Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad gillar jag för vin??

Hellman

Medlem
Ja, den frågan är ju svårt för er att svara på och den är lite halvsvår för mig med att svara på så jag tänkte ta er till hjälp.

Mina föräldrar håller på att bygga ut sitt hus och jag slank in med frågan om det inte var läge att även bygga till källaren så att man fick plats med en ordentlig vinkällare. Pappa var inte vidare svårövertalad så sagt och gjort, i ritningen ingår det nu en liten vikällare där vi kommer få plats med ca 1000 flaskor. Källaren beräknas vara klar till sommaren och strax efter kommer vi göra en nätt liten bilfärd från södra Sverige via Tyskland in i Frankrike ner til Bourdeaux och tillbaka.
Nog om resan just nu. Då mina föräldrar och jag är åtskilda med ca 50 mil har jag införskaffat en mindre vinkyl med plats för upp till 45 flaskor. Jag hälsar på minst två gånger om året hos föräldrarna så då gäller det att ta med och fylla på kylen och lämna av inköp som ska lagras. Lite omständigt men det är det bästa jag kan göra just nu.

Åter till frågan.

Då det finns så fantastiskt mycket vin som är gott där ute och jag inte smakat på 1 procent än tänkte jag gå ganska systematiskt tillväga. Testa de vanligaste druvorna och sedan gå över till olika distrikt.
Vi börjar från början, druvor.

Jag skulle behöva lite förslag på druvtypiska viner av druvan Cabernet Sauvignon från:

Sydafrika
Italien
Spanien
USA
Australien
Nya Zeeland
Bordeaux
Bourgogne
Alsace
Rhonedalen
Balkan

Priset är inte helt ointressant under testperioden så helst viner under 150 kronor. Men är det ett vin som är så löjligt typisk för just den druvan och den platsen så får jag väl fläska på.
Och eftersom jag tänkte dricka dom nu för att lära mig så ska det inte vara vin för att lagras.

Om ni vill gnugga geniknölarna så kommer jag längre fram även testa:
Chardonnay
Dornfelder
Gewürztraminer
Merlot
Pinot Blanc
Pinot Noir
Riesling
Sauvignon Blanc
Syrah
Tempranillo
Zinfandel

Kommer ta ett tag att testa sig igenom detta men vem har bråttom? Sen ska distrikten testas oxå. Med lite tur vet jag om ett par tre år vartåt det lutar. Hoppas bara att källaren inte är full med skitvin innan dess...

Jaja, sätt igång nu, låt er erfarenhet flöda så kommer jag vara er evigt tacksam!

Mvh
Hellman

PS. Givetvis kommer Champagne att testas över tiden ;D DS.
 

Elvis

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Min område är champagne men det råd jag har är att begränsa antalet länder du vill samla ifrån. Du vill säkert ha minst en låda av varje vin du köper (för att kunna följa utvecklingen över tid) och du kommer också ofta ha flera årgångar av samma vin efter ett tag. Om du då satsar på åtta olika länder och några olika distrikt i de länderna, så blir det antagligen för mycket.
 
Trådskapare
H

Hellman

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Krisman - Tackar. Ska göra bättre efterforskning inför nästa druva!!

Elvis - Ja, att samla från allt det jag räknade upp vet jag är omöjligt men jag vet ju inte vad jag ska samla på än. Riktiga långkörare i källaren kommer ju vara Bourdeaux viner men sen då? Sen kanske jag fastnar för viner från Chile (Gud förbjuder) eller så hittar jag någonting underbart från Balkan. Som sagt, just nu är det för att testa mig fram, utveckla mina smaklökar och mitt sinne för vin.

Euphonic - Ja, det kanske blir så tillslut. Just nu lutar det åt det iaf. Men jag måste ju prova det andra först.

/Hellman
 

Krisman

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Visst är Champagne trevligt, och talar man mousserande bör man ju kanske börja med det?
Men jag tycker Cab är en bra start då man kan lätt hitta cab som är skolboksexempel eller typisk för landet eller nya/gamla världen osv. för en billig peng.
 

chambertin

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Hellman skrev:
Ja, den frågan är ju svårt för er att svara på och den är lite halvsvår för mig med att svara på så jag tänkte ta er till hjälp.

