Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Trerätters middag med champagne?

EuphoniC

Medlem
Jag vill att ni använder er fantast och komponerar en tre rätters middag där varje rätt ackompanjeras av en champagne - förslagsvis champagner som är standard / N.V. eller enklare vintage ::)

Den röda tråden för denna fiktiva middag är tre sorters champagne, alltså tre champagner med skilda karaktärer och rätter som passar ihop med respektive karaktär.

Motivera gärna valen och glöm inte tillbehör, ev. potatis, sallader, såser mm. :-*
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Trerätters middag med champagne?

Herregud människor, dricker ni bara massas survin om kvällarna? ;)
 

Pomerol

Medlem
SV: Trerätters middag med champagne?

Aktualiserar tråden...

Förrätt
Elegant blanc de blanc - Delamotte Operakällaren nv
Löjromtoast

Tidslös och klassisk förrätt som man aldrig kan få för mycket av.

Varmrätt
Smakrik pinotdominerad - Bollinger La Grande Année 1999
Ungsbakad lax med chablissås, potatispuré, en klick löjrom och hyvlad parmesan.

Syran i champagnen passar utmärkt till syran i såsen och balanserar upp det feta fisken.

Efterrätt
Salon 1988
Langres

En perfekt kombination - vin och ost från samma område!
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Trerätters middag med champagne?

Guldstjärna till Pomerol - fler sådana utlägg skulle jag vilja se ;)
 

Andreas L

Medlem
SV: Trerätters middag med champagne?

Det blir en hel del champagne hemma till vardags och jag tycker ju alltid att champagne blir en dimension mer intressant till mat, några favoriter från den egna repertoaren

Lätthalstrad tonfiskcarpaccio med avrugakaviar, creme fraiche och avocado - 2000 Fleur de Passion, Diebolt Vallois, en fenomenal champagne från rejält gamla stockar i cramant, vinet uppvisar en kristallklar renhet och betoning på mineral och längd snarare än bredd, samtidigt är den smarrigt krämig med ung persikofrukt och mogen citrus, jag uppskattar dessutom bettet och torrheten...

Poelerad Majskyckling med tryfferad blomkålspure och kantareller - klämde den nyligen släppta Bollinger R.D 1997 till denna , yppig och rik med lager av komplexa aromer, mer pinot-feeling, speciellt då den blir aningen varmare, nu när hösten nalkas så sitter dess tyngd ännu bättre, ja, det är en rent höstig champagne kan man säga...

Lagrad chevre med färska hallon - 2003 Roederer Rosé - fransmän kan sällan nåt om vin och tycker att Champagne till desset är en höjdare, jag gillar förvisso grejen med något torrt bubblande och friskt på slutet, men till en söt dessert så är det ju kört, sikta på färska röda bär, ost, mandel, nötter och dra ner på sötman så kan ni få till det. Roederer rosé är slampigt tillgänglig, trots allt med en viss lutheransk återhållsamhet och vildhallon i mängder...
 
Toppen