Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

upphittade äldre vin från tyskland

JoelK

Medlem
Var hos min mormor i tyskland över jul, där fanns det lite gamla viner hon fått av en äldre man, som var vin samlare. (hon tog hand om hnm, hon jobbar med äldre)

fick med mig 15 flaskor denna gång några fanns det 2 av så därav bara dessa jag skriver upp.

Hoppas någon kan bidra med lite info, framförallt då om lagringstider om det är några av dem som tål lite mer lagring.

Fl 1:
Odlare: Helmut hangen
Distrikt: Rheinhessen
Nanm: Wolfsheimer st. Kathrin
År: 1979
A.P.Nr:
Druva: Bacchus
Kvalite: Beerenauslese

Prov druckit 1 flaska, var väldigt god, dock är min erfarenhet av mogna viner VÄLDIGT begränsad=)
Doft av skaldjur, dill kräfta. Torkad aprikos, honung. mycket kropp.
Var väl saker som dök upp.

Flaska 2.
Odlare:
Distrikt: Langenlonsheim/Nahe
Nanm:Landenheimer karthäuser
År:1979
A.P.Nr:
Druva: Gerwürtztraminer
Kvalite: Auslese
10209 skördade flaskor detta är nr 08719
0,35L

Flaska 3.
Odlare: Famlije adelseck
Distrikt: Nahe
Nanm:Münsterer pitterberg
År:1983
A.P.Nr:
Druva: Riesling
Kvalite: Spätlese

Flaska 4
Odlare: oswald schinnen
Distrikt: Mosel (... orkar inte skriva hela namnet)
Nanm:Ellerer Pfirsichgarten
År:1990
A.P.Nr: 1625257391
Druva:Riesling
Kvalite:Spätlese
också testad igår, föll även denna på läppen. Russin, över moget päron. Fin balans.

Flaska 5
Odlare: Josef justen schmitges
Distrikt: Mosel
Nanm:Erdener treppchen
År:1989
A.P.Nr:
Druva:Riesling
Kvalite: spätlese

Flaska 6
Odlare: G. Augustin wernbau
Distrikt: Rheinpfalz
Nanm:bockenheim grafenstück (BOCKENHEIM WEINSTRASSE)
År: 1980
A.P.Nr:
Druva:Scheurebe
Kvalite:spätlese

Flaska 7
Odlare:paulinshof Klaus jüngling/kesten/mosel
Distrikt:Mosel
Namn:Brauneberger juffer
År:82-83 en etikett måste trillat av, men har pris på sig från 84
A.P.Nr:
Druva:Riesling
Kvalite:Spätlese

Flaska 8 och 9
Odlare:Karl H. Gessner-Goldschmidt
Distrikt:mosel
Namn:Briedeler herzchen
År:1988 och 1990
A.P.Nr:
Druva:Riesling
Kvalite: Spätlese

Hoppas någon vet något =)

Mvh// joel
 

anders

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

Får säga att ingen av odlarna ringer någon klocka men du kan prova att söka på http://www.riesling.de/ för att se om du kan hitta något om dem.

Generellt sett kan man säga att socker har en bevarande effekt så ju sötare vinet är desto större är chansen att du har ett drickbart vin. Tyskarnas klassificering följer rakt av sockermängden I DRUVMUSTEN. Hur mycket socker som det verkligen finns kvar i det färdiga vinet beror på hur mycket socker vinmakaren valde att jäsa ut till alkohol.
Värt att notera är dock att sockermängden i ett normalsött vin, alltså inte beerenauslese eller Sauternes, inte utgör någon längre tids räddning.
Med andra ord skulle jag börja med att dricka spätlesevinerna och du bör nog ha reservbaljor till hands då det finns risk att vinerna är över kanten.
 

chambertin

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

Hej Joel,

Välkommen till forumet !

Som tillägg till det anders skriver så är generellt Riesling-viner mer långlivade än t.ex de viner på scheurebe och gewurztraminer som du listar. Bacchus är en druva som lätt uppnår höga mustvikter och därför ofta används till att göra billig (och tyvärr ofta inte så bra ) Beerenauslese och Trockenbeerenauslese. Även distrikten brukar påverka hur väl vinerna utvecklas och de flesta Rieslingvinerna från övre Mosel (framför allt Spätlese och sötare) brukar kunna leva i många decennier medans t.ex dom från Rheinhessen mognar mycket fortare.

Känner tyvärr inte igen några av dom odlare som du listar men några tips skulle kunna vara dessa (du får dock ta dom med en väldigt stor nypa salt eftersom osäkerheten är väldigt stor):

Fl1. Som du redan själv konstaterat så verkar det här väldigt moget. Drick upp resterande flaska/flaskor snart.

Fl2. Gewürztraminer från -79 och på halvflaska ger inget stort hopp om att det här skall vara på topp. I bästa fall är det ett vin i långsam utförsbacke men ok. Drick upp

Fl3. 1983 var ett riktigt bra år för Riesling och vinerna har mognat långsamt. Har själv haft en del Riesling -83 från Rheingau som jag druckit de senaste 5-10 åren och de flesta med nöje. De flesta är dock helt mogna och inget blir bättre. Drick upp.

