Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tyska trocken-viner med en gnutta restsötma och tydlig R

Bastardo

Medlem
Forumet har fenomenalt god kunskap om tyska viner i alla segmenter och därför skulle jag be Er hjälp för goda tyska viner som är inte för syrliga och kartiga att dricka, även i sin ungdom.
Jag vet inte om ni har förstått det, men vår sammanlagda vinkunskap borde väga ganska tungt i vilket sammanhang som helst. Så jag hoppas att alla fall några av Er skulle vilja hjälpa mig att få tips om lite fruktigare tyska viner som går att njuta av även utan mat. Snäppet under GG vore att föredra.
Prisklassen kan vara ungefär från +100 kr till strax över 300 spänn. Över den summan börjar det ta lite emot, om det inte är frågan om några väldigt speciella viner.
Och jag gillar viner som produceras i mycket små kvantiteter, men som fortfarande inte kostar alldeles för mycket. :) En sak till, det ska vara lätt att märka att det är frågan om Riesling! Vissa viner doftar nästan ingenting som kan härledas till petrolium etc.
 

sunqan

Vinös
Helst viner som finns i sortimentet på bolaget. :)
Den finns sporadiskt. Annars brukar atomwine ha den. De hade 2017 i några dar men de har 2016 för 169 danska. Köper man <12 flaskor är frakten 160 danska köper man 12 är det 130.
Normalt tar det 3-4 dar ibland något längre. Är det 30 grader skickar deinte.
Tom är registrerad distanshandlare. Ich frakten år med dhl, har du en servicepoint inom rimligt avstånd kan du få leveransen dit genom att svara åå sms-aviseringen.

Tom brkjar ha en del roligt på tilbud, så 12 flaskor är inte svårt att få till.
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
”viner som produceras i mycket små kvantiteter” och ”i sortimentet på bolaget” är väl en självmotsägelse. Alltså får du hålla koll på tillfälliga släppen!

Tack Poussard. Jag skrev: ”gillar viner som produceras i mycket små kvantiteter”, det är inget absolut krav. Det känns kul att veta att inte varenda kranvinspimplare har exakt samma vin i glaset som jag … ;) Det är klart att jag kan också beställa utanför Sverige, men det är lite enklare för mig att handla här.

Den finns sporadiskt. Annars brukar atomwine ha den. De hade 2017 i några dar men de har 2016 för 169 danska. Köper man <12 flaskor är frakten 160 danska köper man 12 är det 130.
Normalt tar det 3–4 dar ibland något längre. Är det 30 grader skickar de inte.
Tom är registrerad distanshandlare. Och frakten är med dhl, har du en servicepoint inom rimligt avstånd kan du få leveransen dit genom att svara på sms-aviseringen.

Tom brukar ha en del roligt på tillbud, så 12 flaskor är inte svårt att få till.

Tack sunqan. Jag känner atomwine mycket väl och har även beställt hos de en gång. Det var en laddning riesling som jag fortafarande har kvar två GG. Den andra är 2012 och andra är från 2013. Är de drickfärdiga redan eller ska jag vänta lite till? :)
Kühling-Gillot, Riesling GG ”Pettenthal” 2012
von Winning, Riesling GG ”Langenmorgen” 2013


Har ingen brådska att öppna de redan nu, så hur många år kan man spara de när jag har de bara i ett skafferi där temperaturen så sommaren närmar sig +20 grader Celsius?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har så svårt att tipsa om viner som kommer passa din profil, för när jag letar efter en Riesling så letar jag efter en med hög syra. Du beskriver att du vill ha en typisk riesling, som har lite lägre syra. Det finns säkert, men är inte det en av druvans bästa karaktärsdrag, att den har hög syra?

Hur som helst, 2014 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Alte Reben tror jag kan passa dig bra.
Eller, 2016 Weingut Josef Leitz Rüdesheim Riesling Magic Mountain.

Men egentligen tror jag att du kan leta efter Riesling som görs i en något oljigare stil än syradriven stil. Här får gärna forumet hjälpa till, för här räcker inte min kunskap till, men en Österrikisk producent som heter Rabl gör fruktiga och torra Rieslings. Kanske också kan vara något för dig?

Rabl: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/rabl-7062901
Leitz: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/leitz-magic-mountain-7062601
Schubert: https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/maximin-grunhauser-abtsberg-riesling-kabinett-9532101
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Du har säkert rätt, men jag gillar inte viner som är kärva, kartiga och vresiga i sin karaktär, fast många söker efter just sådana egenskaper hos vinerna. Hög syra är helt okej om vinet balanseras även med tillhörande fruktighet och gärna har både en typisk rieslingdoft och -smak.
Tillhör man motsatta poler smakmässigt är det svårt att rekommendera vin till varandra.

