Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter man till vinet?

matage

Medlem
Vi har ju lite spridda trådar med tips på passande dryck till mat men jag hittade ingen där man utgår från vinet så det kändes som en bra idé att dra igång en sån tråd.

Bakgrunden till min fråga just nu är att jag fick ett trevligt MMS från min pappa häromdagen med en bild på en Romanée Conti Echezeaux -95 och en notis - "vi bör dricka denna snart - när kan du?"
(har jag sagt att jag gillar min pappa ;) )

Det jag nu funderar över är vad man ska servera till vinet.
Det jag läst mig till är det ett ganska finstämt vin med mer finess än kraft och med tydliga Pinot-undervegetations-toner så jag var lite inne på anka/vildfågel, svamp (typ bräserad lättrökt shiitake) och en liten risotto monterad med lite foie gras för att matcha upp men jag är långt ifrån säker. Nåt försök till höga men inte för kraftiga smaker..

Alla idéer och synpunkter är mer än välkomna?
 

MagnusH70

Medlem
Vilt är bra tänkt, jag provade att kombinera en sås med lite hallon till harsadel för att matcha en Echezeaux, funkade perfekt. Svamp till funkar ju alltid, foie gras för att matcha syran
 

Jos

Medlem
Ah, trevligt. Har samma utmaning med samma vin fast från -06 så behöver också tips
 
Toppen