Fl4. Även här borde kombinationen, Mosel, Riesling och 1990 (bra årgång) göra att vinet fortfarande är ok att dricka. Ellerer Pfirsichgarten ligger dock ganska långt nedströms i Mosel (nedströms Ürzig och Erden har jag aldrig träffat på ngt minnesvärt tyvärr) och inga kända eller riktigt bra lägen ligger i detta område. Drick upp.
Bereich3Bcc.gif


Fl5. Erdener Treppchen (bra läge), 1989 (bra år) och Riesling borde även här göra att vinet är drickbart. Brasklapp för odlaren som jag aldrig hört talas om och det finns/fanns många som gjorde tirsta och dåliga viner från lägen som förtjänade väsentligt bättre.

Fl6.Sheurebe kan som ung vara förföriskt charmerande men 30 år är alldeles för lång tid. Drick upp.

Fl7. Bra område uppströms Bernkastel (Brauneberger Juffer). Är det en 83:a så kan det vara ok fortfarande men 82:eek:rna mognade väldigt fort så i det fallet är den nog "over the hill" tyvärr.

Fl8-9. 90:an kan fortfarande vara ok medans 88:eek:rna mognade betydligt fortare (i alla fall dom jag hade). Brasklapp för läget (Briedel) som även det verkar ligga ganska långt nedströms.

Du har en kul övning framför dig i alla fall !
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

Tack så jätte mycket för all fin info.

En liten följdfråga, hur smakar man att ett äldre vin är på sin topp? Är det väldigt tydligt eller en mer subtil upplevelse?
Eller kanske snarare i mitt fall kanske, hur smakar man att ett vin är förbi sin topp? För jag antar att det inte blir jätte äckligt 1 år efter tippen eller?
 

chambertin

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

JoelK skrev:
En liten följdfråga, hur smakar man att ett äldre vin är på sin topp? Är det väldigt tydligt eller en mer subtil upplevelse?
Eller kanske snarare i mitt fall kanske, hur smakar man att ett vin är förbi sin topp? För jag antar att det inte blir jätte äckligt 1 år efter tippen eller?
Det är givetvis lite personligt när man tycker att ett vin är på topp. Har man möjlighet och prova sig fram till det själv så är ju det att föredra. Om inte det är möjligt så får man hitta någon recensent som verkar ha lite koll och sedan kalibrera sin egen upplevelse efter vad man har läst. Vad gäller Riesling och Tyskland i allmänhet så tycker jag själv att Jancis Robinson http://www.jancisrobinson.com/ är en bra källa till information.

Dom flesta bättre viner har precis som du säger både en uppförsbacke fram till full mognad och sedan en platå där inte så mycket händer och mot slutet en utförsbacke som kan vara mer eller mindre lång beroende på vad det är för vin. Med stigande ålder tillkommer givetvis fler faktorer som flaskvariation och hur vinet har lagrats.

Min egen erfarenhet är att bra Riselingviner tillhör dom viner som dör väldigt väldigt långsamt (framför allt vinerna från övre Mosel och bifloderna Saar och Ruwer). Har dom dessutom en rejäl dos restsötma (Auslese och sötare) brukar dom så småningom gå in i ett "nektarstadie" där smaken inte alltid är helt balanserad men doften ofta helt underbar och mycket rikt och komplex.
 

Orpale

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

Vad vet ni om denna tillverkare Ferdinand Haag-Erben, Willi Haag?

Hitta detta på nätet

Ursprunget till de två Haag-godsen i Brauneberg är det på sin tid stora och välkända
Weingut Ferdinand Haag, som i början av 1960-talet delades i godsen Fritz och Willi Haag,
Weingut Fritz Haag övertogs av Wilhelm Haag, som hastigt fick avbryta sina vinstudier
sedan pappan blivit svårt sjuk. Med nästan 50 år som ansvarig för vinproduktionen betraktas
Wilhelm Haag som en stilikon inom tysk vinproduktion. Knappas någon har som han lyckats
att producera den ena stålande årgången efter den andra. Även svåra år som 1987, 1991

Men detta gäller ju Fritz Haag som man druckit några gånger. Men granngodset hade jag inte hört talas om. Producerar dom viner i samma klass?
 
Trådskapare
J

JoelK

Medlem
SV: upphittade äldre vin från tyskland

ny kväll med provning av 3 gamla tyska.

Dels provades
Fl:2 gewürtztraminer från 79.
den var helt ok men enligt oss glada nybörjare inte lika tydlig smak och doft som BA:an från 79.
Men även här russin, lite övermogem söt frukt.

Sen öppnade vi den omnämnda flaskan från 86 som inte blev uppskriven.

Odlare:Karl josef schmith
Distrikt: Detzem/mosel
Namn: Detzemer maximiner klosterlay
Druva: risling spätlese

Kring denna gick meningarna lite isär.
En som tyckte den var helt ok. medans två tyckte den var nära kanske till och med odrickbar, lite unken, jordkällare i doften, väl sur i min smak men inte ättika.


Sen provades även
Scheurebe från 88
Denna tyckte vi om. Distinkt doft av svartavinbär, som även fans i smaken, lite honung, vanilj. Fin balans.
kvällens bästa.

kan även tillägga att jag i tyskland drack flaskan från Nahe 83 men efter som det var några veckor sedan och jag inte noterade så kan jag bara säga att jag minns den som välbalanserad, frisk men ändå söt i smaken.
 
Toppen