Elvis
Medlem
För egen del blir det Holiday Booster Ale 2007 från Sigtuna Brygghus. Dessutom behöver jag nog komplettera med ett lite mer "normalt" julöl också. Frågan är bara vilket.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Elvis skrev:För egen del blir det Holiday Booster Ale 2007 från Sigtuna Brygghus. Dessutom behöver jag nog komplettera med ett lite mer "normalt" julöl också. Frågan är bara vilket.
Elvis skrev:Ja, jag drack den på Oaxen förra julen, på rekommendation av personalen. Blev väldigt förtjust men den höga alkoholhalten känns efter ett par öl.![]()
Per Stade skrev:Julöl och glögg är ungefär lika onödiga. Något som måste finnas varje jul.
Men som bara är för sött och klibbigt. Passar inte till någon mat. Och efter
ett glas glögg eller en julöl så räcker det för resten av julen.
I år blir det glöggen och julölen som är kvar sen i fjol.
Ska det bli någon öl så föredrar jag en riktigt besk lager till skinkan och en
trappist eller en stout till chokladen.
shorepower skrev:
Ett glas glögg går väl ner (men inte så mycket mer), julölen avstår jag gärna. Håller helt med Per här. Finns så mycket god öl att dricka ändå så förstår inte varför man ska konstla till det till jul (och så kör man ut samma öl till påsk men då heter det helt plötsligt påsköl)NonPlusUltra skrev:...himla Champagneintresserade, men inte så mycket för glögg, alltså?
Egenjäst glögg - gärna i en tio liters plastdunk märkt melassfabriken - är för mig ett måste, och jag håller mig ytterst tveksam till att jultomten över huvudtaget skulle dyka upp utan detta lockbete.
shorepower skrev:(och så kör man ut samma öl till påsk men då heter det helt plötsligt påsköl)
I rest my case som det heter på engelskaElvis skrev:Nu låter det faktiskt som om din uppfattning om julöl är grundad på Pripps eller Falcon. Det finns bra julöl också.
Däremot håller jag med Per Stade om att det alltid blir glögg över.
Elvis skrev:Det är inte samma öl, Shorepower, även om båda är belgiska ale.
Jag tycker att ett bra julöl hör hemma på julbordet men jag tror att många (kanske även någon här på forumet) fått sin uppfattning om julöl förstörd av våra stora svenska bryggerier.
shorepower skrev:Har du fastnat i tangentbordet, Elvis![]()
shorepower skrev:Ps. Hittade förresten en Holiday Booster (Easter Edition) också.
NonPlusUltra skrev:...himla Champagneintresserade, men inte så mycket för glögg, alltså?![]()
Håller helt med. Själv funderar jag på enPer Stade skrev:Kan vi inte byta namn på tråden till:
Vad blir det för julchampagne i år?