Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - December 2017 - Luddite Shiraz 2012

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommendera

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    36
  • Poll closed .

mnor

Medlem
Drack vinet för cirka 2 veckor sedan under 2 dagar och efter det har jag inte fått tummen ur att skriva innan nu. Helt klart ett vin som ändrade karaktär och som jag föredrog att dricka runt 16-18 grader. Med värme i glaset under dag 1 så kändes det småsyltigt. Dag 2 så hade den värsta alkoholhettan försvunnit och det bidrog till att den mörka frukten och choklad stod i centrum. Ett vin som bör bli bättre med 2-3 års lagring.

Dag 1: Först olivspad, mörk röd frukt, plommon, choklad, kaffetoner, gummi.
Dag 2 alkoholen har minskat, bättre balanserat, den mörka röda frukten, plommon och choklad dominerar och med inslag av kaffe. Bedömer vinet efter dag 2 och eftersom jag är svag för bombastiska viner blir det 90 poäng.
 

J.Lidman

Medlem
I sista stund ska jag skriva ner min noteringar här,

Märktes ganska väl i det första glaset som jag hällde upp att vinet inte fått tillräckligt med luft, doften var metalliskt/blodig och mörka bär(plommon), i munnen var den lite spretig/spritig vanilj, uns av choklad, träig/sträv(lite som att bita i en druvkärna). Efter ett par timmar eller snarare det sista glaset (som vanligt) så blev dofterna varmare, chokladiga plommon, kaffe, dom vaniljiga spritiga bären betydligt mer behagliga och harmoniserade. Märkligt att precis när det är som bäst ska det ta slut.

Vill ge detta vin 94p, tycker det var ett mycket trevligt vin för sina 346kr dom 3 sista poängen kommer från sista glaset

upload_2017-12-31_11-24-12.png
 

Daniel A

Administratör
Har druckit vinet, men glömde visst bort att skriva något om det!

Initialt (första dagen) ogillade jag vinet, men jag tror det berodde mycket på tillfället. I kontrast till toppchampagne med 20+ år på nacken framstod det här vinet som otroligt klumpigt och vulgärt (fungerade till pizza, iaf).

Dag tre hade det lugnat ner sig lite, och utan hårt motstånd var det ganska gott. Ett monster, definitivt, och absolut bra kvalité. Men för mig störde alkoholen alldeles för mycket. Slutar på 89p, och faktiskt med tveksam potential för framtiden. Oklart om alkoholen någonsin kommer i rimlig balans med resten av vinet.

Nyfiken på producentens övriga viner. Ett bra val som månadens vin!
 
Toppen