Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - December 2017 - Luddite Shiraz 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommendera

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    36
  • Poll closed .

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag hade ett självklart förstaval för denna uppgift nu inför jul och det var "Plum Pudding Syrah" från Stellenzicht. Vem skulle kunna motstå en Plum Pudding till jul? Tyvärr kan inte leverantören tillgodose att det finns tillräckligt i lager då tydligen vingården är såld och det verkar vara si och så med leveranser?
Då jag ville stå fast vid en röd Syrah, efter tre vita månader, och gärna vara kvar i Sydafrika föll mitt val på Luddite. Prismässigt i överkanten av månadens vin historiskt men jag hoppas att många kan och vill vara med och dela en, som jag tror, mycket trevlig Syrah (även om de stavar Shiraz)! Leverantören lovar att ingen skall bli utan:)

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/luddite-7947301 (346.-)

"Druvorna kommer från Bot River och är små i storleken men med en fantastisk koncentration. De skördas för hand och delas in i två olika batchar, nya och gamla odlingar. Direkt efter press blandas vinet för att jäsa på lite lägre temperaturer för att behålla fruktigheten. Musten dras sedan till ekfat varav 25 procent är nya, 95 procent fransk och 5 procent ungersk ek. Resten av faten är gamla och vinet får mogna i två år innan man buteljerar."

https://www.luddite.co.za

@Deppodi fixar du till röstningen?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2012 Luddite Shiraz

Skönt att bli först ut igen. Det var ett tag sedan nu. Kul med Sydafrika dessutom. En producent som är helt okänd för mig, men det är bara att tacka @petterkalle för ögonöppnaren och för att vi fått ett vin som borde utmärka sig väl i aktiviteten...

Mörk frukt med katrinplommon, solmogna björnbär och inlagda körsbär med lite plastig botrytiskänsla på en bädd av mörk choklad, mint, tjära, soja och rålakrits. Skönt animaliskt med läder, järn och lavendelkryddad råbiff. Ett uns bränd jord, rödkål, kryddpeppar och trycksvärta i bakgrunden.

Massivt koncentrerat med stora lass intensitet, mängder av komplexitet och en stor kropp som tar för sig utan minsta antydan till blyghet. Påtagligt eldigt med viss alkoholbeska, men det funkar utan problem. Stramt och torrt med någon form av maxad balans som funkar lysande för mig som är tolerant. Adekvat struktur med rimlig syra. Lång och fin eftersmak som tar minuter innan den klingar av. Barossa-shiraz av klassiskt snitt stilmässigt, men med kvalitet i nivå med Penfolds absolut bästa alster. Långtifrån en endimensionell fruktbomb, men ett hedonistiskt vin av stora mått utan tvekan. Jäkligt gott med potential för mer! (93p+)
 

MHilv

Medlem
Jag var gräsänkling och värmde upp en beouf bourgogne som legat och dragit sig i kylen ett par dagar och hade höga förväntningar på vinet även om det inte helt skulle matcha maten?

Normalt har jag sjukt dåligt luktsinne, det är som bäst efter en rejäl förkylning när jag blåst ut hela hjärnan. Då jag precis avslutat en manlig förkylning så var humöret på topp när glaset fylldes. Snurrade ett par varv och tryckte ner näsan. Mörka bär direkt men sen övertog doften av dotterns nagellack och tog död på allt annat. Det luktar alltså nagellack och aceton från glaset, inte fru eller dotter som sitter bredvid och målar naglarna.

Det smakar gott är min direkta tanke! Sen kommer elden och brännvinet tar över helt. Hur ska jag släcka elden i min strupe???Första glaset tar lång tid för att eventuellt se om lite värme kan göra gott men jag väntar förgäves. Eftersmaken är lång, så också elden tyvärr.

Nej detta var inte min typ av vin. Är det min beouf som spelar mig ett spratt ?? Vad hade ni ätit till detta?
 
Kraftpaket, bläck tätt i färgen. Fruktig doft med visst alkoholgenomslag. Björnbär, lite sten, syrliga körsbär och hö. Frukt och björnbär i smaken, fruktbomb med nog med syra och tanniner för att inte bli kladdigt eller endimensionellt. 92 kanske är en lämplig nuffra
 
Trådskapare
petterkalle

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fasen. Tre redan och jag spricker av nyfikenhet att läsa spoilers. Hade riktat in mig på fredagskvällen med tunt skivad hängmörad entrecote stekt på bordsgrill. Dekanterad ca 2 timmar...
..som man säger i Kalmar (satan i gatan för er i norr och söder)! Jävlar vilken käftsmäll! Precis vad jag vill ha från ett vin. Doft: mörka frukter och bär och lite sydrhonska kryddor. Smak: Blod, kött och tårar! Första sippen var som Andremily light med lite mindre dyr ek. Lite söt lussebulle och fint sandade tanniner. Gillar mycket. Skulle vilja sätta 94-95p på denna men det finns en viss alkoholbeska både i doft och smak som drar ner betyget lite. Ska beställa några till och låta ligga...93p
..och nu ska jag läsa spoilers:)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Går ej att editera sin post?! Efter några timmar i kyl så hade jag velat lägga till lite

Nej precis, det stämmer. Efter några timmar får man gör ett nytt inlägg. Alternativt be någon moderator eller administratör att redigera inlägget åt dig om du vill lägga till mer information.

Fördelen med att man inte kan redigera efter ett par timmar är att de personer som redan läst senaste inläggen i tråden, sällan går tillbaka och granskar redigerade inlägg, men alltid läser de senaste.
 

MHilv

Medlem
Jag får lära mig att dricka upp flaskan först innan jag postar
Efter någon timme till i kylen testar jag igen och nu är vinet såklart svalare och har luftats lite. Generellt gillar jag att dricka rött lite svalare är normalt och nu tycker jag att dotterns nagellacksdoft bara ligger lite och svävar utan att dominera. Jag tror att det är alkoholen som stör mig mest, nu är hettan mildare och jag dricker upp resten av flaskan utan att känna ett behov att tömma hela pulversläckaren i strupen. Detta hade frun definitivt inte gillat.

Ett av de kraftigare viner jag druckit och kanske det är en sak man lär sig att tycka om ju mer man dricker. Jag vet inte hur denna står sig mot andra syrah så jag har svårt att ge poäng.
 
Toppen