Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

EuphoniC

Medlem
Nyår för mig har se senare åren med och mer blivit synonymt med Champagne, inte bara den obligatoriska skålen vid 12-slaget utan som helkväll, något som kulminerade förra året med 6 flaskor delat på två men min partner försvann in i dimman redan på flaska nr 2 ;D ... mer åt mig.

Esset då var en Krug Grand Cuvée.

Ni dricker ju rätt fint, långt mycket "finare" än vad jag anser mig ha råd med så det vore intressant att höra om ni slår på extra stort till nyår eller om ni inte gör något speciellt av det utan sparar det bättre till andra tillfällen?

För min del blir det lite lugnare än förra året, tänkte öppna med en Bollinger La Grande Année och sedan gå på en Bollinger Special Cuvée och 12-skåla med Gosset Grand Rosé.

Hur ser era nyårs ut?
 

v_skogh

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Eftersom att vi ska fira ihop med grannarna där gubben i förhållandet är riktigt snål kommer antagligen fokus ligga på kvantitet. Därför har jag inga stora förhoppningar på vinerna, däremot tror jag hårt på käket.

-Toast på jambasräkor
-Hummersoppa
-Rådjursmedaljong med potatisgrantäng och rödvinssås
-Vaniljglass med hjortronsylt
 

Elvis

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Lustigt nog känns inte nyårsafton som någon viktig champagnedag för mig. Visst, jag kommer att dricka en hygglig champagne men det blir inte någon av dyrgriparna. Det beror delvis på att jag firar nyår med personer som inte tycker att det är värt att lägga pengar på vin, delvis på att min fru är gravid. Då blir det lite konstigt att sitta och avnjuta en Krug 1988 på egen hand.

Exakt vad det blir har jag faktiskt inte bestämt än.
 
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

v_skogh skrev:
Eftersom att vi ska fira ihop med grannarna där gubben i förhållandet är riktigt snål kommer antagligen fokus ligga på kvantitet.

BiB?


Elvis skrev:
Då blir det lite konstigt att sitta och avnjuta en Krug 1988 på egen hand.

Exakt vad det blir har jag faktiskt inte bestämt än.
Var det inte du som berättade om tricket där man hade flaskorna i köket. Man häller upp ett vin till gästerna och ett annat till sig själv (dvs det man inte vill dela med sig av) ;D

För övrigt håller jag med, nyår är inte min stora champagnedag. Kommer väl ta något innan vi går ut. Blir nog något av typen ungt och friskt, Comtes eller så, sedan får vi se vad som bjuds på resturangen. Viid tolvslaget kör jag nästan undantagslöst en NV , gärna magnum om det finns (i år blir det dock npg ett glas från baren eller så)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

BiB, treligt ;D upplagt för huvudvärk

En liten motfråga då, har ni någon speciell "stor" Champagnedag och i så fall, vad är det?
 

Lambo

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Champagnen är bestämd, dock inte menyn.

Kommer att dricka:
Värma upp med magnum Palmer -96
Bollinger RD 96, ska bli spännande då jag bara druckit GA tidigare
Veuve -88
och vid 12 slaget blir det en vanlig Bollinger

Skulle vi vara sugna på ytterligare dricka så har jag lagt en Gosset rosé på kylning oxå
 

Elvis

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

EuphoniC skrev:
En liten motfråga då, har ni någon speciell "stor" Champagnedag och i så fall, vad är det?

Jubileum med min champagneentusiast till fru är stora champagnedagar. I somras blev det Salon 1988 på förlovningsdagen och på vår ettåriga bröllopsdag i vår blir det Krug Rosé (hon vet bara att det blir en rosé än så länge).

Men framför allt är champagneprovningar i CH:s regi samt spontana Grappe-kvällar stora champagnedagar! ;D
 

v_skogh

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Kan säga att jag kommer bli nöjd om det inte står BIB på bordet. Ska om ifall att åka till bolaget och köpa mig en låda Estralla Damm om faran är framme. Men jag tror faktiskt jag slipper BIB, misstänker att han vågar köpa det efter min sågning sist.
Hade sjäv tänkt ta med mig en Andre Clouet 1911 samt en vanilg på magnum men det tyckte han va onödigt :D
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Precis som de flesta andra här kommer jag fira nyår med personer som inte riktigt förstår varför man ska lägga mer än 200kr på en flaska vin så några dyrgripar plockar jag nog inte med mig. Det blir antagligen AC 1911 eller Tarlant Cuvee Louis (troligtvis båda) för min del och Bollinger SC vid 12 slaget. Jag och v_skogh har tidigare träffats någon dag innan och bränt av lite bra champagner så man inte känner det behovet på nyår men i år har vi inte planerat in något sådant. Får väll slå han en signal och kolla om vi ska köra det ikväll.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

