Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker man till ankbröst?

Frågan ställdes 2009, så jag tror ankbrösten gått färdigt i ugnen nu...

Men håller med @Hagbard C. om Blaufränkish. Drack en för en tid sedan och tyckte den var riktigt riktigt bra. Värdig Pinot-utmanare på alla sätt. Vad fan vinet hette har jag dock förträngt totalt.... Det var nåt på utrikiska. :p

Jag drog igång ämnet igen då jag själv fick en fråga och svarade slentrianmässigt Pinot Noir.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Frågan ställdes 2009, så jag tror ankbrösten gått färdigt i ugnen nu...

Men håller med @Hagbard C. om Blaufränkish. Drack en för en tid sedan och tyckte den var riktigt riktigt bra. Värdig Pinot-utmanare på alla sätt. Vad fan vinet hette har jag dock förträngt totalt.... Det var nåt på utrikiska. :p
Cellartracker rular!
 

chambertin

Medlem
Lördagskvällen omfattade ett 100%-igt vetenskapligt experiment med 1 st Bdx + 1 Pinor Noir samt en tallrik rosastekt ankbröst:
IMG_0028 (768x1024).jpg


Lätt match för Bdx: 1-0 !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min dumma SmartPhone tillåter mig ej att skriva underst...
Kör du Hermitage och ngn riktigt kraftfull Beaujolais vid nästa experimentomgång?
Lynchen måste fö ha varit utsökt.

Lördagskvällen omfattade ett 100%-igt vetenskapligt experiment med 1 st Bdx + 1 Pinor Noir samt en tallrik rosastekt ankbröst:
Visa bifogad bild 671

Lätt match för Bdx: 1-0 !
 

chambertin

Medlem
Min dumma SmartPhone tillåter mig ej att skriva underst...
Kör du Hermitage och ngn riktigt kraftfull Beaujolais vid nästa experimentomgång?
Lynchen måste fö ha varit utsökt.
Jo Lynchen var alldelese utmärkt men chockerande ungdomlig. Inte ett uns av mognad i färgen. Nästan bläckig i frukten fortfarande men relativt mjuk i smaken dock för att ha en sådan framtoning i doften. Kommer inte att vara några problem att avnjuta detta vinet om 10 år heller om flaskorna lagrats väl.

Låter som Kanada - Sverige i hockey. Vilken årgång vad det på Lynchen?
Lynchen var från -86. Verkar ha varit en hel del kärnor i Cabernet-materialet det året för man förnimmer fortfarande ganska mycket pressvinskänsla och lite kärnighet i doften.

Kul att ställa dem emot varandra. Två frågor dock:

1) Vad var det för tillbehör till ankan? Det påverkar såklart vinvalet en hel del.
2) Vad var det som gjorde att bdx passade bättre till?
Ankbrösten var rubbade med apelsincest, lite grönpeppar och dragon och fick ligga så i 6-8 timmar. Sedan stekta i grillpanna och fick vila i ugn på låg temp tills dess dom var rosa. Såsen var en gräddsås byggd från kalv- och kycklingfond, smör, honung, grönpeppar och fond/ankfett från ungnen (dvs en ganska fet historia). Som tillbehör hade vi hasselbackspotatis och haricot-verts.

Bra vinmatchning för min del när rätten är såpass fet som den ändå är blir ett vin med tydlig strävhet och det hade Bdxn här men inte Chambollen. Var inte så allvarligt menat med jämförelsen eftersom jag visste att Bourgognen var av väsentligt enklare snitt jfrt med Bdx. Tror att en Madiran eller Barolo/Barbraesco med liknande uppbyggnad skulle funkat utmärkt det också.

Hermitage som @StefanAkiko nämnde har jag provat liksom Côte-Rotie (och C9dP) men tycker inte att dom har fungerat alls lika bra som Bdx. Beaujolais är dock otestat och en hel räcka andra viner också förresten men ankbröst är ju gott så det är ju bara att fortsätta prova.
 
Toppen