Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad har ni för "huschampagne" och varför?

A

Anonymous

SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Billecart Salmon Brut! (Men jag har fått för mig att den blivit sämre på senare tiden... Eller är det bara mina krav som blivit högre...) Och så gamla pålitliga Bollinger NV såklart!

Drack förresten en Egly Ouriet 1996 igår; helt underbar och faktiskt bästa champagnen jag druckit hittills, förutom en vällagrad Krug GC en varm kväll i augusti i somras... (Dock såg jag att Egly:n den inte fått sådär fantastiska omdömen på CellarTracker, vilket förvånar mig.)

/ Max
 

Konjären

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Palmer & Co -96 har levererat långt över priset ett antal gånger. Nu endast kvar som magnum, men det är ju som bekant inte alltid till nackdel.
 

lepatrik

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

oj den har jag missat, beställning lagd på palmer 96an, vilken bra måndagschampagne till vilket pris :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

maxistockholm2 skrev:
Billecart Salmon Brut! (Men jag har fått för mig att den blivit sämre på senare tiden... Eller är det bara mina krav som blivit högre...) Och så gamla pålitliga Bollinger NV såklart!

Drack förresten en Egly Ouriet 1996 igår; helt underbar och faktiskt bästa champagnen jag druckit hittills, förutom en vällagrad Krug GC en varm kväll i augusti i somras... (Dock såg jag att Egly:n den inte fått sådär fantastiska omdömen på CellarTracker, vilket förvånar mig.)

/ Max

Dosagen har ju alltid varit ganska hör i Billecart, det kanske är det som är problemet. Ju mer grym champagne (och vin) man dricker, ju mer syratorsk blir man. Då smakar bubbel med hög dosage bara kvalmigt! Jag gillar också bolly, men Krug.... Yummy!
 

fw

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

magnum skrev:
Har några olika.....

Clouet Silver (flaska & magnum) Bl de Noir, Ultra Brut. Kanske nåt att prova mot Bolly??!!

Clouet Rose (flaska & magnum)

PP Cuvee Speciale (flaska & Magnum)

Diebolt Prestige

Tycker dessa alltid presterar bra och priset ar riktigt lågt

Amen gällande Clouet - alltid bra! Tycker även Grande Réserve fungerar utmärkt till "vardags".
 

Cronan

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Billecart Salmon Brut är alltid ett säkert kort men precis som maxistockholm2 så tycker jag att den blivit lite tråkigare. Hänger nog också ihop med att man blivit kräsnare! :)
 

Elvis

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Ska dricka en magnumbutelj champagne med några (relativt ointresserade) killkompisar på lördag och har kommit fram till två alternativ:

André Clouet Grande Réserve

eller

Pierre Peters Cuvée de Réserve

Vad tycker ni?

(Jag har provat PP förut och tycker mycket om den, medan Clouet är ett oprövat kort.)
 

anders

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Elvis skrev:
Ska dricka en magnumbutelj champagne med några (relativt ointresserade) killkompisar på lördag och har kommit fram till två alternativ:

André Clouet Grande Réserve

eller

Pierre Peters Cuvée de Réserve

Vad tycker ni?

(Jag har provat PP förut och tycker mycket om den, medan Clouet är ett oprövat kort.)

I och med att det är "relativt ointresserade" personer så bör du fundera i riktning publika och ganska snälla champagner. Tänk riktning Billecart-Salmon och liknande som har en hygglig sötma och rundhet i smaken. Tänk som en droghandlare att det gäller att få kunden fast i träsket.
 

Krug88

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Clouet är rätt snäll och fruktig, PP är lite stramare.
 

Elvis

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Tack. På plussidan för Clouet finns dessutom att det är en champagne jag inte smakat. Det blir nog den.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Krug88 skrev:
Clouet är rätt snäll och fruktig, PP är lite stramare.

För att inte nämna Clouet 100% PN, Pierre Peters 100% CH.
 

Elvis

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Jag har nu en magnumbutelj André Clouet Grande Réserve på kylning hemma. Återkommer med en rapport.

Är det någon som har en uppfattning om Clouet Millésimé? Både 1998 och 2000 går att köpa till rimligt pris på SB.
 

The Pint

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Cronan skrev:
Billecart Salmon Brut är alltid ett säkert kort men precis som maxistockholm2 så tycker jag att den blivit lite tråkigare. Hänger nog också ihop med att man blivit kräsnare! :)

Kommer alltid ha en position i mitt hem, eftersom vi använde den som välkomstdrink på vår bröllopsfest förra sommaren. Har nog ett par flaskor som blev över kvar hemma.
 

Mr.Claret

Medlem
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Är själv rätt svag för Andre Clouets blanc de noir. Klockrent till mogen brie de meaux.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Vad har ni för "huschampagne" och varför?

Elvis skrev:
Jag har nu en magnumbutelj André Clouet Grande Réserve på kylning hemma. Återkommer med en rapport.

Är det någon som har en uppfattning om Clouet Millésimé? Både 1998 och 2000 går att köpa till rimligt pris på SB.
Köp båda. 2000 för att dricka nu, 98an kan sparas eller drickas nu, den varierar rätt mkt i mognad mellan flaskorna så ett par år till i källaren skadar inte.
 
Toppen