Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad är det för fällning i min riesling?

Freakalis

Medlem
Hej! Hämtade precis ut en låda med lite blandad riesling från Tyskland. En av flaskorna hade en ganska stor fällning i botten som jag inte har sett tidigare. Det ser ut som någon sorts salt/socker. Någon som vet vad det kan vara? Bör jag reklamera flaskan? Flaskan är Schloss Lieser GG 2018. Bifogar några bilder
 

Attachments

  • 48A9EE9E-500D-45A6-A4FB-B42D848914A8.jpeg
    48A9EE9E-500D-45A6-A4FB-B42D848914A8.jpeg
    29,1 KB · Visningar: 136
  • 97388E88-BF0C-46C2-BB73-0FD228D0C89C.jpeg
    97388E88-BF0C-46C2-BB73-0FD228D0C89C.jpeg
    31,3 KB · Visningar: 132

Gradin

Medlem
Tack för svar. Då känns det bättre. Jag har helt enkelt köpt för lite kvalitets riesling tidigare. Få bli ändring på det.

Kan tips om https://www.weine.de/ där jag köpte dessa. Snabb och billig leverans

Då har du med andra ord så mycket bevarat av vinet som möjligt och kan själv välja ifall du vill göra det producenten inte valde att göra, dvs filtrera vinet!
 

Adam Frisch

Vinmakare
Tartariska kristaller (vet inte om det här korrekt svenska). Dom uppstår när man inte kylstabiliserar viner och dom når en slag mättad lösning av tartarsyra i kombination med kylning. Helt ofarliga. Men, just i vita viner kan dom ibland misstas för glasskärvor, så många undviker dom. Kan inte undvikas genom filtrering eftersom dom uppstår vid kylning, så inte ett tecken på att vinet nödvändigtvis är ofiltrerat.
 

Gradin

Medlem
Tartariska kristaller (vet inte om det här korrekt svenska). Dom uppstår när man inte kylstabiliserar viner och dom når en slag mättad lösning av tartarsyra i kombination med kylning. Helt ofarliga. Men, just i vita viner kan dom ibland misstas för glasskärvor, så många undviker dom. Kan inte undvikas genom filtrering eftersom dom uppstår vid kylning, så inte ett tecken på att vinet nödvändigtvis är ofiltrerat.
Tack för förtydligandet, hade fått det om bakfoten och tänkte att valet fanns att filtrera eller ej vid kylstabiliseringen.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Nej, du har egentligen rätt - efter att man kylstabiliserat så filtrerar man bort kristallerna (eller rackar det). Men, om man filtrerar ett vin och aldrig kylstabiliserar, så kan dom uppstå ändå. Nog det som hänt med ditt vin.

Ska tilläggas att det finns också ett par kemikalier man kan tillsätta som förhindrar utfällningen av kristaller, och många producenter använder sig av den metoden eftersom kylstabilisering är dyrt och meckigt.
 
Toppen