De tyska trockenvinerna i min smak är bland annat:
A Christmann Riesling 2015
Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016
Schloss Johannisberger, Gelblack Riesling Trocken 2015

Smaken är ganska stram men vinet i sin helhet är ändå oerhört gott!
Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling 2012
Visserligen mousserande vin med lite restsocker, men fantastiskt gott. Sötman är inte så hög så att det skulle störa om man inte hör till fans av just oerhört torra och vresiga viner.
Jag efterlyser inte halvtorra viner eller ens feinherb, för de har jag ganska bra koll på egen hand.

Vinerna som beskrivs så här gillar jag:
”Torr, fint fruktig smak med pigg attack, bra mitt med nyanserade aromer, god, saftig syra, riktigt fin längd och rent slut med liten mineralsälta.”

Källa Munkis, som beskriver det här vinet:
Löhrer Berg Riesling Trocken 2013, Weingut Tesch. Den nya årgången måste jag få tag i!
Troligtvis skulle jag tycka även om de här:
Fritz Haag Riesling 2015
Keller Riesling Trocken 2016
Sybille Kuntz Riesling Trocken 2015

Geheimrat J Riesling Spätlese Trocken 2015
Schäfer-Fröhlich Schiefergestein Bockenauer Riesling Trocken 2016

Men om det bjuds en god GG för nästan samma pengar, väljer jag den alla dar i veckan.

Om ni har egna erfarenheter av de nämnda vinerna, är jag oerhört intresserad av att få veta vad ni själva tyckte.
 
Last edited:

nickle

Medlem
Du har säkert rätt, men jag gillar inte viner som är kärva, kartiga och vresiga i sin karaktär, fast många söker efter just sådana egenskaper hos vinerna. Hög syra är helt okej om vinet balanseras även med tillhörande fruktighet och gärna har både en typisk rieslingdoft och -smak.
Tillhör man motsatta poler smakmässigt är det svårt att rekommendera vin till varandra.

De tyska trockenvinerna i min smak är bland annat:
A Christmann Riesling 2015
Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016
Schloss Johannisberger, Gelblack Riesling Trocken 2015

Smaken är ganska stram men vinet i sin helhet är ändå oerhört gott!
Menger-Krug Méthode Rurale Brut Riesling 2012
Visserligen mousserande vin med lite restsocker, men fantastiskt gott. Sötman är inte så hög så att det skulle störa om man inte hör till fans av just oerhört torra och vresiga viner.
Jag efterlyser inte halvtorra viner eller ens feinherb, för de har jag ganska bra koll på egen hand.

Vinerna som beskrivs så här gillar jag:
”Torr, fint fruktig smak med pigg attack, bra mitt med nyanserade aromer, god, saftig syra, riktigt fin längd och rent slut med liten mineralsälta.”

Källa Munkis, som beskriver det här vinet:
Löhrer Berg Riesling Trocken 2013, Weingut Tesch. Den nya årgången måste jag få tag i!
Troligtvis skulle jag tycka även om de här:
Fritz Haag Riesling 2015
Keller Riesling Trocken 2016
Sybille Kuntz Riesling Trocken 2015
Geheimrat J Riesling Spätlese Trocken 2015
Schäfer-Fröhlich Schiefergestein Bockenauer Riesling Trocken 2016

Men om det bjuds en god GG för nästan samma pengar, väljer jag den alla dar i veckan.

Om ni har egna erfarenheter av de nämnda vinerna, är jag oerhört intresserad av att få veta vad ni själva tyckte.
Har druckit Keller och så vitt jag minns kan det nog absolut passa den profil du är ute efter. Kom ihåg den som ren och rätt fruktig med en släng sötma (framför allt minns jag att den var bra).
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tusen tack för alla svar så här långt.
nickle, det är även mitt minne av vinet. Verkar försvinna ganska fort från bolis.
Magnus L hade också ett mycket bra förslag. Jag hittar inga bra recensioner, men så pass mycket ändå, att det är värt att prova. :) Fast vinet är kanske en aning dyrt för sin kvalitet.
Till Tomas Lindblom kan jag säga, att Wittmann verkar göra oerhört syrliga viner, så det hoppar jag över. Philipp Kuhn verkar dock mer lovande. Leitz gillar jag, alla fall Leitz Magic Mountain. De enklare vinerna var inte i min smak. Alltså inte dåliga på något sätt, men inte så bra, som jag hade väntat på.
Nu har jag redan lite att gå på, och kan köpa & beställa viner till framtiden, så länge revisorn samtycker. ;)
Det här forumet kommer att ruinera mig i längden … :) Man vill bara hitta godare och godare viner hela tiden! Hur ska det sluta?
P.S. Jag kom att tänka på en sak. Kanske det inte är bara syran och ”vresighet” som jag inte gillar, utan vinets balans och harmoni måste också vara i balans. Hur man själv upplever det. För jag märkte en sak när vi hade en sommarprovning i egen regi, att mina vänner tycke inte om Dreissigacker Riesling Organic Trocken 2016 för det var lite för syrlig för de.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Hej!
[TL,DR: prova en feinherb riesling.]

