Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Trappister & andra Belgare

Sjödin

Joråsåatt...
Fler än jag som är svag för dessa fantastiska drycker?
På våra bilturer genom europa är Bryssel ett självklart stopp på vägen. Staden som sådan, maten och vägskyltningen är ju inte mycket att ha, men ölutbudet är ju i världsklass.

Överst på listan och därmed världens bästa öl är ju utan tvekan Westvleteren tätt följt av Westmalle.
Vad har ni för favoriter?
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Instämmer, även om det nog är mest roligt att dricka Vestvleteren på grund av den begränsade utbudet. Westmallen är härligt skitig! Egentligen borde man ju bli sjuk av att drick den sörjan...

Faller även för lagrade trappister. Blå Chimay på magnum från 2004 nyligen var en härlig upplevelse. Jag vet att många föredrar dem ännu mer mogna men för mig var den perfekt. Giller även röda Chimay på 75 cl, den är ju lite svagare och har ofta härliga mognadstoner.

Utanför trappistvärlden tycker jag Kwak är riktigt bra till blandade ostar.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Trappister & andra Belgare

Appropå Westvleteren har jag två flaskor ståendes hemma. Jag tar mig liksom aldrig för att öppna dem...
Även lagrade har jag några stycken, bla. en magnum Blå Chimay 1999.
Har du Pomerol någon koll på drickfönster för lagrade trappister??

Kwak är alltid bra och en annan favorit är Corsendonk.

Och just det, icke att förglömma, en riktigt smarrig historia är ju Deus - Brut de Flandre.
För den som inte känner till den så är det alltså en öl gjord enligt champagnemetoden. Sjuuuukt god!!
http://www.bestbelgianspecialbeers.be/main_eng.html
 

Per Stade

Lege artis
SV: Trappister & andra Belgare

Förutom en del trappistöl är belgiska öl precis som de karaktäriseras:
sura och bittra. Att blanda i körsbär eller vindruvor under
jäsningen gör bara att det smakar parfymerat surt.
Öl görs på kornmalt, jäst, humle och vatten. Punkt.
Westvleteren tilhör de bästa trappistölen (jag har en
1/2 back på lagring i garaget) men världens bästa öl?
Det är ett påhitt av Ratebeer.com, som har en för mig
helt obegriplig bedömningsskala. Siffror naturligtvis.
Att man anger poäng med 2 decimalers noggrannhet
är bara tramsigt.
I en annan tråd har vi diskuterat siffror och deras lämplighet
att ange smak på vin.
Det är ingen skillnad på öl i det fallet. Sifferbetyg säger
ingenting om hur någonting smakar.

Ratebeers topplistor domineras av amerikanska och belgiska
öl. Blir någon förvånad att amerikanska öl är bäst enligt en
amerikansk ölsite? Att belgiska öl är kultförklarade i USA har
sin förklaring i att Michael Jackson (inte popidolen!)
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(writer)
var förtjust i dessa.

Enligt min uppfattning är lambic och gueuze mer intressanta
än goda. Trappistölen smakar bättre men smaken skiftar
enormt - även från samma bryggeri. När du skriver Westmalle så
frågar jag: vilken Westmalle. Dubbel eller trippel?
Om inte mitt minne sviker mig så är dubbeln god men
trippeln hemsk - luktar och smakar klister
 
SV: Trappister & andra Belgare

Som svår syratorsk så älskar jag allt från 3 Fonteinen. Importören har det goda ömdömet att kalla sig "Våga vara sur AB"
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Trappister & andra Belgare

Per Stade skrev:
Förutom en del trappistöl är belgiska öl precis som de karaktäriseras:
sura och bittra. Att blanda i körsbär eller vindruvor under
jäsningen gör bara att det smakar parfymerat surt.
Öl görs på kornmalt, jäst, humle och vatten. Punkt.
Westvleteren tilhör de bästa trappistölen (jag har en
1/2 back på lagring i garaget) men världens bästa öl?
Det är ett påhitt av Ratebeer.com, som har en för mig
helt obegriplig bedömningsskala. Siffror naturligtvis.
Att man anger poäng med 2 decimalers noggrannhet
är bara tramsigt.
I en annan tråd har vi diskuterat siffror och deras lämplighet
att ange smak på vin.
Det är ingen skillnad på öl i det fallet. Sifferbetyg säger
ingenting om hur någonting smakar.

