Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Jos

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

kristerb skrev:
Tack för inspirationen och champagnetipsen på andra tråden Anders,

låter som man gärna skulle firat nyår med både Chambertin och Jos på samma gång!

Det blir i alla fall en Dom Pérignon 2003 David Lynch som festlig rekvisita (transparens: köpt från Roberson Wine) och nån lämplig Savart från Caviste, kanske rosé?

Och så klart Haut-Brion för att fira ett bra år, frågan är bara vilken årgång, får se över menyvalet och hur mycket folk det blir. 94 eller 95 ligger bra till i källaren.

God jul!
Haut Brion är ju magi, - kör på 95:an! :)
 

sunqan

Vinös
Sv: SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Elvis skrev:
För egen del blir det en (ocensurerad) Bollinger 007 Edition vid tolvslaget. Eventuellt något ännu bättre tidigare på kvällen. ;)

Ja, den borde mer än väl lämpa sig att smälla av vid tolvslaget ::)

Skickat från min GT-I9100
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Keen skrev:
En smärre bit ifrån. Skidåkning eller?

Jepp och även om några i sällskapet är riktigt vinintresserade så tror jag att oäktingarna kommer vara de som avgöra vad som kommer konsumeras.
 

Keen

slan
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

CH skrev:
Jepp och även om några i sällskapet är riktigt vinintresserade så tror jag att oäktingarna kommer vara de som avgöra vad som kommer konsumeras.

Samma här, tror dock det inte blir så mycket findricka. Mer jäger och öl.
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Keen skrev:
Samma här, tror dock det inte blir så mycket findricka. Mer jäger och öl.

Jepp.

Ska visserligen ner i källaren idag och botanisera så det lär komma med något mer förutom en Initial.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Funderar på att dra med Angelus 2006 och Bollinger LGA 02 till middagen. Förmodligen blir det Chanoine 1995 till tolvslaget. Är dock lite osäker på om man ska offra de ädla dropparna då eller ta lite enklare, men fortfarande goda viner istället. Då man är bortbjuden så är det högst osäkert hur det står till med glas, karaff o.dyl. Dessutom ryktades det om fläskfilé att äta.

Oavsett vad lär det bli lite goda öl utöver vinet. Några välhumlade pale ales, kraftig Imperial Stout typ Yeti och några säsongsöl som Hybernation Ale.

Vad tänker ni förresten om champagne till just tolvslaget? Vid det laget lär ju moussen vara minst lika viktigt som smaken, för att accentuera den festliga inramningen, och för att smaklökarna vid det laget ändå är rätt bedövade. Man kanske borde ta en Deutz NV. Är det inte de som är kända för att alltid ha perfekt mousse?
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Henrik J skrev:
Funderar på att dra med Angelus 2006, Bollinger LGA 02 och Chanoine 1995 till tolvslaget. Är dock lite osäker på om man ska offra de ädla dropparna då eller ta lite enklare, men fortfarande goda viner istället. Då man är bortbjuden så är det högst osäkert hur det står till med glas, karaff o.dyl. Dessutom ryktades det om fläskfilé att äta.

Oavsett vad lär det bli lite goda öl utöver vinet. Några välhumlade pale ales, kraftig Imperial Stout typ Yeti och några säsongsöl som Hybernation Ale.

Vad tänker ni förresten om champagne till just tolvslaget? Vid det laget lär ju moussen vara minst lika viktigt som smaken, för att accentuera den festliga inramningen, och för att smaklökarna vid det laget ändå är rätt bedövade. Man kanske borde ta en Deutz NV. Är det inte de som är kända för att alltid ha perfekt mousse?
Trevliga viner Henrik men jag skulle nog konsumerat dom tidigare under kvällen (fläskfile eller ej).
Dom flesta här dricker nog godsakerna före och under middagen.
Tolvslaget (pratar för egen del) brukar jag ta det enklaste som finns och som har mousse kvar.
Väl tillbaka inomhus igen så kan man dricka bra igen men ute i krutröken vid 12-slaget så passar ärligt talat bättre champagner ganska dåligt in.
 

Henrik J

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

chambertin skrev:
Trevliga viner Henrik men jag skulle nog konsumerat dom tidigare under kvällen (fläskfile eller ej).
Dom flesta här dricker nog godsakerna före och under middagen.
Tolvslaget (pratar för egen del) brukar jag ta det enklaste som finns och som har mousse kvar.
Väl tillbaka inomhus igen så kan man dricka bra igen men ute i krutröken vid 12-slaget så passar ärligt talat bättre champagner ganska dåligt in.

Insåg nyss att den inledande meningen lätt kunde missuppfattas. Givetvis planerar jag inte att dra i mig Angelus och två pavor skumpa på tolvslaget. Det där med tolvslaget syftade enbart på den sista flaskan, Chanoine. Har ändrat inlägget nu för att förtydliga vad jag menade.
 

