Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tyd vinlistan på mitt jobb

Alicen

Medlem
Hej,
Jag är 18 år och fick jobb på som servitris på en italiensk restaurang, och jag skulle behöva lite hjälp med vinlistan, för jag kan ingenting om vin. Jag undrar om ni skulle kunna lite kort bara skulle kunna förklara och jämföra de här olika vinerna med varandra, vilken är torrare, sötare, lättare än den andra osv, vilken passar bäst med pasta , kött och fisk. Jättetacksam för hjälp

Chablis Chardonnay
Stoneleigh Riesling
Pinot grigio

Chianti Sangiovese
Nero D Avola
Ripasso
Pinot noir
 

Attachments

  • 991BB74B-24B1-428E-8D8F-084126D1D7A6.jpeg
    991BB74B-24B1-428E-8D8F-084126D1D7A6.jpeg
    44,2 KB · Visningar: 272

Per Stade

Lege artis
Roligt att du har fått arbete och roligt att du vill lära dig mer.
Vi har alla en gång varit nybörjare och inte vetat mer än att det finns rött och vitt vin.
Jag skall försöka ge lite beskrivningar från min amatörmässiga kunskapsnivå.
Det finns många som kan beskriva vin bättre än jag.
Vinlistan som du har på ditt arbete är som du ser indelad i bubbel och olika färger på vinet.
Sedan i varje grupp är den sorterad efter vilket land vinerna kommer ifrån.
Därefter kommer namnet på vinerna där det i slutet står vilket distrikt vinerna kommer ifrån.
Tyvärr lite ofullständigt, ”Les Chais de France” och ”Domaine du Chardonnay” är inte distrikt utan producenter.
Den sista raden i kursiv stil anger vilken eller vilka druvor vinet är gjort av.
Utan att ha provat vinerna ger allt detta en fingervisning om hur vinerna smakar.
Som exempel är bubbel ofta torrt, d.v.s. har lite socker och mer syra.
Passar bra som aperitif till antipasto för att reta aptiten.
De vita vinerna ni har är en palett av olika druvor som har rätt olika karaktär.
Sauvignon Blanc är torrt och har ofta en doft som brukar beskrivas som kattpiss.
Chardonnay från Chablis brukar ha kraftig syra.
Bägge dessa viner går bra till mat med feta såser men inte till kraftigt kryddad mat.
Riesling har ofta en doft av något som brukar kallas petroleum men jag skulle hellre säga diesel.
Pinot Grigio och rieslingviner har mindre dominant syra vilket gör att de kan vara mer ”lättdruckna”.
Det här är bara generella beskrivningar, du bör kanske dofta och smaka på vinerna.
På samma sätt visar den röda delen av vinlistan upp olika druvor med olika karaktär.
Från mer kraftfulla till lättare viner.
Följ @Wintermute s råd och kolla lite i Systembolagets beskrivningar.
I de fall det inte finns information där så kan du alltid söka på leverantörernas hemsidor.
Bästa sättet att avgöra vilket som passar bäst är nog ändå att pröva själv.
 
Last edited:

Per Stade

Lege artis
Hej igen @Alicen och välkommen till forumet.
Eftersom om du inte skrev om du har någon erfarenhet av att arbeta på restaurang
och inte heller visade vilken meny ni har så skrev jag ett rätt generellt svar.
Om du inte tar illa upp, så några tips:
När gästen frågar vilket vin som passar till en viss rätt och du är osäker:
fråga vilka viner de brukar tycka om och rekommendera ett sånt.
Naturligtvis kan du inte veta vad dom vill ha när de säger ett namn på ett vin,
som ni inte har på er vinlista.
Var nu inte blyg.
Fortsätt istället att prata med gästerna och fråga från vilket land deras favoritviner kommer.
Chansen är stor att de gillar ett italienskt vin, du arbetar ju på en italiensk restaurang
och italienska viner har blivit mer och mer populära i Sverige.
När du har fått igång ett samtal med gästerna så börjar de gilla dig.
Nu kan du verkligen rekommendera ett av de italienska vinerna.
Italienska viner brukar passa till italiensk mat, vilket du gärna kan säga.
Förhoppningsvis kommer gästerna tycka att du har varit jättetrevlig som
givit dem bra rekommendationer, de blir nöjda med sin resturangupplevelse,
och du får mer dricks.
De billigaste vinerna på din vinlista är franska och din chef kommer säkert bli
glad om du säljer in lite dyrare viner till gästerna..
Alla glada och nöjda!
 
Toppen