Ratebeers topplistor domineras av amerikanska och belgiska
öl. Blir någon förvånad att amerikanska öl är bäst enligt en
amerikansk ölsite? Att belgiska öl är kultförklarade i USA har
sin förklaring i att Michael Jackson (inte popidolen!)
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(writer)
var förtjust i dessa.

Enligt min uppfattning är lambic och gueuze mer intressanta
än goda. Trappistölen smakar bättre men smaken skiftar
enormt - även från samma bryggeri. När du skriver Westmalle så
frågar jag: vilken Westmalle. Dubbel eller trippel?
Om inte mitt minne sviker mig så är dubbeln god men
trippeln hemsk - luktar och smakar klister

;D
Nu är ju andelen belgare innehållande körsbär och druvor väldigt liten... Men visst, jag kan hålla med om att en del av fruktblandningarna tar sura uttryck ibland.
Ratebeer.com har jag aldrig hört talas om tidigare, men deras upplägg verkar ungefär lika spånigt som delar av ditt inlägg. För mig är jämförelsen Lambic / Trappist ungefär som att jämföra Champagne med Åkessons cider... Ja, kanske inte riktigt men ni fattar vad jag menar...

Jag föredrar W-malles dubbel oftast, men klämmer lika gärna en trippel om tillfället passar bättre för den. Klister vet jag inte om jag håller med om, men vi hade kanske olika limsorter på dagis.
 

kayaker

Cyklist
SV: Trappister & andra Belgare

Den självklara drycken att släpa runt på under Marathon du Médoc? ;D
IMG_0367.jpg
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Sjödin skrev:
Appropå Westvleteren har jag två flaskor ståendes hemma. Jag tar mig liksom aldrig för att öppna dem...
Även lagrade har jag några stycken, bla. en magnum Blå Chimay 1999.
Har du Pomerol någon koll på drickfönster för lagrade trappister??

Har för mig att framlidne Michael Jacksson ansåg att om man väntade fem år på en Chimay magnum skulle underbara mognadstoner kommit och smaken gå åt portvinshållet.

Den Chimay magnum från 2004 var ungefär fyra år när jag drack den. Frukten var mognare, bubblorna återhålsamma, mer krämig i sin konsistens. Mycket viniös.

Som allt annat här i världen handlar det till slut om tycke och smak. tre år för Chimat blå 33 cl tycker jag är perfekt, mer mognad vill jag inte ha. Jag dricker alltså med nöje Chimay 2005 nu. Samtidigt har jag bekanta som vill ha sina Chimay ännu äldre, de verkligen uppskattar den syrlighet som uppstår efter ännu längre lagring. På själva bryggeriet har de öl kvar från 60-talet. Det vore intressant att prova!

Sjödin skrev:
Och just det, icke att förglömma, en riktigt smarrig historia är ju Deus - Brut de Flandre.
För den som inte känner till den så är det alltså en öl gjord enligt champagnemetoden. Sjuuuukt god!!
http://www.bestbelgianspecialbeers.be/main_eng.html

Har svårt för Deus, upplever den som tvålig och kemisk. Den har väl fått jäst från Deutz, där den även låg under sin andra jäsning?

Uppskattar mer Gueuze. Om jag skulle tillbringa fem år på en öde ö och fick ta med mig en öl så skulle jag ta med en spontanjäst hallonöl. Därefter skulle jag vänta och vänta och vänta... När mitt räddande fartyg dyker upp vid horisonenten efter fem år så skulle jag korka upp den. Den ilskna syran skulle fått samsams med mognadstoner och de syrliga hallona skulle nu vara mogna och härliga... Mogen hallongueuze kanske låter fjolligt - och det är det också. Underbart! Roséchampagne har inte en chans...
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Trappister & andra Belgare

Hmm.... kanske börjar bli dags att knäcka lite Chimay nu då.

Deus - Jag förstår vad du menar med det "kemiska" och visst, det är ingen öl jag skulle vilja dricka dagligdags till elitseriehockeyn direkt. Men samtidigt tycker jag att den har för jäkla smaskig mousse och trevlig kombo av ölbeska och syra. *försöker minnas, det var nog ett år sedan sist*
Deutz säger du? Möjligt. Jag har länge undrat var de lagrar den men aldrig hört/läst nåt om det.
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Sjödin skrev:
Deus - Jag förstår vad du menar med det "kemiska" och visst, det är ingen öl jag skulle vilja dricka dagligdags till elitseriehockeyn direkt. Men samtidigt tycker jag att den har för jäkla smaskig mousse och trevlig kombo av ölbeska och syra. *försöker minnas, det var nog ett år sedan sist*

För min del var det långt över ett år sedan jag drack den så det är nog snarare jag som ska lyssna på dig och dricka Deus igen nästa gång tillfälle ges...

