Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad äter och dricker forumet på Nyårsafton?

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Nyårsafton inleddes med lite pre-shopping på NK där jag startade med en grym äpplemust från Gastronomigruppen och lite skivad grisrumpa samt en toast Skagen. Sen shoppade jag lite ost och lullade sen ned till det bolaschet i PK-huset och köpte en magnum Legras & Haas bdb 08 som måste kvala in som ett av de bäst köpen i sin prisklass (795 spännaluubas), en Marimar Torres Pinot Noir 2011 för runt en trehunka och en Pichler Riesling för en dryg trehunka till. Sen åkte jag ned till mina kära vänner i Gamla stan och lämnade in grejerna på restaurangen.
Sen borde jag ha varit en förståndig pojke och fortsatt med alkholfritt ett tag, men nej: jag gick till Wirströms och satt mig och jobbade lite över ett gäng Guinness, sen kom en polare och fler Guinness, sen fick vi reda på att vi inte skulle käka förrän runt 22 så det blev ännu fler Guinness.
När det var dags att gå in i köket för att börja göra lite rårakor och öppna ostron så var det således en ganska äventyrlig upplevelse. Vi överlevde dock och käkade väldigt gott med löjrom, rårakor, ostron, fin hängmörad biff och lite blandade andra rätter som jag i ärlighetens namn inte minns.

Gott.

Trött dagen efter.
Jag känner mig mätt bara av att läsa om alla Guinness du verkar ha tryckt i dig på en och samma dag. Gott visserligen, men det räcker med EN för mig. ;)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag känner mig mätt bara av att läsa om alla Guinness du verkar ha tryckt i dig på en och samma dag. Gott visserligen, men det räcker med EN för mig. ;)
Guinness är mycket lättdrucken. Det är en av de lättaste ölen att dricka; inte så mycket kolsyra, mild och behaglig. Som sammet i magen. Jag tror att de flesta har någon psykosomatisk hangup där de tror att Guinness är tungt. It is not. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Guinness är mycket lättdrucken. Det är en av de lättaste ölen att dricka; inte så mycket kolsyra, mild och behaglig. Som sammet i magen. Jag tror att de flesta har någon psykosomatisk hangup där de tror att Guinness är tungt. It is not. :)
Säkert lättdrucken men mastig och nästan trögflytande så det känns som att dricka välling (som också är lättdrucket och känns som sammet i magen för övrigt).

Jag brukar i vilket fall som helst bli mätt redan efter en. :)
 

grappa

Medlem
Guinness är fantastiskt men den får inte drickas kyld. Kyld Guinness smakar som Bud Light i jämförelse med hur god den är i rumstemperatur! :):):)
 

MartinE

Medlem
Dags att redovisa intrycken av de både snyggingarna jag visade upp i post #78...

Båda flaskorna hade härligt guldgul färg och en relativt pigg kolsyra.

Krug 1989: Doften är betydligt mer diskret än 90:an, men mogen och komplex med jordiga toner och tydlig fatkaraktär. Även tydliga sherrytoner. Inslag av mineral, ek, päron och honung. Fem-sex timmar efter flaskan öppnades dyker det även upp inslag av brioche och Nutella. Smaken är utvecklad, torr, koncentrerad och något kryddig. Jag känner röda äpplen, päron, söt blodgrape samt en bitter nötsmak. Senare även mandelmassa. Lång, mycket torr och aningen bitter eftersmak. Möjligen är det här en lite svagare flaska, möjligen borde jag druckit den för 1-2 år sedan och möjligen var jag lite generös i mitt omdöme när jag drack den förra gången, men den här lever inte riktigt upp till den (enorma) minnesbild jag hade av Krug 89. Icke desto mindre är det en stor upplevelse även denna gång. 95 p.

Krug 1990: Oj! Var ska jag börja... Doften är obeskrivligt bra! Kan mycket väl vara den optimala champagnedoften. Mogen, komplex, fruktig, nötig, kryddig och rökig. Tydliga romtoner. Inslag av mango, hasselnötter, äpplen, smör, crème brûlée, lakrits, gräddkola och tobak. Smaken är fantastisk: mogen, komplex, frisk, fruktig, något kryddig och koncentrerad. Röda äpplen, hasselnötter, blodgrape, mandarin, äppelskal och gräddkola. Påtaglig syra. Mycket lång, torr eftersmak. 97 p.
 
Toppen