v_skogh skrev:
Hade sjäv tänkt ta med mig en Andre Clouet 1911 samt en vanilg på magnum men det tyckte han va onödigt :D
Jag misstänker att du ignorerar hans åsikt. Jag hade iallafall tagit med nå'n form av backup.
Jag brukar försöka få visst ansvar för dryckesfrågan. Det är normalt sett inga problem att få ihop skapliga drycker utan att folk "går i taket" av "budgetskäl". Nå'n magnumflaska Palmer 1996 eller nå't likvärdigt går att sälja in till de flesta. I nödfall kanske man får vara lite extra generös men det är ovanligt med klagomål...
 

Elvis

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Det lutar åt en Pierre Peters Cuvée Speciale 1999 på tolvslaget.
 

v_skogh

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

CH skrev:
Precis som de flesta andra här kommer jag fira nyår med personer som inte riktigt förstår varför man ska lägga mer än 200kr på en flaska vin så några dyrgripar plockar jag nog inte med mig. Det blir antagligen AC 1911 eller Tarlant Cuvee Louis (troligtvis båda) för min del och Bollinger SC vid 12 slaget. Jag och v_skogh har tidigare träffats någon dag innan och bränt av lite bra champagner så man inte känner det behovet på nyår men i år har vi inte planerat in något sådant. Får väll slå han en signal och kolla om vi ska köra det ikväll.

Linda ska ut och svira ikväll så jag ska hänga med Edith men kom förbi så kikar vi på JVM. Andre Clouet 1911 och Bollinger RD 96 kanske?
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Vid 12-slaget brukar man vara lagom bladig att i princip vad som helst duger, brukar istället börja kvällen med något hyfsat - men som så många andra här vittnat om är det inte ovanligt att många i sällskapet inte har samma vinintresse vilket gör att man inte slänger fram det bästa huset har att erbjuda - hos mig lutar det åt en Gosset grand reserve som välkomstdrink, därefter får sällskapet vara det som höjer livskvaliteten.

God fortsättning på er

Mvh

Magnus Reuterdahl
 

Segol

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Vi ska iväg till ett par kompisar o har till 100% lyckats undvika att bli engagerade i middagen men jag lovade att ta med ett par Bonnaire Blanc de Blancs NV, det känns lagom avancerat men ändå riktigt gott :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Har samma problem som ni andra. Ska fira med folk som inte vill lägga mkt slantar samt att jag känner bara 4 av 16.

Jag drog för 2 v sedan iväg ett mejl och erbjöd mig att sätta ihop dryckeslistan och fick ett tacksamt svar ja till det. Vad hände sen??? Jag ville ha menyn, jag ville få koll på budget, antal personer m m. Tystnad rådde. Till slut röt jag till och sa att eftersom jag fått på min lott att ordna med förrätten så ville jag även fixa drycken därtill - gick så och köpte ett par Palmer magnum 1996 igår.

Hur svårt kan det vara??? F ö så är en stor champagnedag nog när jag antingen är i Champagne (historiskt sett när magnum har varit med och rumsterat om) eller när jag har middag med en av mina få urpingar som har koll.



Föreslår vi går samman och firar nyår tillsammans nästa år!
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

Var förbi källaren nyss och plockade fram lite flaskor som ska konsumeras under tiden de är stängt fram tills trettonafton. Till min stora glädje hittade jag 2 Laurent Perrier -88 som jag glömt att jag hade så det lär nog bli en sådan för min del på nyår.
 

Krug88

Medlem
SV: Vad dricker ni Champagnetokar till nyår?

CH skrev:
Var förbi källaren nyss och plockade fram lite flaskor som ska konsumeras under tiden de är stängt fram tills trettonafton. Till min stora glädje hittade jag 2 Laurent Perrier -88 som jag glömt att jag hade så det lär nog bli en sådan för min del på nyår.
Har för mig att jag drack en sån nyligen utan att bli det minsta imponerad, totalt fruktlös...
Ha en reserv med dig CH...
 
Toppen