Jag föredrar riesling från de tyska områdena Nahe och Mosel.

När det gäller Mosel väljer jag viner från Trier i söder till Wehlen i norr. Det görs gott och kompetent vin längre norrut i Mosel, men jag tycker att solen räcker inte riktigt till för att finessen och just den där Mosel elegansen utvecklas. Det finns undantag och det skiljer sig från årgång till årgång, men ändå, man kan inte ändra på den geografiska läget och solens instrålningsvinkel. Sen är det viktigt att veta om vinrankerna växer på skifferjord!
Jag väljer minimum kvalitets klassen ”spätlese” och högre. Således för ett halvtorrt vin köper jag en spätlese, auslese för halvsött osv; annars för torrt vin köper jag ett som är spätlese trocken eller auslese trocken. Men sedan en tid tillbaka har det kommit en ny beteckning som skulle passa den beskrivning du kanske önskar: FEINHERB, det är lite restsötma utan att vara sött, någonting mellan halbtrocken och spätlese (mellan torrt och halvtorrt). Det kan stå på etiketten bara feinherb eller spätlese feinherb (högre kvalitet feinherb). Jag tycker mycket om feinherb, beroende naturligtvis vad jag skall dricka det till. Hoppas det hjälper, lycka till!
 
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Hej!
[TL,DR: prova en feinherb riesling.]

Jag föredrar riesling från de tyska områdena Nahe och Mosel.

När det gäller Mosel väljer jag viner från Trier i söder till Wehlen i norr. Det görs gott och kompetent vin längre norrut i Mosel, men jag tycker att solen räcker inte riktigt till för att finessen och just den där Mosel elegansen utvecklas. Det finns undantag och det skiljer sig från årgång till årgång, men ändå, man kan inte ändra på den geografiska läget och solens instrålningsvinkel. Sen är det viktigt att veta om vinrankerna växer på skifferjord!
Jag väljer minimum kvalitets klassen ”spätlese” och högre. Således för ett halvtorrt vin köper jag en spätlese, auslese för halvsött osv; annars för torrt vin köper jag ett som är spätlese trocken eller auslese trocken. Men sedan en tid tillbaka har det kommit en ny beteckning som skulle passa den beskrivning du kanske önskar: FEINHERB, det är lite restsötma utan att vara sött, någonting mellan halbtrocken och spätlese (mellan torrt och halvtorrt). Det kan stå på etiketten bara feinherb eller spätlese feinherb (högre kvalitet feinherb). Jag tycker mycket om feinherb, beroende naturligtvis vad jag skall dricka det till. Hoppas det hjälper, lycka till!
Tack, Sonderlese! Jag gillar också feinherb-viner. Borde jämföra nån gång vinerna från olika delar av Mosel. :) Du kanske har rätt.
Jag kan rekommendera en trevlig feinherb jag drack för några månader sedan: Selbach-Oster Zeltinger Ur-alte reben Spätlese Feinherb 2015 ( https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/selbach-oster-9611101)
Bra balans mellan frukt och syra, lite vått ylle och långt slut. Sekelgamla vinstockar.
Tack, Henrik_L! Jag har redan en sådan flaska i kylen. Borde kanske fundera på att köpa en till, så länge de finns hos oss.
Jodå, vinet är väldigt speciellt på många sätt. Väl värt sina pengar, men jag har inte fått ännu erfara hur är smaken.

Hittade ett vin till att addera till listan: Prüm Blue Riesling Kabinett Trocken 2016
Verkar passa bra in i mina krav, men jag undanber vinerna med under 10–11% alkohol. Lite pocent vill man ända ha … ;)
Siegbert Bimmerle Riesling Kabinett Trocken 2016.
Alla fall som kuriositet, för vinerna från Baden är vi inte så bortskämda med. Finns god renomme, vad jag kan se. Inget fynd prismässigt, men en eloge för de som har tagit vinet till Sverige, alla fall.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Jag petade in mitt sörplande av torr Riesling i "idag dricker vi"-tråden. Jag tror att Heymann-Löwenstein, Schiefergestein är grundvinet som brukar finnas på bolaget, kan passa. Kühn skriver jag under på - det jag smakade, Quartzit, var trevligt.
 
Toppen