Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad dricker ni på julafton?

Lambo

Medlem
Julen är ju inte bara en högtid för frosseri av mat utan också en högtid för trevliga drycker.
Under mellandagarna samt nyår brukar jag alltid plocka fram några extra trevliga skumpor för konsumtion.

Men vad dricks det på julafton ute i stugorna?

Själv korkar jag alltid upp en vällagrad mörk rom och gör rom eggnogg lagom till Kalle. Fantastiskt gott om man använder rätt rom!
Till julmaten blir det en blandning julöl (svensk, engelsk och belgisk) samt snaps så klart (OP och Skåne).
Till osten serveras i år Château d'Yquem -99 samt en Gewürtztraminer för de som inte dricker Yquem.
Som avslutning äter vi alltid ris ala Malta och dricker champagne, ja vet det låter skumt men det e en riktig kanon kombo. Enligt tradition dricker vi alltid ett ungt, friskt och gärna riktigt kallt vin till desserten, senaste 5 åren har det alltid blivit Vilmart -96 eller -98 men där är mitt lager nu helt slut. I år blir det Comtes -97 istället.

Sen brukar det avrundas framför brasan med en busig Cuba libre och eventuellt en Carlos Torano om frugan tillåter...

Hur ser era dryckesval ut inför julafton?
 

anders

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Lambo skrev:
Till osten serveras i år Château d'Yquem -99 samt en Gewürtztraminer för de som inte dricker Yquem.

Påbjuden klädsel: mycket långärmad skjorta eller... ??? Vem i helskotta väljer gewürz för Yquem ??? Diabetes?
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Bjöd på Yquem vid julen för 2 år sedan, dock en gammal årgång. Och några gillade det inte alls, jag klagar inte. Mer till mig!
Kan tillägga att samma människor ska ha sin oxfilé grillad som en kolbit, ankan snustorr, gåslever ska vi inte ens tala om och så röstade dom på Mona Sahlin!!!! Huvaligen!!!

Men men det är jul och då får man visa hänsyn och dricka Yquem själv om det så krävs ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Riktigt trevliga dryckesvanor på julen, Lambo. Blev faktiskt lite inspirerad!

Lambo skrev:
Kan tillägga att samma människor ska ha sin oxfilé grillad som en kolbit, ankan snustorr, gåslever ska vi inte ens tala om och så röstade dom på Mona Sahlin!!!! Huvaligen!!!

Här är ett säkert kort som du kan bjuda dem på blint! ;) Kanske inte till osten dock.
 

chambertin

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Först blir det ju det vanliga tjafset med Akvavit, öl (Ale och Stout om man har tur vilket vi har i år då vi har hand om det) m.m.

Efter det har jag startat traditionen att dricka Champagne till jullappsutdelningen.
Skumpan skapar ju plats för stilton/roquefort + Vintage Port som för mig och min far är höjdpunkten på den gastronomiska delen av julen.
I år tänkte jag hala fram en Quinta do Noval -94 eller en Fonseca -70 (inte helt säker på att jag har ngn kvar).

Om det senare mot förmodan finns ngn plats kvar i kistan så brukar det bli Ris à la Malta och till det dricker vi alltid en supersimmig Pedro Ximenez.

God Jul på er allihopa här på finewines !
 
SV: Vad dricker ni på julafton?

När allt julstöket är avklarat, alla julklappar inslagna mm (kl börjar vanligtvis närma sig 01) tar hustrun jag ett glas amarone. I år blir det en Allegrini 2001 och lite parmesan(lagrad 3 år).

Till själva julätandet blir det lite olika ölsorter samt en hemmakryddad pors.
Till stiltonen blir det i år en Grahams 1980. Köpt på SB 1994 för 205 kr. Känns som ett OK köp.
 

Elvis

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Bortsett från öl (Bitburger) och nubbe (OP) ska det i år bli ett par riktigt bra champagner. Jag letade runt lite i vinkylen idag och hittade en Selosse Substance som såg väldigt lockande ut.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Elvis skrev:
Bortsett från öl (Bitburger) och nubbe (OP) ska det i år bli ett par riktigt bra champagner. Jag letade runt lite i vinkylen idag och hittade en Selosse Substance som såg väldigt lockande ut.

