Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Elvis

Medlem
För egen del blir det en (ocensurerad) Bollinger 007 Edition vid tolvslaget. Eventuellt något ännu bättre tidigare på kvällen. ;)
 
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Eftersom Elvis tog diskussionen till ett annat, intressant ämne, så startade jag en separat tråd om det.

Personligen har jag inte valt ännu men lutar åt vinerna nedan.Blir ett litet mindre sällskap i år så vi kommer försöka hålla en kort meny med mat. Valt ut viner som jag helt enkelt känner för att dricka, inget annat. Kanske Bourgogne kan bytas till Barolo om det är helt rätt maträtt men känner för Bourgogne så där spontant.

Fördrink: Legras & Haas Pi

Sedan till mat (mat inte riktigt satt ännu så jag ska försöka göra en meny :), kanske någon på forumet har en idé).

2010 Keller Westhofen Brunnenhäuschen Abtserde Großes Gewächs
1981 Henriot Cuvée des Enchanteleurs
2008 Sylvain Cathiard Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts
Selosse Ratafia de Champagne il était une fois

Tolvslaget har jag inte bestämt ännu
 

SwedeDane

Comtes
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Blir Léclapart L'Artiste till tolvslaget, sen får vi se vad som erbjuds tidigare, inte kommit fram till något bra val ännu!
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Delar av nyårsmiddagen har jag koll på men eftersom de inbjudna har med sig både mat och dryck till ost och dessert så vet jag inte riktigt där.

Som apéro tänkte vi börja med Bernard Hatté Brut Tradition på Jéroboam (bas på -04/-05).

Sedan följer:
1995, Henriot Cuvée des Enchanteleurs
H. Billiot Cuvée Laetitia

Till huvudrätten hade jag tänkt mig ngt av följande par:
1982, Ch. Cos d'Estournel
1985, Ch. Pichon-Lalande
eller
1999, Barolo "Granbussia", Aldo Conterno
2001, Barolo "Cicala", Aldo Conterno


. ?
. ?
. ?

.... mer champagne :)
 

Jos

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Trevliga viner Chambertin!!

För mig väger jag som tidigare skrivet mellan Selosse och Henriot CdE - 96 som lite bättre vin. Under dagen och mellan aktiviteter samt på tolvslaget kommer det bli lite diverseflaskor typ Chanoine -95, Jacquart Experience och Diebolt Valois Prestige.

På rödvinssidan är det inte klart vad det blir för mat etc.. men Talbot -88 och Chateau La Tour du Pin Figeac -78 på magnum ligger risigt till...
 
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

chambertin skrev:
Delar av nyårsmiddagen har jag koll på men eftersom de inbjudna har med sig både mat och dryck till ost och dessert så vet jag inte riktigt där.

Som apéro tänkte vi börja med Bernard Hatté Brut Tradition på Jéroboam (bas på -04/-05).

Sedan följer:
1995, Henriot Cuvée des Enchanteleurs
H. Billiot Cuvée Laetitia

Till huvudrätten hade jag tänkt mig ngt av följande par:
1982, Ch. Cos d'Estournel
1985, Ch. Pichon-Lalande
eller
1999, Barolo "Granbussia", Aldo Conterno
2001, Barolo "Cicala", Aldo Conterno


. ?
. ?
. ?

.... mer champagne :)

Väldigt trevliga viner. Tror jag får gräva lite i min begränsade Barolokällare och ta något kul. Skulle inte lagt upp den här tråden ;D
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Trots att jag kommer befinna mig i Frankrike så misstänker jag att det kommer bli som för Anders förra året.

Anders Landström skrev:
Jagermestier x 12 och öl. Kanon. mycket örter
 

Keen

slan
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Jag kommer också befinna mig i Frankrike (alperna), så tveksamt hur mycket jag får med mig. Men nån roligare skumpa iallafall, kanske en Krug GC. Huset skulle visst redan vara påfyllt med sprit och skumpa, men vet inte vad exakt. Dock är kompisens farsa lite vinintresserad, så förhoppningsvis nåt kul. Annars köps det på plats.
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Jos skrev:
Trevliga viner Chambertin!!

För mig väger jag som tidigare skrivet mellan Selosse och Henriot CdE - 96 som lite bättre vin. Under dagen och mellan aktiviteter samt på tolvslaget kommer det bli lite diverseflaskor typ Chanoine -95, Jacquart Experience och Diebolt Valois Prestige.

På rödvinssidan är det inte klart vad det blir för mat etc.. men Talbot -88 och Chateau La Tour du Pin Figeac -78 på magnum ligger risigt till...
Ja det skall bli intressant. Min sista Cos-82:a förresten.
Tillbehör m.m till huvudrätten får bestämma om det blir Bdx-spåret eller Piemonte.
Inte så ofta man får dricka riktigt gott ihop med andra som också uppskattar det.

Hoppas nu att CdE -95 funkar till anklever. Själv är jag en sucker för Sauternes till det men många här vurmar ju för mogen skumpa till det så får bli att prova. Den kom ju ut ganska bra på Henriot-provningen som CH och Anders var på så det här blir ett bra tillfälle att prova innan den blir för gammal. Dessutom CdE-premiär för mig. :)

Talbot -88 kommer jag ihåg som ett riktigt gott vin (liksom -82, -85 och -86) men har aldrig druckit det på magnum. Talbot var i bra form på 80-talet liksom flera andra av Cordiers egendommar då (Gruaud-Larose t.ex). Skall bli kul att höra vad du tyckte om det.

