10. Pertois-Lebrun

Per region ser det ut så här:
1. Champagne 27,5%
2. Piedmont 10,5%
3. Loire 9,9%
3. Burgundy 8,8%
4. Sicily 8,8%
5. Jura 5,8%
6. Rhône 4,1%
7. Baden 3,5%
8. Tuscany 3,5%
9. Galicia 2,9%

Bra strategi ändå. Då får man en bra spridning.
 
1. Selosse 12,9 (1)
2. Egly-Ouriet 11,3 (3)
3. Louis Roederer 10.0 (2)
4. Philipponant 6,7 (6)
5. Bonnaire 6,4 (0)
6. Jacquesson 5,9 (5)
7. Bollinger 5,4 (7)
8. Pol Roger 4,4 (4)
9. Larmandier-Bernier 4,1 (9)
10. Diebolt Vallois 3,9 (0)
10. Paul Dethune 3,9 (0)
Toppen om förväntat stabil. Blir svårt för ledaren att försvara positionen då det är knepigt att fylla på så får väl låta bli att poppa :rolleyes:. Egly-Ouriet och Louis Roederer kommer vara med där uppe. Philipponnat har jag börjat gilla allt mer så kommer också vara föränkrat i toppen och eventuellt avancera. Besöken hos Bonnaire och Paul Dethune i somras slog igenom. Kommer variera lite längre ned i listan beroende på släpp.

Fin lista, ser vissa likheter med min egen :rolleyes:, låter som att vi skulle kunna ha en trevlig 'date' i källaren :D
 

LeChat

Medlem
Vinkällarens fördelning 2021:

-Champagne i trygg ledning.

-Bordeaux var länge högst upp på pallen men hamnar nu på andra plats trots att det kommer dyka upp ett drygt 30-tal av primörer från 2019 under det nya året.

-Toscana har börjat inta en given plats i källaren och det är framförallt brunello från årgångarna 2015 och 2016 som lett till denna tredje plats. Ofta goda viner till anständigt pris.

-Rhone har varit betydligt större tidigare i synnerhet från södra delen. En anledning till minskningen är att frun (av någon konstig anledning) får migrän av just Chateauneuf och då blir det inte lika kul att öppna flaskor. Sen är tyvärr obalans och hög alkohol relativt vanligt. Men samtidigt kan dessa viner vara gudomligt goda. Antalet gånger som jag slutat köpa Chateauneuf är många och det finns risk att jag trillar dit igen.
Inköp från norra rhone har också minskat sen de stora köpen av årgång 2015. Samtidigt blev jag väldigt förtjust i syrah från bl.a. Charles Smith, Andremily och Penfolds St. Henri vilket också var en stor anledning till att det inte blev köpt så mycket fransk syrah.

-Bourgogne var egentligen tänkt som fokus för året och jag köpte en hel del precis innan årsskiftet men sen kom det av sig. Inget jag känner att jag ångrar. Tycker dock fortfarande att det är svårt att ersätta riktigt god bourgogne med pinot från andra delar av världen. Men samtidigt är det svårt att hitta riktigt god bourgogne med anständig prislapp.
-USA var tidigare bara representerat av cabernet sauvignon. Men under detta året har jag upptäckt att jag också gillar syrahn som ibland kan påminna om norra rhone till viss del, men som också kan ha en generös och fläskig stil som jag börjat gilla.

-Blandat franskt. T.ex. Montus, Tempier, Pibarnon.

-Blandat annat rött. T.ex. från Australien och Spanien.

-…och en hög med stilla vitt vin.

Köpfokus för 2022 är annars inget speciellt. Borde minska antalet flaskor. Lite auktionsfynd hoppas jag dock på. 2008 Billecart NF tänker jag köpa, men kommer annars inte på så mycket annat i stunden. Kanske rentav kan lyckas med att minska antalet flaskor.:cool:
 

Thirsty

Smygnykterist
År 2021 slutar med följande (2020 placering):
1) Moët & Chandon (1)
2) Louis Roederer (2)
3) Pol Roger (3)
4) Bollinger (4)
5) Charles Heidsieck (5)
6) Veuve Clicquot Ponsardin (6)
7) Taittinger (Ny, Comtes 2008 effekt)
8) Krug (Ny)
9) Delamotte (7)
10) Palmer & Co (9)

Bara champagne på topp 10 producenter (78 % av källaren är Champagne) om än att precis utanför topp 10 på delad 11:e plats kommer även vin utan bubblor med:
11) Antinori
11) Tenuta San Guido
11) Domaine du Pégau
11) Jacques Selosse (10, ut från topp 10 pga trist prisutveckling)

