Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Toscana i maj 2023

Tjenare!

Har blivit medbjuden till en vecka i Toscana under kommande vår.

Jag har aldrig nördat ner mig i området så tar tacksamt emot tips på trevliga vingårdar att besöka.
Vi kommer att bo i Chianti, men ha bil, så en trip till tex Montalcino är inte omöjligt.

Jag ska försöka se om man kan få prova lite på Montevertine, då vi bor väldigt nära.
Men annars är jag öppen för förslag :)

Mvh
BS
 

Molitor

Medlem
Trevligt med Toskana, jag var där i början på sommaren. Så här kommer mina tips.

Montevertine var ett väldigt bra besök, detaljerat och nördigt, så de tycker jag verkligen du ska sikta in dig på att få till.

På kullen mittemot ligger Poggerino som var kul. Dels att vinmakaren tog sig god tid för oss och att de har lite annat kul att visa upp utöver den klassiska rangen. En CC lagrad på betongägg och ett seriöst mousserande de gör på Sangiovese, får ligga länge på jästen. Tror aktuell årgång är -13.

15 min därifrån ligger Osteria Le Panzanelle som var trevlig, god av mat och fin vinlista.

Hade några fler besök på min lista som jag tyvärr inte hann med men som jag tror kan vara intressant.

Två av dem, Caparsa och slaktaren Dario Cecchini, har en restaurang/butik i Panzano. 30 min bil från Radda. Om man är inne på kött. Finns ett Chefs Table med honom på Netflix.

Hoppas du får en härlig vecka!
 
Trådskapare
Bitter Sediment
Trevligt med Toskana, jag var där i början på sommaren. Så här kommer mina tips.

Montevertine var ett väldigt bra besök, detaljerat och nördigt, så de tycker jag verkligen du ska sikta in dig på att få till.

På kullen mittemot ligger Poggerino som var kul. Dels att vinmakaren tog sig god tid för oss och att de har lite annat kul att visa upp utöver den klassiska rangen. En CC lagrad på betongägg och ett seriöst mousserande de gör på Sangiovese, får ligga länge på jästen. Tror aktuell årgång är -13.

15 min därifrån ligger Osteria Le Panzanelle som var trevlig, god av mat och fin vinlista.

Hade några fler besök på min lista som jag tyvärr inte hann med men som jag tror kan vara intressant.

Två av dem, Caparsa och slaktaren Dario Cecchini, har en restaurang/butik i Panzano. 30 min bil från Radda. Om man är inne på kött. Finns ett Chefs Table med honom på Netflix.

Hoppas du får en härlig vecka!
Stort tack för bra tips! Fyller på listan :)
 

Fredrik L

Medlem
Skrev ihop en del tips till en vän tidigare i år. Klistrar in det här:

I närheten av Panzano finns ett antal bra vinproducenter som jag gillar. Klimatet runt Panzano är hyfsat varmt, vilket ger viner med viss kraft.

Montebernardi - eleganta och relativt lätta chianti. Behövdes ingen förbokning när jag var där för ett antal är sedan.

Fontodi - bland de bästa vinerna i Chianti enligt mig. En lite större producent, där det krävdes kontakt innan för att få prova och köpa. Deras Vigna del Sorbo är riktigt bra.

Candialle - finsk-tyskt par som gör snygga och prisvärda viner. Lite mindre producent, där man nog måste förboka.


I Chianti finns flera andra pittoreska byar. Greve är nog den största, och den ligger också längst norrut. Här finns ett fint torg med många restauranger på och en del affärer. På en höjd i närheten ligger den lilla borgon (muromgärdad by) Montefioralle - väl värt att åka till och strosa runt en stund och kanske ta en kaffe.

Radda är en mindre bergsby som jag verkligen gillar. Inte alls stor, men med äldre fina byggnader, serveringar och ett bra enotek, Casa Porciatti. Där kan man dricka bra viner, äta lättare maträtter samt köpa med flaskor från det goda sortimentet.