Mina föräldrar håller på att bygga ut sitt hus och jag slank in med frågan om det inte var läge att även bygga till källaren så att man fick plats med en ordentlig vinkällare. Pappa var inte vidare svårövertalad så sagt och gjort, i ritningen ingår det nu en liten vikällare där vi kommer få plats med ca 1000 flaskor. Källaren beräknas vara klar till sommaren och strax efter kommer vi göra en nätt liten bilfärd från södra Sverige via Tyskland in i Frankrike ner til Bourdeaux och tillbaka.
Nog om resan just nu. Då mina föräldrar och jag är åtskilda med ca 50 mil har jag införskaffat en mindre vinkyl med plats för upp till 45 flaskor. Jag hälsar på minst två gånger om året hos föräldrarna så då gäller det att ta med och fylla på kylen och lämna av inköp som ska lagras. Lite omständigt men det är det bästa jag kan göra just nu.

Åter till frågan.

Då det finns så fantastiskt mycket vin som är gott där ute och jag inte smakat på 1 procent än tänkte jag gå ganska systematiskt tillväga. Testa de vanligaste druvorna och sedan gå över till olika distrikt.
Vi börjar från början, druvor.

Jag skulle behöva lite förslag på druvtypiska viner av druvan Cabernet Sauvignon från:

Sydafrika
Italien
Spanien
USA
Australien
Nya Zeeland
Bordeaux
Bourgogne
Alsace
Rhonedalen
Balkan

Priset är inte helt ointressant under testperioden så helst viner under 150 kronor. Men är det ett vin som är så löjligt typisk för just den druvan och den platsen så får jag väl fläska på.
Och eftersom jag tänkte dricka dom nu för att lära mig så ska det inte vara vin för att lagras.

Om ni vill gnugga geniknölarna så kommer jag längre fram även testa:
Chardonnay
Dornfelder
Gewürztraminer
Merlot
Pinot Blanc
Pinot Noir
Riesling
Sauvignon Blanc
Syrah
Tempranillo
Zinfandel

Kommer ta ett tag att testa sig igenom detta men vem har bråttom? Sen ska distrikten testas oxå. Med lite tur vet jag om ett par tre år vartåt det lutar. Hoppas bara att källaren inte är full med skitvin innan dess...

Jaja, sätt igång nu, låt er erfarenhet flöda så kommer jag vara er evigt tacksam!

Mvh
Hellman

PS. Givetvis kommer Champagne att testas över tiden ;D DS.

Jag tycker att du skall försöka prova så mycket du kan innan du köper för att lägga i källaren.
Sedan tycker jag inte att du skall sätta upp någon maxgräns för vad ett vin får kosta eftersom du mycket väl kan hitta en anständig Sauvignon Blanc för 100-140:- men troligen får trippla eller kvadrupla det (minst) för att få en bra Pinot Noir. Köp då hellre färre flaskor som är bra och typiska för området/druvan/årgången.

Åter till det du vill ha tips på:
Cabernet Sauvignon (eller Bordeaux-blandningar) från följande länder:
1) Sydafrika
Finns mycket bra här om du är beredd att passera 200:- och även 300:- vallen.
T.ex: Meerlust Rubicon, Thelema, Kanonkop Paul Sauer, Rustenberg Peter Barlow, Vergelegen, Rust en Vrede Estate m.fl.
Lite billigare: Alto CS
2) Italien: Passar, kan för lite om CS och framför allt i de lägre prisklasserna.
3) Spanien: Passar, förr var Mas La Plana från Torres ok men enligt många är det inte vad det en gång var. Finns många hyffsade Navarra-viner med en del CS i som är bra men få rena eller CS-dominerade viner.
4) USA: Finns mycket men det mesta som är bra ligger i en helt annan prisklass än runt 150:- Personligen köper jag hellre bra Zinfandel än CS från USA t.ex Seghesio, Ravenswood eller Ridge.
5) Australien: Finns inte så mycket CS kvar hos SB numera utan nästan bara Shiraz och Shiraz-blandningar. Kaesler/Barossa kan dock vara värt att prova liksom Peter Lehman Mentor (som finns i beställningssortimentet)
6) Nya Zeeland: Passar
7) Bordeaux: Finns ju givetvis massor här från framför allt Medoc men du måste upp i pris för att det skall bli intressant. 150:- räcker inte till ngt kul alls i Bordeaux. Kolla in 2005 som finns tillgängligt nu och som är en mycket bra årgång från Bordeaux. T.ex Chasse-Spleen -05 för 269:- är en lämplig nivå att börja på. Ett annat slott Ch.Lilian-Ladoys som finns ibland här hemma och även Château Cantemerle 2005 (finns nu) är bra viner i prisläget under 300:- som dessutom utvecklas fint i källaren bra årgångar.
8) Bourgogne: N/A
9) Alsace: N/A
10) Rhonedalen: N/A
11) Balkan: Skippa nu, finns kanske ngt anstädigt i Grekland numera men ta det som en ploj senare när du vet vad du gillar.
12) Portugal: Marquês de Borba Reserva (innehåller lite CS), Quinta de Pancas CS


