Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker man till ankbröst?

bmf

Medlem
Är det nån som har förslag på vin till ankbröst och även bra idéer på vad man ska göra till ankan?

/Rob
 

Lando

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

Pinot Noir är väl en klassiker till ankbröst men jag suger på bra PN, någon annan vet säkert bättre. Hade tänkt att starta en tråd om det faktiskt. Det lilla jag vet är att billiga PN smakar ännu mer skit än vad billiga viner generellt brukar göra. Kanske en PN från Nya Zealand kunde vara något?
 

Öhman

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

Det viktiga är att utgå från hur ankbrösten ska tillagas och vad som serveras till. Sen kan vi snacka vin.
Eller så tar man första bästa vin från Sud-Ouest.
 

anders

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

Lando skrev:
Kanske en PN från Nya Zealand kunde vara något?

PN från NZ brukar vara ett ganska säkert köp. Betydligt lägre risk än i minfältet som benämns Bourgogne. Likvärdig kvalitet är ofta betydligt billigare från NZ. PN från NZ är enligt min erfarenhet tillhörig den kryddiga skolan av druvan. Har inte stött på de där insmickrande fruktdrivna vinerna som finns i Bourgogne. Kryddig PN låter dock bättre än fruktbomb till anka.
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

bmf skrev:
Är det nån som har förslag på vin till ankbröst och även bra idéer på vad man ska göra till ankan?

/Rob
Bordeaux med bra strävhet är en bra följeslagare, Jag brukar ha en hel del grönpeppar i såsen och en del av ankfettet måste du smaksätta såsen med. Det feta i ankan matchas bra med strävhet i vinet.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

Tack för svaren. Har tänkt ge mig på ankan i helgen så vi får se hur det går. Har inga PN från NZ liggande hemma men en sträv Bordeaux ska man väl kunna skaka fram.
 

Mmm

Medlem
SV: Vad dricker man till ankbröst?

Ta i alla fall inte någon gammal ömtålig Bordeaux - jag har haft ihjäl ett gäng viner med den rätten (som Las Cases 1981 kommer jag ihåg). Madiran?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En klassiker är annars ankbröst och. Hermitage.
Röd sådan.
Personligen skulle jag undvika PN, men det är ju jag det.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte provat deras 2008 men är överlag tveksam till de årgångar som André Clouet levererar till Sverige.
Jag med.
Därför naturligt att dricka annat.
Tex Priorat.
Kanske en miljard färre bubblor,
men desto mer köttanknytning.
Hejja @Jimmy Forsman!

På CT har de infört "Happy Burgundy Thursday".
Jag föredrar personligen STARKT begreppet "Köttmåndag".
Det är kanske mindre subtilt, men samtidigt inte det minsta urvattnat.
Mums!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag med.
Därför naturligt att dricka annat.
Tex Priorat.
Kanske en miljard färre bubblor,
men desto mer köttanknytning.
Hejja @Jimmy Forsman!

På CT har de infört "Happy Burgundy Thursday".
Jag föredrar personligen STARKT begreppet "Köttmåndag".
Det är kanske mindre subtilt, men samtidigt inte det minsta urvattnat.
Mums!
"Musty Meat Monday" har en bra schwung. Torde passa CT som hand i handske. :)

Jag gillar Pinot till anka, gillar också nordrhônare som exempelvis en crozes av lite mindre kralligt snitt. De som har en del macerasion carbonique är ofta saftiga och fruktiga med en del tanniner och en bra syra. Gott som fan faktiskt till en anka.
 

MartinE

Medlem
Har inte provat deras 2008 men är överlag tveksam till de årgångar som André Clouet levererar till Sverige.
Sedan är inte deras årgång 100% PN utan en cuvée.

edit: Två bra ämnen om man är intresserad av Pinot Noir samt Andé Clouet

http://www.finewines.se/threads/statusen-pa-andre-clouet.2004/
http://www.finewines.se/threads/andre-clouet-2002.1541/
Jag har ingen klar minnesbild av tidigare årgångar, men 2008an är mycket bra (och består till 70 % av PN)! Och är sannolikt en höjdare till anka! :)
 
Last edited:
Om man vågar ta ut svängarna och bryta mot konventionerna så kan man även välja en österrikisk Blaufränkisch till anka (cuvéer som är Blaufränkisch-dominerade fungerar också bra). Speciellt de som kommer från distriktet Leithaberg kan vara rätt burgundiska i stilen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Borde inte det mesta i röd väg funka utmärkt beroende på tillbehör?

Jag hade nog valt ett gott rött vin som jag gillar, men av något slankare slag. Därefter anpassat maten på bästa sätt med såser och tillbehör som känns rätt till vinet.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag hade provat något rödvin med hög syra. något ifrån Österrike eller Tyskland.
Eller möjligtvis en flaska champagne med lite ålder. Beroende på tillbehör.

Potatiskaka med västerbotten eller gruyere är alltid smarrigt.
Angående ankbrösten så kanske det är bäst att bryna lite sedan lågtempa i ugnen med lite tillbehör. Gör gärna någon god sås på alla safter efter den legat i ugnen ett tag.
Lycka till.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Frågan ställdes 2009, så jag tror ankbrösten gått färdigt i ugnen nu...

Men håller med @Hagbard C. om Blaufränkish. Drack en för en tid sedan och tyckte den var riktigt riktigt bra. Värdig Pinot-utmanare på alla sätt. Vad fan vinet hette har jag dock förträngt totalt.... Det var nåt på utrikiska. :p
 
Toppen