Vinerna från Radda präglas ofta av den höga höjden, vilket gör dem friska och eleganta. I närheten av Radda ligger följande producenter som jag gillar:

Monteraponi - ligger vackert i en egen glänta i bergen, och gör klassiska och rena viner som jag verkligen gillar. Deras riserva Il Campitello är en favorit. Klokt att kontakta i förväg om man vill besöka.

Istine - relativt ny kvinnlig producent som snabbt har fått ett gott rykte. Gör lite kraftigare viner har jag fått för mig. Vet inte om man måste höra av sig i förväg.

Montevertine kan vara svårt att komma in på, men gör ju verkligen superbra viner.


Den pyttelilla byn Lamole ligger på hög höjd, med fantastiskt fin utsikt. Här rekommenderar jag verkligen en middag på terassen hos byns enda restaurang - fantastiskt i solnedgången. Producenten Fattoria di Lamole gör mycket goda viner, och ägaren kan mycket om traktens historia. Rekommenderas. Även Castellinuzza sägs vara ett trevligt besök, men där har jag ännu inte varit.

I Gaiole besökte jag ett antal vingårdar i somras, och fann riktigt bra viner hos San Giusto a Rentennano, och Rocca di Montegrosso.
 
Trådskapare
Bitter Sediment
Skrev ihop en del tips till en vän tidigare i år. Klistrar in det här:

I närheten av Panzano finns ett antal bra vinproducenter som jag gillar. Klimatet runt Panzano är hyfsat varmt, vilket ger viner med viss kraft.

Montebernardi - eleganta och relativt lätta chianti. Behövdes ingen förbokning när jag var där för ett antal är sedan.

Fontodi - bland de bästa vinerna i Chianti enligt mig. En lite större producent, där det krävdes kontakt innan för att få prova och köpa. Deras Vigna del Sorbo är riktigt bra.

Candialle - finsk-tyskt par som gör snygga och prisvärda viner. Lite mindre producent, där man nog måste förboka.


I Chianti finns flera andra pittoreska byar. Greve är nog den största, och den ligger också längst norrut. Här finns ett fint torg med många restauranger på och en del affärer. På en höjd i närheten ligger den lilla borgon (muromgärdad by) Montefioralle - väl värt att åka till och strosa runt en stund och kanske ta en kaffe.

Radda är en mindre bergsby som jag verkligen gillar. Inte alls stor, men med äldre fina byggnader, serveringar och ett bra enotek, Casa Porciatti. Där kan man dricka bra viner, äta lättare maträtter samt köpa med flaskor från det goda sortimentet.

Vinerna från Radda präglas ofta av den höga höjden, vilket gör dem friska och eleganta. I närheten av Radda ligger följande producenter som jag gillar:

Monteraponi - ligger vackert i en egen glänta i bergen, och gör klassiska och rena viner som jag verkligen gillar. Deras riserva Il Campitello är en favorit. Klokt att kontakta i förväg om man vill besöka.

Istine - relativt ny kvinnlig producent som snabbt har fått ett gott rykte. Gör lite kraftigare viner har jag fått för mig. Vet inte om man måste höra av sig i förväg.

Montevertine kan vara svårt att komma in på, men gör ju verkligen superbra viner.


Den pyttelilla byn Lamole ligger på hög höjd, med fantastiskt fin utsikt. Här rekommenderar jag verkligen en middag på terassen hos byns enda restaurang - fantastiskt i solnedgången. Producenten Fattoria di Lamole gör mycket goda viner, och ägaren kan mycket om traktens historia. Rekommenderas. Även Castellinuzza sägs vara ett trevligt besök, men där har jag ännu inte varit.