Exakt vad av julbordets fröjder äter du till Selosse substance??
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Elvis skrev:
Riktigt trevliga dryckesvanor på julen, Lambo. Blev faktiskt lite inspirerad!

Här är ett säkert kort som du kan bjuda dem på blint! ;) Kanske inte till osten dock.

Kul att man ibland kan inspirera ;D

Länken ser klart läskig ut, hoppas jag inte drömmer mardrömmar om detta... ;)
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Elvis skrev:

Blev bjuden på detta för någon vecka sedan i tron att det var glögg men när man skulle börja dricka kändes man tydligt på doften att det var något annat.
SS beskriver den som "Stor doft med tydlig karaktär av äpple, kanel och vanilj" och det är diplomatiskt uttryckt minst sagt. Visst var det äpple, kanel och vanilj men på ett extremt artificiellt sätt så tänk flyttande äppelkaka gjord av Euro Shopper och häll sedan i socker till förbannelse.
När man använder äpple, kanel och vanilj som en dryckesbeskrivning så börjar det nästan vattnas i munnen på mig då jag använt de orden på en del champagner som jag tyckt varit fantastiska men efter att provat detta så känns de orden våldtagna.


För egen del vet jag inte vad som kommer drickas på Julafton då jag ska hem till mina föräldrar. Vanligtvis brukar vi åka utomlands men inte i år tyvärr så jag gissar att min far blandar sin egna mumma som dricks till julmaten samt några OP till sillen.
På kvällen brukar det bli lite port men eftersom mina föräldrar inte har något lagrat hemma blir det vad som finns tillgängligt på SS när de är där. Utöver detta så blir det öl för hela slanten.
Tänker dock plocka med mig lite skumpa fall det finns tillfälle för detta men har inte bestämt mig ännu för vad det blir men Henriot -96 ligger närmast tillhands. Är jag på väldigt bra humör när jag packar väskan imorgon så kan det bli CdE -96 istället.
Till kvällen plockar jag även med mig lite Ron Zacapa 23 och några Cohiba Lanceros.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad dricker ni på julafton?

Elvis skrev:
Här är ett säkert kort som du kan bjuda dem på blint! ;) Kanske inte till osten dock.

Har också provat detta efter att ha läst om det på en blogg där det beskrivs så här:
"uppseendeväckande tilltalande. Det är ett äppelvin som smaksatts med vanilj och
kanel och smakar och doftar som flytande skånsk äppelkaka med vaniljsås fast
med en pigg syra och en balanserad sötma. Lika god varm som kall och bara
7% alkohol så man kan dricka i stora klunkar."


Förskräckligt. Smakade bara syntetiskt. Inte så sött som CH skriver (tetravariation?)
men ingen syra heller.
 
Trådskapare
Lambo

Lambo

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

CH skrev:
Till kvällen plockar jag även med mig lite Ron Zacapa 23 och några Cohiba Lanceros.

Ron Zacapa 23!!! Kul, precis den flaskan jag tänkte korka upp till julen. Köpte med mig från Karibien i vintras. Ser fram emot detta då jag inte provat Zacapa 23 tidigare.
Har du druckit denna? Nån kommentar? Tänkte köra den både i Eggnogg och Cuba libre samt ett solospel med lite is
 

Arvid

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Zacapa: Drick den som den är. Is vore dumt, förstärker nog mest fatkaraktären. Riktigt bra rom i den lite sötare stilen.

Själv blir det inte mycket vin till jul, sparar det till nyår. Istället har jag investerat i en flaska Rip Van Vinkle Family Reserve Rye.
 

CH

Medlem
SV: Vad dricker ni på julafton?

Skulle inte tagit den bloggen på stor allvar med tanke på hur texten avslutas:
Lika god varm som kall och bara 7% alkohol så man kan dricka i stora klunkar


Per Stade skrev:
Förskräckligt. Smakade bara syntetiskt. Inte så sött som CH skriver (tetravariation?)
men ingen syra heller.

Du sammanfattar det mycket bra och jag överdrev väll en aning när jag beskrev sötman.


Lambo skrev:
Har du druckit denna? Nån kommentar? Tänkte köra den både i Eggnogg och Cuba libre samt ett solospel med lite is

Kan bara tala gott om denna. Vansinnigt god!
Håller annars med Arvid i hur den ska drickas. Som den är utan något i.
 
Toppen