Återkommer med andra tips på de andra druvorna/regionerna som du listat ovan.
 
Trådskapare
H

Hellman

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Chambertin - Jag bugar, nickar och tackar för informationen!

Ett litet förtydligande från min sida bara:

Jag kommer inte köpa vin för att lägga på lagring nu. Jag vet inte vad jag vill ha. Skulle jag köpa någonting för lagring kommer jag att fega och gå på de stora slotten i Bordeaux alt. några bra Champagner.

Vad det gäller priset så är det helst under 150 men som sagt, jag är inte emot att gå upp i pris om jag måste. Hade jag varit tvingad att ligga under 150 kronor hade jag postat på vinklubb.se istället.

/Hellman
 

chambertin

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Ok Hellman här kommer lite tips på det andra i din lista:

1) Chardonnay: Du skall definitivt prova alla typerna av Chablis (Petit, Prémier Cru och Grand Cru). I det lägre pisklasserna så är J.M Brocard pålitlig (t.ex Chablis Vieilles Vignes Domaine Sainte Claire för 165:-, även hans Chablis Grand Cru Les Clos är bra 329:). Bland de bästa producenterna hittar du t.ex William Fèvre (t.ex Chablis Grand Cru Les Clos 2004 finns på BS för 499:). För övrig Bourgogne så finns det ju massor men du bör ju prova ngn Meursault 1:er Cru och ngn Puligny-Montrachet och/eller ngn Chassagne-Montrachet helst av 1:er Cru-kvalitet eller Grand Cru-kvalitet. Du bör också prova några Amerkanska, Sydafrikansa och Nya Zeeländare för att det skall bli komplett. Cloudy Bay från Nya Zeeland är en favorit hos mig. Har även druckit bra Chardonnay från Sicilien (Planeta). Österrike har även dom en del bra producenter. Kommer ihåg en Chardonnay från Brundlmayer för några år sedan som var fantastiskt bra.
2) Dornfelder: Passar, inte min bag alls. Prova istället: Pinot Gris (Alsace, Italien), Chenin Blanc (Loire, RSA), Semillion (Frankrike, RSA), Marsanne/Rousanne (Rhône, Australien), Alvarinho (Spanien/Portugal)
3) Gewürztraminer: Fokusera på Alsace och prova så många producenter du kan för att hitta vilken stil du gillar. Ofta trivs man med flera viner från samma producent vare sig dom är Riesling, Pinot Gris, Gewurztraminer eller Riesling. Riktigt bra domäner är bl.a: Trimbach, Marcel Deiss, Kuentz-bas (framför allt deras Riesling Grand Cru Rangen), Domaine Zind Humbrecht. Flera kooperativ i Alsace gör också bra viner liksom t.ex Gustave Lorentz, Hugel, Schlumberger, Léon Beyer, Bestheim m.fl
4) Merlot : Pomerol, Sydafrika och USA är väl de områden du skall kolla in. I sydafrika gillar jag bl.a Thelema men har inte druckit deras Merlot på ett par år.
5) Pinot Blanc :Alsace
6) Pinot Noir : För stilla röda så håll dig till Frankrike/Bourgogne. Enstaka anständiga viner finns från Nya Zeeland och USA (Californien och Oregon). Tyvärr är utbudet i Sverige väldigt varierat på röd Bourgogne och priserna höga. Åker du till Frankrike så stanna till i Bourgogne och besök odlarna direkt och prova på plats. För en komplett bild av Pinot Noir så måste man ju också ha testat PN-dominerad Champagne och s.k. Blanc de Noir därifrån. Du kan nog få massor av tips från alla "champagnetokar" ;) här på forumet.
7) Riesling : Tyskland och Alsace. Själv älskar jag Saar och Ruwer-vinerna från övre Mosel men givetvis skall du testa Rheinpfalz, Rheingau och Nahe också. För Alsace se ovan
8) Sauvignon Blanc : Botanisera i framför allt Loire: Sancerre, Poully-Fumé och Quincy. Du måste bara prova Didier Dagueneaus viner från Pouilly Fumé.
9) Syrah : Rhône (Crozes-Hermitage, Hermitage, Cornas, St-Joseph och Côte-Rotie), Australien och Sydafrika
10) Tempranillo : Spanien (Ribera del Duero: Alejandro Fernandez, Bodegas Aalto, Felix Callejo m.fl Rioja: Finca Allende, Marqués de Murrieta (Castillo Ygay), Bodegas Roda, Señorio De San Vicente, Bodegas Ramón Bilbao ). Portugal (Douro: Tinta Roriz heter Tempranillo i Portugalm mne blandas ofat med många andra druvor som t.ex Touriga Nacional)
11) Zinfandel : USA: Prova t.ex Ravenswood, Ridge, Turley och Seghesio. Rancho Zabaco Zinfandel 2006 (145:) är också ok. Zin <100:- brukar vara extremt syltigt och inställsamt och därmed rätt så ointressant. Italien (Primitivo här): Finns nästan bara enkla viner här men t.ex Torcicoda Primitivo 2005 (169:), Cosimo Taurinos viner eller Gran Mauro kan vara intressant att ha med i en jämförande provning. Kroatien: (Druvan heter Crljenak Kasteljanski och har sitt ursprung här) Skit i det så länge och njut av dom när dom spelar handboll i stället !