Jag fick många förvånade blickar en gång när jag kom hem från en Belgienresa. Jag hade nämligen med mig en låda öl - Guiness. I Sverige fanns då en Guiness som var stark (7 eller 7,5 procent) och det som såldes i Belgien under denna tid var också en extrastark Guiness. Skillnaden var att denna var släppt för den belgiska marknaden och var varken pastöriserad eller filtrerad. En färsköl helt enkelt!

Jag gillade verkligen den Guiness som såldes här hemma men färskölen vad så otroligt mycket bättre. Dessutom gjordes den ännu bättre av lagring. Vet någon om den fortfarande finns kvar i Belgien?
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Inspirerad av Sjödin drack jag en Big Foot 2005. Visserligen inte en belgare men ändå en riktigt karaktärsfull öl. Tycker den är spretig, eldig och obalanserad som ung. Nu, lagrad fyra år, har bitarna fallit på plats. Viss mognad, men inget överdrivet - klarar flera år till utan att tappa spänst. Riktigt, riktigt bra.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Trappister & andra Belgare

Pomerol skrev:
Inspirerad av Sjödin drack jag en Big Foot 2005. Visserligen inte en belgare men ändå en riktigt karaktärsfull öl. Tycker den är spretig, eldig och obalanserad som ung. Nu, lagrad fyra år, har bitarna fallit på plats. Viss mognad, men inget överdrivet - klarar flera år till utan att tappa spänst. Riktigt, riktigt bra.

Hmm... Känner inte till och en sökning på storasatan.se gav ingen träff...
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Njöt häromdagen av en Rochefort 10 som stoltserar med 11,3 procent på etiketten. Min flaska har legat under goda förhållanden i cirka fem år och vilken dryck!

Blommigheten och frukten som Rochefort brukar bjuda på som ung hade ersatts med en än mer uttorkad frukt och söta aromer som farinsocker, knäck, mjölkchoklad och en fantastisk komplexitet.

Det är häftigt med belgare. Som unga är de tuffa och goda men med ålder blir de en helt annan dryck, med sin vinösa prägel är de närmare vin än öl.

Alkolholen var inte påträngande för fem öre. Är det någon som vet om Rochefort efterjäser på flaska?

Underbar! Köp och lägg undan. Öppna upp om fem år och njut.
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Chimay 2005 vs. 2009

Enligt rykterna har klostret ganska mycket öl från 60-talet kvar och visst vore det spännande att få prova... Jag får hålla mig till tåls med en fem år gammal Chimay blå tillsammans med en färsk från 2009. Bägge på vanliga 33 clflaskor.

2009 bjuder på en kraftig rostad doft, med en hel del frukt, farinsocker och jästassociationer. Smaken är mycket kraftig och rejält fyllig med en beska som inte vill släppa taget. Aromerna från doften kommer igen.

2005 är en helt annan dryck. Doften är komplex, mer viniös, och bjuder på varierande frukt (från torkad - russin, dadlar etc - till röda bär - hallon, jordgubbar, röda vinbär). Smaken är mycket balanserad; fyllig men kraften har lagt sig och ölen framstår som elegant. Beskan finns självklart kvar men är inte lika påtaglig. Återigen går doften igen i smaken... Trots den röda frukten upplever jag ölen inte som "ålderssyrlig". Klart den bästa blå Chimayen som jag druckit!
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Trappister & andra Belgare

Är det kanske dags att knäcka de Chimay jag har från 99 och 00?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Trappister & andra Belgare

Var på Akkurat i går och tog en mussla, till den blev det en Cantillon geuse. Som alltid en skön kombo, damn i like Geuse!
 

Pomerol

Medlem
SV: Trappister & andra Belgare

Sjödin skrev:
Är det kanske dags att knäcka de Chimay jag har från 99 och 00?

Kanske. Det beror på hur mogen du vill ha din Chimay... ;)

Köpte du dem när Systembolaget sålde lagrade årgångar? De som jag köpte då har tyvärr uppvisat ganska stor flaskvariation.
 
Toppen