Fördelatat per region:
1) Champagne
2) Piedmont
3) Tuscany
4) Rhône
5) La Rioja
6) Bordeaux och California
8) Castilla y León
9) Mosel Saar Ruwer och Rheinhessen
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fjärde året nu så dags för ett diagram a la @Wintermute för att tydliggöra trenderna.

topp 10.jpg


Fortsatt stabilt i toppen. Billecart trendar uppåt som förutspått och kanske kan komma upp på pallplats nästa år beroende på hur många fler 08or som införskaffas. Saint Gall tog ett jätteskutt på grund av Orpale 08. Främsta röda är SQN på en 14e plats och vita är Raveneau på 19e. De Sousa och Bonnaire bubblar fortfarande och kan nog komma in på topp 10 år 2022. André Jacquart kommer nog vända trenden då jag redan förbeställt lite 2012or.:cool:

Andel champagne fortsätter neråt och är nu på 87,2 %.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
År 2021 slutar med följande (2020 placering):
1) Moët & Chandon (1)
2) Louis Roederer (2)
3) Pol Roger (3)
4) Bollinger (4)
5) Charles Heidsieck (5)
6) Veuve Clicquot Ponsardin (6)
7) Taittinger (Ny, Comtes 2008 effekt)
8) Krug (Ny)
9) Delamotte (7)
10) Palmer & Co (9)

Bara champagne på topp 10 producenter (78 % av källaren är Champagne) om än att precis utanför topp 10 på delad 11:e plats kommer även vin utan bubblor med:
11) Antinori
11) Tenuta San Guido
11) Domaine du Pégau
11) Jacques Selosse (10, ut från topp 10 pga trist prisutveckling)

Fördelatat per region:
1) Champagne
2) Piedmont
3) Tuscany
4) Rhône
5) La Rioja
6) Bordeaux och California
8) Castilla y León
9) Mosel Saar Ruwer och Rheinhessen
När jag vill dricka Dompa i framtiden vet jag vem jag ska kontakta! Noterar även att odlarskumpa inte verka vara din grej.:)
 

Jos

Medlem
Vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt med min producent-spread... Får skylla på att det finns mycket jag gillar och såklart katastrofal impulskontroll men det är väl kutym här. Tänker alltså att det egentligen borde räcka med 10-15 producenter med tanke på vad man tycker är godast istället för tresiffrigt

Topp 5 står i alla fall för;
1. 5,9%
2. 5,8%
3. 5%
4. 4,2%
5. 4,1%
 

Skaggs

Medlem
Inte så stora förändringar i toppen.

2021:
1. Arianna Occhipinti 9,2%, (ca 60 flaskor)
2. Champagne Vincent Charlot 6,7%
3. Champagne Charles Dufour 5%
4. Champagne Legras & Haas 3%
5. Anna et Andre Durrmann 2,5%
6. 6 Elemento 2,3%
7. R. Lopez de Heredia 2,3%
8. Jules Desjourneys 2,2%
9. Alain Graillot 1,7%
10. Champagne Rousseaux-Batteaux 1,7%

Regioner:
1. Champagne 43%
2. Sicilien 10%
3. Bourgogne 7%
4. Jura 4%

Ganska små förändringar, två resor till Champagne under året har påverkat källaren (och ekonomin).
Bonnaire in kan vara ett trendbrott, misstänker att listan domineras av storhus inom 5 år: :p

2022:

1. Vincent Charlot 8,7% (2)
2. Arianna Occhipinti 8,1% (1)
3. Champagne Rousseaux-Batteux 4,4% (10)
4. Charles Dufour 3,9% (3)
5. R. López de Heredia 2,1% (7)
6. Legras & Haas 2,1% (4)
7. Anna et André Durrmann 2,0% (5)
8. Florence Duchene 1,9% (NY)
9. Bonnaire 1,9% (NY)
10. 6 Elemento 1,7% (6)

Regioner:
1. Champagne 57% (43%)
2. Sicilien 9% (10%)
3. Bourgogne 5% (7%)
4. Jura 3% (4%)
 

IsKr

Medlem
Fjärde året nu så dags för ett diagram a la @Wintermute för att tydliggöra trenderna.

Visa bifogad bild 25116

Fortsatt stabilt i toppen. Billecart trendar uppåt som förutspått och kanske kan komma upp på pallplats nästa år beroende på hur många fler 08or som införskaffas. Saint Gall tog ett jätteskutt på grund av Orpale 08. Främsta röda är SQN på en 14e plats och vita är Raveneau på 19e. De Sousa och Bonnaire bubblar fortfarande och kan nog komma in på topp 10 år 2022. André Jacquart kommer nog vända trenden då jag redan förbeställt lite 2012or.:cool:

Andel champagne fortsätter neråt och är nu på 87,2 %.
Var har du beställt André Jacquart ifrån?
 
Toppen