Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad köpa?

B

Beril

Jag har läst alla trådar om vin på detta forum, har väl blivit mer intresserad nu.:) Har nästan aldrig druckit vin, men de få gånger jag testat har det smakat bra. Har bara testat bag in box, aldrig något "fint" eller jag har testat en DP från 2002 som jag älskade och även det svenska icewine.:) Vad ska jag köpa för rödvin som nybörjare?:p

Med vänlig hälsning, Bertil
 

LarsW

Medlem
Hejsan och välkommen till vinets underbara värld. :)

Vi hade en liknande fråga för några månader sedan, har du kollat den här tråden? Finns många bra förslag att börja med.
https://www.finewines.se/threads/br...-eller-regionstypiskt-roedvin-under-300.4950/

Sen slår jag vad om att det kommer dyka upp en hop med tips nedan... :D

Ett annat bra sätt om man är helt ny är att gå med i en vin-förening för att lära sig mer och av varandra, blir ofta roligare så. Munskänkarna är väl den största fortfarande tror jag,
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vad ska jag köpa för rödvin som nybörjare?:p
Har du något BiB-vin som du gillat mer än andra? Det kan skilja sig en hel del mellan vin, en del har mycket sötma, andra kraftiga tanniner (garvsyra) osv. Det är oerhört svårt att ge råd utan några som helst preferenser att utgå ifrån.

Om du vågar ta steget fullt ut så börja med att köpa hem ett gäng druvtypiska viner från olika mer kända områden (nebbiolo från Piemonte, pinot noir från Bourgogne och Nya Zeeland, sangiovese (Chianti) från Toscana, Crozes-Hermitage (syrah), cabernet sauvignon från USA eller Australien, Rioja (tempranillo)) och efter att provat igenom dessa rangordna vad som passade dig. Då är det lättare att jobba sig vidare och hitta nya spännande viner.
 

ChristianB

DipWSET
Vad ska jag köpa för rödvin som nybörjare?
I ett sådant här läge skulle jag nog rekommendera dig till att testa allt som du kan komma över. ;) Testa ett land i taget, en druvsort i taget, osv. Oavsett var du än börjar så kommer det ta en bra stund att hitta din smak och chansen är stor att du har så pass bred smak att du gillar många av de olika varianterna!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Finns en del i standardsortimentet på halvflaska, jag hade nog börjat med att plocka upp en näve blandat på halvflaska och göra en liten vinprovning där jag testar lite olika mot varandra för att få en första erfarenhet av att prova och se om det är något som jag gillar lite extra...
 
Toppen