Vad dricks i filmen?

Diskussion i 'Övrigt' startad av thunberg, 29 december 2015.

1. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Det dricks en hel vin i filmer av varierande kvalité. Något jag saknar är en samling över vad som dricks i vilka filmer. Noterade igår när jag hoppade in i Inglorious Basterds att två gånger kom Perrier-Jouët Champagne fram. Kommer fylla på när jag stöter på fler igenkännbara flaskor.

Magnus L gillar detta.
  2. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Mattias Schyberg gillar detta.
  3. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

4. thunberg

Inte alls, det är ju lysande, tack för tipset!

5. Mats

Mats Gone todash....

Men generaliseringarna Sake, Chianti och Bandol sa ju inte så mycket.......

Eftersom det var ganska mycket Bond i listan kan jag lägga till:

Theotoky (Korfu, Grekland) i Bond "I hennes majestäts hemliga tjänst"

Mattias Schyberg och thunberg gillar detta.
  6. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Kul länk om än rudimentär.

När det gäller Inglorious så är det en anakronism då Belle Epoque kom först 1964.

Sen är det verkligen en slump att @Mattias S liknar greven av Monte Cristo? Kanske en reinkarnation och som stöd för det har jag valet av vin.:ängel:

Mattias Schyberg gillar detta.
  7. thunberg

Det kan inte vara en Perrier-Jouët Champagne Cuvée Fleur de Champagne eller Réserve Spéciale? Liknande design, osäker dock på hur länge de producerats.

8. thunberg

9. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Oj, det var en ganska trevlig liknelse som jag inte är van vid att höra. Vanligtvis brukar jag liknas med en skabbräv, så detta känns klart bättre!

Det finns dock tolkningar som jag inte gillar lika mycket. :mad:

image.jpg

gece gillar detta.
  10. Steef

Steef Medlem

I den lagom underhållande tv-serien Gotham hämtar "little Bruce" upp en flaska Romanée-Conti från 1966 - farsan favorit - ur vinkällaren. Tror det var en La Tâche närmare bestämt...

11. Vino fino

Vino fino Medlem

För den som har tillgång kan jag varmt rekommendera avsnitt 12 av Backstrom (djupt underskattat serie, mkt bättre än Bäckströmböckerna), "Corkscrewed". I avsnittet skall en fiktiv Rudy-sommelier avslöjas och polisen Everett Backstrom kliver in och beställer allt det dyraste på vinlistan på öppen nota. Det knäcks dyrgrip efter dyrgrip i kategorin Mouton '45 och uppåt.

Det som är kul med scenen, förutom Backstroms imponerande nyfunna vinkunskaper, är att det är ganska ovisst om han faktiskt kommer att behöva betala fullpris för flaskorna om de visar sig vara äkta. Hans kollegor står och svettas en del och undrar vad fan han håller på med.

12. MartinE

MartinE Medlem

För att vara petig: Första utgåvan av Belle Epoque kom först 1969 - men det var årgång 1964! :p

13. Per Stade

Per Stade Lege artis

Om jag inte minns fel så dricker de Taittinger i restaurangscenen i "Nikita".

14. thunberg

I filmen Colombiana så häller huvudkaraktären upp ett glas rött från en flaska Chateau Sousay.

15. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Kollade tv-serien Supernatural och de serverade en, som de sa "Krug 95, an excellent vintage," men till och med ett barn kunde se att det var en GC-flaska.
    Blev lite kränkt å forumets vägnar.

Niclas, Crist(al)ian 77, Elvis och 6 andra gillar detta.
  16. Sigdarve

Sigdarve Medlem

I Dr. No från 1962 (inspelad jan-mars, premiär oktober), så beställer Bond DP 1955. Idag tar det väl minst 7.5 år innan DP släpps. Var det annat förr?

Last edited: 14 juni 2019 kl 20:10
    thunberg, LarsW och danryd gillar detta.
  17. Håkan

Håkan Medlem

Inte en film men i Umberto Ecos "Bokhandlaren i Prag" dricks det en del gott, mestadels Bordeaux. Riktigt bra bok som som vanligt när det gäller(gällde) Umberto Eco kräver lite tålamod.

18. vintomas

vintomas Bloggare

Det utrikiska källorna saknar ju de svenska filmerna! I Göta Kanal 1 (från 1981) förekommer Bouchard Père & Fils Beaune du Château 1976. Vinet har (i olika årgångar, alltså) funnits länge på SB, men åkte in i beställningssortimentet för några år sedan.

Crist(al)ian 77 gillar detta.

Dela sidan