Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Sitter och läser i tidningen att Antipodes har begärts i konkurs. Kan detta verkligen stämma. Har svårt att tro att bolaget skulle vara på väg i KK. Enligt de rykten jag har hört de senaste åren har det rulla på för fullt och bolaget har bara blivit större och större. Någon som vet vad som egentligen har hänt?
 
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Springhunter skrev:
Sitter och läser i tidningen att Antipodes har begärts i konkurs. Kan detta verkligen stämma. Har svårt att tro att bolaget skulle vara på väg i KK. Enligt de rykten jag har hört de senaste åren har det rulla på för fullt och bolaget har bara blivit större och större. Någon som vet vad som egentligen har hänt?
Antipodes har ju sålt sina vinklubbar och konkursen berör som jag förstår det gamla bolaget som har skatteskulder. Vinklubbarna fortsätter väl i ny regi

http://www.accentmagasin.se/politik/ant ... atteflykt/
 
Trådskapare
S

Springhunter

Medlem
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Såg att bolaget var sålt till Vintjänsten. Gissar att man endast sålde tillgångarna och inte bolaget som nu sätts i KK.

End of story!
 

Peder

Medlem
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Nu har jag ingen insyn i Antipodes, men Dagens Nyheter's journalistik både när det gäller vin och ekonomi etc. kan ju liknas med "Se & Hör".

Det finns nog mycket faktorer som kan ge en liten skuld på 900 000 kronor för ett företag där ägaren har sålt verksamheten och flyttat tillbaka till sitt hemland Australien.

Innan det har företaget haft över 30 anställda och under många års tid betalat miljonbelopp varje månad i alkoholskatt och sociala avgifter etc. Jag utgår även ifrån att det har funnits bankgarantier som har säkrat alkoholskatt etc. så det är ju inte direkt att företaget varit en ekonomisk börda för Sverige med alla anställa etc.

Tiden får däremot utvisa hur rent mjöl i påsen företaget haft men det är en torftig artikel som Mats J Larsson och Mattias Carlsson på DN.se har kastat ihop utan att undersöka saken närmare i normal DN-anda.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vinklubbens-agare-jagas-for-miljonskuld
 
Trådskapare
S

Springhunter

Medlem
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Håller med om artikeln som är väldigt dåligt skriven. Vid tidpunkten för försäljningen av bolaget snurrade bolaget troligen över 50 miljoner så den sk stora skatteskulden är väldigt låg i förhållande till vad dom har betalat in tidigare. Som jag skrev ovan, man har sålt tillgångarna och skalet sattes nog i KK efter att verksamheten hade upphört under deras regi. Skatteskulden och arbetsgivaravgifterna deklareras först senare så detta är nog sista deklarationen/deklarationerna som inte lämnades in/betaldes.
 

sunqan

Vinös
Sv: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Hur har det gått med iogts anmälan förresten, såg att dn refererade till den i faktarutan... Undrar om de fått tipset till artikeln från sb/iogt...

Skickat från min GT-I9100
 

Peder

Medlem
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Hur har det gått med iogts anmälan förresten, såg att dn refererade till den i faktarutan... Undrar om de fått tipset till artikeln från sb/iogt...

Tror det är mer regel än undantag att all sådan här information kommer från Systembolaget och IOGT gemensamt. 8)

Pågår tydligen någon förundersökning hos polisen NU enligt artikeln i DN. Alltid bra att fräscha upp minnet för dom som glömt att Systembolaget och IOGT-NTO anmält vinklubbar november 2011:

http://www.youtube.com/watch?v=NzklUCHfcSI
 
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Peder skrev:
Haha! Vad skall man mer säga än att det är mycket pengar om det stämmer och det är lite Trustor nästan.

Det verkar åtminstone som att IOGT-NTO är glada när dom rapporterar om nyheten om att tydligen Mark Majzner tydligen är skyldig svenska staten närmare 40 miljoner kronor.

http://www.accentmagasin.se/politik/vinklubbens-agare-jagas-40-miljoner-saknas/
Vet inte om Accent är så glada. Personligen tycker jag att det är tråkigt att efter SAVK så kommer en ny dylik skandal. Det är relativt stora belopp och tyvärr så ger det väl de som kritiserat vinklubbarna rätt i sak
 

Peder

Medlem
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Trist är det och inte blir man så lycklig över det som hänt när man är en hårt arbetande vinhandlare som med nöd och näppe får butiken att gå runt. .

Mitt råd är till alla som vill jobba med vin - Låt bli. :)

Skaffa istället er ett välbetalt arbete eller bli vinbloggare - Beställ viner från hela Europa genom alla vinbutiker, vinklubbar och ropa in någon trevlig flaska även då och då.

Det är mycket trevligare än att hela tiden bli ifrågasatt, råka ut för att SVT PLUS låter någon fjortis tweaka ålderskontrollen i butiken, bli anmäld av nykterister, bli nekad kortbetalning av SEB Kort (Euroline) för att vin är omoraliskt att sälja etc.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Peder skrev:
Trist är det och inte blir man så lycklig över det som hänt när man är en hårt arbetande vinhandlare som med nöd och näppe får butiken att gå runt. .

Mitt råd är till alla som vill jobba med vin - Låt bli. :)

Skaffa istället er ett välbetalt arbete eller bli vinbloggare - Beställ viner från hela Europa genom alla vinbutiker, vinklubbar och ropa in någon trevlig flaska även då och då.

Det är mycket trevligare än att hela tiden bli ifrågasatt, råka ut för att SVT PLUS låter någon fjortis tweaka ålderskontrollen i butiken, bli anmäld av nykterister, bli nekad kortbetalning av SEB Kort (Euroline) för att vin är omoraliskt att sälja etc.


Oavsett bransch så blir du inte rik på att vara seriös - men det ger en annan tillfredsställelse.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Vad har egentligen hänt med Antipodes Premium Wine (Marks viner)???

Peder skrev:
Skaffa istället er ett välbetalt arbete eller bli vinbloggare.

Det ska inte vara ett "OCH" där? ;D Det kostar ju pengar att i privat regi dricka bra viner oavsett om man skriver om dem eller inte. Några av de mest lästa bloggarna blir väl bjudna på vissa branschprovningar, men till skillnad från Kissie & co är det nog ingen som tjänar pengar på själv bloggandet.

Annars finns det ett gammalt talesätt, som väl egentligen mer gäller vinproduktion än -handel: the only way to make a small fortune in the wine world, is to start with a large one. ;)
 
Toppen