La Tour du Pin Figeac har jag inga noteringar om att jag druckit. Väldigt lite 70-talare totalt sett för mig från högra stranden. Vällagrad från magnum så borde den ju vara i bra skick. När tog Moueiux över den egendomen förresten eller är det det från Giraud som du har ? Det finns två har jag för mig.
 

downtown

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Per Stade skrev:
Själv tänkte jag börja med att fira jul.
Precis! Vad dricks på julafton? För min del blir det La Grande Dame 1985 till att börja med. Sen måste jag bara prova den omdiskuterade kombinationen med Amarone till sillen/Jansson. I övrigt vet jag inte ännu. Skulle vara kul att få lite tips från er andra vad som kan passa till diverse julmat och godis.
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Keen skrev:
Jag kommer också befinna mig i Frankrike (alperna), så tveksamt hur mycket jag får med mig. Men nån roligare skumpa iallafall, kanske en Krug GC. Huset skulle visst redan vara påfyllt med sprit och skumpa, men vet inte vad exakt. Dock är kompisens farsa lite vinintresserad, så förhoppningsvis nåt kul. Annars köps det på plats.

Vart är ni?
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Anders Landström skrev:
Väldigt trevliga viner. Tror jag får gräva lite i min begränsade Barolokällare och ta något kul. Skulle inte lagt upp den här tråden ;D
Ja min Barolo-del är ju inte speciellt imponerande den heller. Det jag listade där är väl i stort sett det enda som man kan klassa som ngt med lite mognad. Bedrövligt men sant. :(
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Per Stade skrev:
Själv tänkte jag börja med att fira jul.
Inte lika kul drycker dock (för egen del i alla fall). Ale och lite annat smakar ju bra till julmaten i och för sig och lite VP brukar också komma fram på småtimmarna men sen är det stopp vad gäller dryckesupphetsning.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

downtown skrev:
Precis! Vad dricks på julafton? För min del blir det La Grande Dame 1985 till att börja med. Sen måste jag bara prova den omdiskuterade kombinationen med Amarone till sillen/Jansson. I övrigt vet jag inte ännu. Skulle vara kul att få lite tips från er andra vad som kan passa till diverse julmat och godis.

Amarone till sillen kan jag förstå men till sältan i Janzon behövs nog mer syra.
Champagne tror jag blir bättre. Gärna någon ung NV, skulle kunna tänka mig
Taittinger eller Louis Roederer.
Men till sötman i sillen funderar jag på Don PX Gran reserva.
 

downtown

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Per Stade skrev:
Amarone till sillen kan jag förstå men till sältan i Janzon behövs nog mer syra.
Anledningen är att jag läste om det i senaste numret av Världens Viner. Tänkte att det kunde vara kul att testa.
 

Jos

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

chambertin skrev:
Ja det skall bli intressant. Min sista Cos-82:a förresten.
Tillbehör m.m till huvudrätten får bestämma om det blir Bdx-spåret eller Piemonte.
Inte så ofta man får dricka riktigt gott ihop med andra som också uppskattar det.

Hoppas nu att CdE -95 funkar till anklever. Själv är jag en sucker för Sauternes till det men många här vurmar ju för mogen skumpa till det så får bli att prova. Den kom ju ut ganska bra på Henriot-provningen som CH och Anders var på så det här blir ett bra tillfälle att prova innan den blir för gammal. Dessutom CdE-premiär för mig. :)

Talbot -88 kommer jag ihåg som ett riktigt gott vin (liksom -82, -85 och -86) men har aldrig druckit det på magnum. Talbot var i bra form på 80-talet liksom flera andra av Cordiers egendommar då (Gruaud-Larose t.ex). Skall bli kul att höra vad du tyckte om det.

La Tour du Pin Figeac har jag inga noteringar om att jag druckit. Väldigt lite 70-talare totalt sett för mig från högra stranden. Vällagrad från magnum så borde den ju vara i bra skick. När tog Moueiux över den egendomen förresten eller är det det från Giraud som du har ? Det finns två har jag för mig.
Föredrar Sauternes alla ggr men mogen skumpa är ju trevligt också. Nackdelen med bubbel är ju att någon sylt/marmelad som ank- och gåslever funkar så bra till lätt förstör bubblet.

Magnum bara på St Emillionen och det var Giraud på drn tiden. Väldigt fräsch flaska med riktigt bra nivå så jag hoppas att det går att dricka :)
 
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Tänkte börja med De Saint Gall BdB (riktigt bra tyckte jag när jag drack den på Wedholms i somras) till löjrommen och funderar på att därefter öppna en av mina tre kvarvarande Winston Churchill -96 (suck, varför köpte man alltid för få av de där bästa...) till hummern...eller kanske den där Comtes -96 rosé som ständigt ligger och retas med mig i vinskåpet?

Fick en riktigt fin Amarone 2001 av min chef i julklapp som jag nog ska försöka hitta en lämplig huvudrätt till...

Höll på att stryka med i en bilolycka tidigare i år (undkom frontalkollision i 80km/h med en hårsmån) och minns att - helt ärligt nu! - en av mina tankar en stund efteråt var något i stil med "vad skulle ha hänt med all min champagne där hemma?"... Lika bra att dricka godsakerna medan man kan?! ;)
 

kristerb

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Tack för inspirationen och champagnetipsen på andra tråden Anders,

låter som man gärna skulle firat nyår med både Chambertin och Jos på samma gång!

Det blir i alla fall en Dom Pérignon 2003 David Lynch som festlig rekvisita (transparens: köpt från Roberson Wine) och nån lämplig Savart från Caviste, kanske rosé?

Och så klart Haut-Brion för att fira ett bra år, frågan är bara vilken årgång, får se över menyvalet och hur mycket folk det blir. 94 eller 95 ligger bra till i källaren.

God jul!
 
Toppen