I Gaiole besökte jag ett antal vingårdar i somras, och fann riktigt bra viner hos San Giusto a Rentennano, och Rocca di Montegrosso.
Stort tack för bra tips :)
 

MartinBz

Medlem
Nu gav Fredrik L en gedigen genomgång av Chianti, men om jag ska lägga till något så skulle jag rekommendera ett besök hos någon av vinodlarna i Lamole, en ytterst liten by som ligger på en kulle med samma namn, inte långt från Greve (i Greve finns det väl också en svensk vinproducent, om jag inte misstar mig; Terreno). I övrigt kan jag bara instämma i att Panzano är väl värt ett besök - och missa inte slaktaren.

I södra Toscana finns också Maremma, som är lite av en vit fläck på kartan för många. Förutom att det är vackert där, så kan jag rekommendera odlare som Muralia och Maremmalta. Vinerna är ofta mycket prisvärda, då de inte har fått samma internationella genomslag som CC/Brunello/Bolgheri

Om ni kommer till Florens, så kan jag rekommendera Enoteca Pitti Gola e Cantina (http://pittigolaecantina.com/) , på Piazza Pitti. De har bra mat och bra viner på glas, till ett bra pris. Ett mer familjärt ställe i närheten är Volpi e l'Uva (https://www.levolpieluva.com/home-english), som har en del intressanta viner på glas, t.ex. från den Toscanska arkipelagen och lite mindre odlare i Bolgheri.
 

The Wall

Medlem
Den dag som är "marknadsdag"/motsvarande (lördag?) i Panzano är det milt uttryckt full rulle inne hos Dario. De andra dagarna är det däremot väldigt lugnt. Båda upplevelserna är att rekommendera. Glöm inte att köpa med dig Darios örtsalt hem, det är grymt.

Enoteket Falorni i Greve är väldigt bra om jag inte minns helt fel.

Eftersom Poliziano är en av våra favoritproducenter kommer jag att anta en grönskimrande, men godartad, nyans om du besöker dem.
 
Trådskapare
Bitter Sediment
Okej gänget.
Jag har lyckats få till bokningar på nedan. Måste dock välja bort en av dem pga schemat blir för tight. Någon som kan ge input på vad prio bör va?

Casanova di Neri
Canalicchio
Tenuta il Poggione
Piccolomini
 

Boletus

Medlem
Okej gänget.
Jag har lyckats få till bokningar på nedan. Måste dock välja bort en av dem pga schemat blir för tight. Någon som kan ge input på vad prio bör va?

Casanova di Neri
Canalicchio
Tenuta il Poggione
Piccolomini
Utan att ha varit på plats själv så får jag konstatera att alla fyra hör till mina favoriter och jag skulle få svårt att välja bort en enbart på vinerna. Hoppas du får svar av någon som är bättre insatt.
 

Fredrik L

Medlem
Bara varit hos Casanova di Neri. Bra ställe. Piccolomini är väl dock det vin som jag har tyckt varit minst bra av de du räknar upp.
 

Kaptenen

Medlem
Okej gänget.
Jag har lyckats få till bokningar på nedan. Måste dock välja bort en av dem pga schemat blir för tight. Någon som kan ge input på vad prio bör va?

Casanova di Neri
Canalicchio
Tenuta il Poggione
Piccolomini
Återkom gärna med tips och intryck. Jag ska själv ner i krokarna till sommaren och hade också försökt få till något besök i Montalcino
 
Hej, ska bli kul att läsa din återkoppling sedan. Önskar er en fin resa!

Jag vill bidra (till en annan gång) med:
Villa Buonasera, Chianti in Greve
Vingården är mindre familjegård och all mat lagas av dom själva. Så myaigt boende i olika rumstyper (inkl mindre lgh), pool, mycket vänlig ägarinna. Vinproduktionen är också på gården. Går att boka vingårdsvisning och peovning samt med mat om man vill.

Terreno, den svenska vingården. De fraktar dessutom en del av druvorna till Solna och gör vin där också på deras the Winery hotel.

Ska du till området kring Lucca så har jag en del tips där med.
 
Toppen