Glöm sedan inte områden som blandar druvor som t.ex Champagne (svårt att missa på det här forumet ;)), Sauternes, Portugal i allmänhet, övriga distrikt i Spanien, och massor med intressant i Italien (Piedmonte, Toscana, Valpolicella m.fl)

Mycket glädje framför glaset !
 

Lando

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

shorepower skrev:
Pocketguide av klass. Perfekt litet uppslagsverk som nu har sin givna plats i min Blackberry. Elogé till din bredd och att du skrev allt detta Chambertin

Amen! Chambertin, du är härmed min idol! :)
 
Trådskapare
H

Hellman

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Fantastiskt!!

Jag bugar, nickar och tackar än en gång!!!
Och det är klart att man njuter av Kroatien när dom spelar handboll. Utom mot Svergie då :(

Nu ska det börjas botanisera i Systemets utbud. :)

/Hellman
 

gustav.K

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Det känns i ärlighetens namn lite svårt att glida in under den där lärorika posten av chambertin där uppe. Men man kan inte låta sig stoppas av att andra kan mer och bättre :)

Tänkte komma med några försynta förslag som jag tror skulle var av intresse, både druvrena och blends med en försvarlig del cabernet.
Jag utgår för enkelhetens skull från din lilla lista:

Sydafrika
Här måste jag säga att den stabilaste runt 150 är Ingwe, som tillråga på allt håller på att omvandlas till biodynamisk odling, if that floats your boat. Men även Meerlust (som någon nämnde där uppe) är riktigt bra. Boekenhoetskloof Cab och Vergelefen Cab var båda bra och (törs mans säga så?) prisvärda. Vergelegen gör välan även två bra blends Red och V, enligt vinmakarens, André van Rensburgs, egen utsago; "My top wine is my estate (Vergelegen) red, even though V is much more expensive." (klippt ur en intervju med decanter) Tolkningen jag gjorde efter att ha läst hela intervjun var att han tänkte att det skulle var riktat till den amerikanska marknaden, med mer av allt så att säga.

Buitenverwachting Christine 2004 som kom i december var enligt vad jag har fått berättat för mig en höjdare, men jag missade totalt att införskaffa några själv. Utöver dessa brukar även Neil Ellis, Thelema, Engelbrecht Els och Kanonkop göra åtmindståne bra och speciellt för de två senare riktigt bra varianter. Prisklasserna är spridna hejvillt här och egentligen är det väll så att de som ligger runt 150 är mer drickvänliga nu och de som klockar in över det är lite mer lagringsviner även om jag har goda erfarenheter av att dricka de flesta sydafrikaner hyfsat unga.


