Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bra, drickfärdigt och druv- eller regionstypiskt rödvin under 300

john b

Medlem
Hej allihopa

Nybliven medlem och relativt nyblivet vinintresserad här.

Jag skulle vilja lära mig mer om druvsorter och regioner. Genom att testa och jämföra.

Vita viner och champagne har jag antydd koll på.
Men rödviner är mycket svårare,

Har läst lite gamla trådar på forumet, men de flesta förslagen där har utgått ur SBs sortiment.

Min fru tycker att en flaska vin får kosta 300, förutom champagne. Så vi kan väl försöka hålla oss under detta även om jag inte är emot förslag strax över, vilket jag har förstått är lite av en forumtradition.

Jag har köpt en del viner som ska bli fina med lite lagring efter välvilliga och generösa tips från kompis, men är ju sugen på att dricka nu...

Så, tacksam för förslag på en typisk, schysst och drickfärdig samt enkelt beställningsbar (då kvantiteterna per tips blir ganska små i testfasen känns det dumt att beställa bara en flaska eller två från onlinehandlare) flaska rödvin.
Tänk Syrah, Australien, merlot, rioja, bourgogne, cab franc, Kalifornien, nebbiolo, chianti etc etc etc.
Är ni extra inspirerade vore drömmen att få tips om två viner att jämföra. Tex en typisk kalifornisk Cabernet sauvignon vs en fransk.

Stort tack på förhand för alla förslag och hoppas kanske någon mer har nytta av tråden.
 

Poussard

Medlem
Om du vill att det ska finnas på SB och i övrigt uppfylla dina kriterier, skulle jag hålla koll på Små Partier och köpa där.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Om du vill att det ska finnas på SB och i övrigt uppfylla dina kriterier, skulle jag hålla koll på Små Partier och köpa där.

Vilket jag såklart gärna gör. Men behöver ju fortfarande lite tips och guidning från mer erfarna vindrickare.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Får passa på att tipsa om gårdagens skolbokssyrah från Nya Zeeland för endast 179 pix. Lysande vin med tonvis med peppar och sval frukt som skriker norra Rhône och för övrigt även Hawkes Bay. Hittas för tillfället i små partier på bolis med årgången 2012. Slå till på några flaskor för bättre och tydligare druvtypicitet på druvan syrah är svårt att hitta. Att det sedan är ett mycket gott vin i den övre skalan av "vardagsvin" gör inte saken sämre (89p+). Jämför gärna med månadens forumvin som är ett lysande exempel på syrah-druvans varmare uttryck, dock mer typiskt Australien än Sydafrika i stil

image.jpeg

2012 William Murdoch Syrah Omine Secundo
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Får passa på att tipsa om gårdagens skolbokssyrah från Nya Zeeland för endast 179 pix. Lysande vin med tonvis med peppar och sval frukt som skriker norra Rhône och för övrigt även Hawkes Bay. Hittas för tillfället i små partier på bolis med årgången 2012. Slå till på några flaskor för bättre och tydligare druvtypicitet på druvan syrah är svårt att hitta. Att det sedan är ett mycket gott vin i den övre skalan av "vardagsvin" gör inte saken sämre (89p+). Jämför gärna med månadens forumvin som är ett lysande exempel på syrah-druvans varmare uttryck, dock mer typiskt Australien än Sydafrika i stil

Visa bifogad bild 11825
2012 William Murdoch Syrah Omine Secundo
Tackar! Lade några Murdoch i varukorgen.
 

Silenos

Medlem
Jag kan inte påstå att jag hinkat tonvis med St.-Émilion själv, för att komma med tvärsäkra uttalanden om typisitet... Men Ch. Corbin 2005, som finns på SB för 460 kr (nu börjas det...) är om inte mogen (den lever säkert i femtio år till), så i vart fall tillräckligt så för att skänka glädje, och visa på hur högra stranden kan smaka, när den kommer i mer traditionell skrud. Detta blev förvisso ett appelationstips snarare än druvdito, men det är ju så fransmännen ser på vin.
 

LarsW

Medlem
Kanske inte helt regionstypiskt för Toscana då de blandat Sangiovesen med 30% cab... men drickfärdigt och gott som tusan.
Går fint att lagra några år till också. Sitter och smuttar på en 00:a nu. Och har en bunt från 06 i källaren
Väldigt prisvärt tycker jag och en hot contender till att bli mitt nya röda husvin efter 5-6 år med Rhône-vin.
Väntar med spänning på 2010:an som lär bli ännu bättre!
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/stielle-9919901
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Tack för tipsen hittills!

Jag förstår att det kanske var ett lite för stort område att få specat.

Börjar med att dricka lite av dessa förslagen. Och sedan kanske jag återkommer med frågor om typiska och schyssta nebbiolo-viner och kanske någon extra fin Rioja. Och ev om tips på nya världen Pinot Noir...
Kul med vin!
 

Poussard

Medlem
Tack för tipsen hittills!

Jag förstår att det kanske var ett lite för stort område att få specat.

Börjar med att dricka lite av dessa förslagen. Och sedan kanske jag återkommer med frågor om typiska och schyssta nebbiolo-viner och kanske någon extra fin Rioja. Och ev om tips på nya världen Pinot Noir...
Kul med vin!

Rioja kan du prova Viña Tondonia, brukar finnas gamla årgångar (med det menar jag typ 2005 etc.) i beställningssortimentet till bra pris.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Tack för tipsen.
Har nu beställt en låda med syrah, cabernet sauvignon, pinot noir (enligt tips från annan tråd) samt Rioja.
Ska bli kul att testa och jämföra någorlunda systematiskt.
Ska bjuda in några polare för blindtester där vi skriver ned åsikter och funderingar.
Min fru får hälla upp vinerna utanför mansgrottan.
 
Trådskapare
J

john b

Medlem
Som en uppdatering.
Idag kom en låda fylld med era tips till Västra Frölunda.

20180104_204325.jpg


Tyska Pinot Noir-flaskan fiskade jag upp ett tips om i annan tråd.

Ska bli kul att testa.
Nu gäller det att hitta lite tid, ork (småbarnsåren är magiska sägs det) och vänner som vill vara med på lite strukturerad vinprovning för nybörjare.

Återkommer med uppdatering när jag är på läsken efter ha smakat noggrant och intensivt, länge.
 
Toppen