Keen

slan
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

CH skrev:
Jepp.

Ska visserligen ner i källaren idag och botanisera så det lär komma med något mer förutom en Initial.


Får se vad jag får plats med.
 

Magikern

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Jos skrev:
Haut Brion är ju magi, - kör på 95:an! :)

Jag hade nog tagit en äldre årgång så länge den inte är over the hill. :p

95:an är väl lite väl ung fortfarande.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

vintomas skrev:
Det är snarast ett vin att dricka till mörk choklad, jag tror att den fullständigt slår ihjäl en sill... Kunde snarare tänka mig halvtorr Riesling, eller en Gewürztraminer med aningen sötma.


Du har nog helt rätt. Det var bara en tanke i den molekylära gastronomins anda där
de mest häpnadsväckande kombinationer förekommer - och faktiskt kan fungera.
Idén var att börja och sluta med samma vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

downtown skrev:
Precis! Vad dricks på julafton? För min del blir det La Grande Dame 1985 till att börja med. Sen måste jag bara prova den omdiskuterade kombinationen med Amarone till sillen/Jansson.
Janssons frestelse är i princip som en potatisgratäng så jag tror mer på Bordeaux. Bl.a. Jamais har serverat Latour eller Lafite till Jansson.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Själv så jobbar man hela den helgen, så man får slatta i sig det vi har på menyn heltenkelt, inget vidare upphetsande :(

Jaquesson 735 Magnum
Andre Clouet 2002
Domaine Huet Le Mont 2011 (måste jag dock erkänna att jag gillar skarpt)
Pierre Peters L'esprit 2006
e.Guigal Chateauneuf du pape 2006
Louis Jadot Pommard Epenots 2006
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

johan1279 skrev:
Själv så jobbar man hela den helgen, så man får slatta i sig det vi har på menyn heltenkelt, inget vidare upphetsande :(

Jaquesson 735 Magnum
Andre Clouet 2002
Domaine Huet Le Mont 2011 (måste jag dock erkänna att jag gillar skarpt)
Pierre Peters L'esprit 2006
e.Guigal Chateauneuf du pape 2006
Louis Jadot Pommard Epenots 2006
Rätt forum att beklaga sig över den vinlistan, :D
 
SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

Sådär, det måste varit typ ett år sedan senast jag skrev något. Mitt nyårslöfte kan bli att öka aktiviteten här och sprida diverse trams och annat till gamla och nya. Beware.

Nyår är ju ett tillfälle då man inte öppnar de bra buteljerna. Man börjar ju bli glad under matfixandet vid tre, och några timmar senare så är det bara dumt att dra upp det bästa. Nästan som på ett vinferno bortsett från maten då. ;)

Därför blir det nog i all enkelhet en vanlig tatti innan tolv.
Innan dess gissar jag att det förbrukats någon form av rött vin med initialbokstaven B, lite rosa bubbel från J och diverse blandade drycker i form av öl och sprit.

Mer intressant är ju att höra vad dryckerna skall sköljas ner med.
Här blir det fiskägg från kalix, diverse ostron, ett talibanskt försök att göra Mario Batalis Oxkindsravioli, lufttorkad waygu, cecina, diverse ost och gissningsvis en hallonbomb som vi ersätter fyrverkerierna med.

Gott nytt alla!
 
Sv: SV: Vad dricker forumets medlemmar nyår 2012

El burro grande skrev:
Sådär, det måste varit typ ett år sedan senast jag skrev något. Mitt nyårslöfte kan bli att öka aktiviteten här och sprida diverse trams och annat till gamla och nya. Beware.

Nyår är ju ett tillfälle då man inte öppnar de bra buteljerna. Man börjar ju bli glad under matfixandet vid tre, och några timmar senare så är det bara dumt att dra upp det bästa. Nästan som på ett vinferno bortsett från maten då. ;)

Därför blir det nog i all enkelhet en vanlig tatti innan tolv.
Innan dess gissar jag att det förbrukats någon form av rött vin med initialbokstaven B, lite rosa bubbel från J och diverse blandade drycker i form av öl och sprit.

Mer intressant är ju att höra vad dryckerna skall sköljas ner med.
Här blir det fiskägg från kalix, diverse ostron, ett talibanskt försök att göra Mario Batalis Oxkindsravioli, lufttorkad waygu, cecina, diverse ost och gissningsvis en hallonbomb som vi ersätter fyrverkerierna med.

Gott nytt alla!

Välkommen tillbaka El Burro. Ser fram emot dina inlägg.

Låter som en helt 'ok' meny att avsluta året med. Så pass att man redan blev lite hungrig

Gott Nytt
 
Toppen