Italien
Bordeauxblends från toscana brukar kunna vara riktigt bra, men de ligger inte direkt i 150kronorsklassen. Den enda som jag kommer på såhär på rak arm är Le Volte som innehåller en del cabernet, men är ändå sangiovesetung om jag inte missminner mig. Går man upp lite finns det hur mycket som hellst att välja av.
Av det som finns just nu på bolaget är det väll Guidalberto (60% cab 40% merlot), Sondraia (65% cab 25% merlot 10% cabernet franc), Tenuta Belguardo (90% cab 10% cab franc). De ligger runt trehundringen allihopa och vad jag vet är Guidalberton ok att dricka nu, även om lagring är att föredra)

Utanför toscana görs det i alla fall av Tommaso Bussola någon variant med torkad cabernet + merlot som var häftig, men prövades under väldigt stressade former. Ska finnas några till, men ingenting jag har prövat.


Spanien
Mas la plana är den enda druvrena(?) jag testat, senaste var ok men ingenting jag lade 250 av mina surt förvärvade stålar på. Gran claustro innehåller en hel del cabernet men den har jag hört väldigt blandade utlåtanden om och för 375 spän var det ingenting jag vågade mig på att testa. Även i Priorato brukar det användas cabernet i blandningarna men där i mindre mängder så det kanske inte är direkt intressant i en cabernetprovning, men jag kände mig nödgad att flika in nånting om en av mina favoritdistrikt. :)


USA
För runt 150 får man en Bonterra Cabernet som ska vara trevlig. Kenwood ligger också där i kring och stämmde när jag prövade den bra in på vad jag föreställer mig är en typsik amerikan i den klassen. Jag har dock inte druckit några riktiga dyra kändisar från det stora landet i väster, och i ärlighetens namn tänker jag mig att de bättre varianterna är i en helt annan stil. (Det gäller väll iofs alla vinländer. Så detta kanske inte är ett inlägg om representativa viner utan kanske snarare om juste viner som är värda att ha prövat åtmindståne nån gång).

Men om man ska röra sig tillbaka till viner från USA som vi som inte är ekonomiskt oberoende kan tänka oss att inhandla så är Ridge Santa Cruz Mountains en höjdare, osäker på om det finns några kvar på bolaget men klart värt att kolla upp.



Hoppas att det ger någonting att höra rekommendationer från någon som själv med stor glädje lär sig så sakteliga mer och mer om vin. :)
 

Lando

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

gustav.K skrev:
USA
För runt 150 får man en Bonterra Cabernet som ska vara trevlig.

Jag tycker den är god för sitt pris och dom gör också en Chardonnay som är väldigt ekad och smörigl. Tror den kostar ca 130 kr så det kan kanske vara värt om man vill prova en Chardonnay av den typen.
 

R.P

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

gustav.K skrev:
Spanien
Mas la plana är den enda druvrena(?) jag testat, senaste var ok men ingenting jag lade 250 av mina surt förvärvade stålar på. Gran claustro innehåller en hel del cabernet men den har jag hört väldigt blandade utlåtanden om och för 375 spän var det ingenting jag vågade mig på att testa. Även i Priorato brukar det användas cabernet i blandningarna men där i mindre mängder så det kanske inte är direkt intressant i en cabernetprovning, men jag kände mig nödgad att flika in nånting om en av mina favoritdistrikt. :)

Raimat gör en ren cab, köpte den idag för att testa, Vallcorba 1996. Runt 20 euro tror jag den kostade.
 
Trådskapare
H

Hellman

Medlem
SV: Vad gillar jag för vin??

Hej på er!!

Jag börjar bli klar med Cab och har börjat köpa upp mig på Chardonnay.
Än så länge har det varit riktigt roligt och inte minst intressant. Det där med fruktbomber från USA kan jag inte annat än hålla med om. Men det finns ju tillfällen då det passar det oxå...

Hoppas att Chardonnay kommer bli lika intressant!

Jag har inte stängt butiken för fler förslag på viner även om det kanske känns jobbigt att komma med förslag efter Chambertines utförliga svar! Gustav kom med en hel del gobitar han oxå!! Det tackar jag för! :)

Mvh
Hellman
 
Toppen