Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

Elvis skrev:
Hjälp, har det här blivit ett folkligt forum? ;)
Tror Hans refererar till att kaffegräddan, dvs de som lär resten svenska folket "dryckeskultur" inte skriver här. Herrar som Kronstam, Larsson , han som jag inte kommer ihåg vad han heter och inte vet vem det är som bråkade med Jimmy. etc

Ulf S skrev:
Självklart tar jag med mig allt jag läser här till mitt nya jobb. Det är ju i allmänhet kritikerna snarare än anhängarna som hjälper till att utveckla en verksamhet.
Bra skrivet, återigen, lycka till i nya jobbet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

shorepower skrev:
Grattis Ulf

Tror monopolet bäst diskuteras i politiska kretsar.
Hoppas du kan hjälpa till med sortimentet och att öka förståelsen för dryckeskultur i Sverige.
Från vad som ger mest alkohol/krona till att vi börjar uppskatta det vi dricker.

Kanske dags att ändra Systemsbolagets strategi från att få folk att dricka mindre till att dricka bättre.
Den förändrngen ser jag fram emot, bredare sortiment och mindre bulkviner

Lycka till

Ställer mig i kön för att önska Ulf S lycka till.

Systembolaget är definitivt värt att gratulera.
Om vi får se en styrning av sortimentet mot högre kvalité och mindre volym återstår att se.
Jag har inte stora förhoppningar att Ulf Sjödin skall förmå att genomföra annat än
marginella förändringar.
Systembolaget styrs som mycket riktigt påpekas ytterst av våra politiker. Rätta mig om
jag har fel men Sverige har bara ett tidbegränsat undantag från EU avseende detalj-
handelsmonopolet. Chansen/risken är stor att monopolet upphör om några år.
Våra livsmedelskedjor står naturligtvis beredda att sälja alkohol och det lär inte bli
kvalitetssortimentet de satsar på.

Ordet är kundstyrt:
"Hemtex ska gå från att vara ett inköpsstyrt till ett kundstyrt bolag.
Det gäller att formulera en målgrupp och styr sortimentet utifrån den
Claes-Göran Sylvén talar varmt om hur viktigt det är med nöjda kunder
och att nöjdhet till stor del handlar om att uppfylla kundens förväntningar.
Även om förväntningarna är lågt ställda kan kunden vara nöjd,
så länge butiken inte gör henne besviken. Ica är förebilden och alla
Hakons innehav ska vara kundstyrda."


Samma tankegångar ger Ulf Sjödins chef Magdalena Gerger uttryck för
i "Bolaget": "Jag är kundfixerad".
Förändringarna har redan visat sig i det att bolaget precis som vilket butik
som helst, oavsett bransch, har börjat med vår- sommar- höst och vintersortiment.

Men har Systembolaget lyckats få svenskarna att dricka vin istället för sprit så
kanske Ulf kan förmå Magdalena Gerger att göra om konststycket med Häagen-Dazs.
Att få människor att köpa lite dyrare vin i mindre förpackningar är nog en större
utmaning än att kränga premium-glass.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Ulf Sjödin ny chef på Systembolaget

"Kundstyrt" är förstås inget fel om man fattar att det finns OLIKA kunder.
När jag som yngre spelade pingis fick jag höra om en butik på söder i Sthlm som klistrade racketar helt efter ens önskemål. Den var extremt kundstyrd - efter SIN typ av kunder.

Som monopol måste Systembolaget klarare inse kundbegreppets komplexitet.
 
Toppen