Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska vi bjuda på?

Per Stade

Lege artis
Nu är jag inte så förtjust i Tiramisu så pratar vi extremt enkel efterrätt till många så köper du en sjukt bra vaniljglass och en bra hjortronsylt som du sen värmer och har till. Nästan fusk men sjukt gott, - och poppar man lite Yquem till det också är man snabbt förlåten :p

Du kan säkert hitta någon extra god vaniljglass, helst italiensk. Ett alternativ till hjortronsylt är
ägglikör, som matchar äggen i glassen perfekt.
 

chambertin

Medlem
Confit de Canard


Ankconfit var precis det jag tänkte på också. Dock tror jag det blir sjukt jobbigt att fritera pommes i ankfett till 17 pers...

Men det är jäkligt gott med hårt ugnskörd jordärtskocka till också. Kör jordärtskockan länge i ugnen med timjan och vitlökpress och sen kör man anklåren sista kvarten på ett galler ovanför så ankfettet droppar ner över jordärtskockorna

Nu är jag inte så förtjust i Tiramisu så pratar vi extremt enkel efterrätt till många så köper du en sjukt bra vaniljglass och en bra hjortronsylt som du sen värmer och har till. Nästan fusk men sjukt gott, - och poppar man lite Yquem till det också är man snabbt förlåten :p
Yquem till 17 st = finewines i ett nötskal. :p
 

Helen

Medlem
Tar gärna det där receptet på tiramisun också! :rolleyes:
Här kommer receptet på Tiramisu,
Jag kan inte ta åt mig äran för det är någon amerikanska som har skrivit det och därför är receptet på engelska. Mina kommentarer är på svenska.

perfect tiramisu
(Serves 6-8)
4 eggs, separated
75g caster sugar
450g mascarpone
2 tbsp sweet marsala - öka gärna på med masala.
2 tbsp dark rum
100ml espresso
About 16-24 savoiardi biscuits (or boudoir, if unavailable), depending on size of dish
Cocoa powder, to dust

Whisk three of the egg whites until stiff, then set aside. - vispa äggen sist annars kommer marängen att bli vattnig när den få stå och vänta i bunken i 30 minuter.

Whisk the egg yolks with the sugar until pale and voluminous. - vispa gärna detta I en hushållsassisten till smeten är vit, fluffig och fin precis som en sockerkakssmet det tar ca 15 minuter.
Then whisk in the mascarpone. - ,använd en elvisp, mascaponen är så tjock så den stoppar upp bladet I en stavmixer - a little at a time, until smooth and well combined – you don't want lumps of cheese.

Gently fold the three whites into the mascarpone mixture with a large metal spoon, being careful to knock as little air out as possible.

Stir the booze into the coffee and pour into a shallow dish. Dip each biscuit into the liquid until it is a pale coffee colour. - låt inte de första kexen bli för blöta för då räcker inte kaffe och spritblandningen till de sista kexen , then arrange to cover the base of a shallow glass dish. Spoon a third of the mascarpone mixture on top, followed by a good sprinkle of cocoa, then repeat the layers, finishing with a layer of the cheese and cocoa.

Cover and refrigerate for six hours before serving. - den blir godare ju längre den får stå I kylen och gotta till sig –
You may need to dust with a little more cocoa to make it look respectable.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Nåt som är rätt smidigt med många gäster är en variant av Hestons "24 hour steak". Jag minns inte i vilket program jag såg det och lyckas tyvärr inte hitta videon nu.
Ta en valfri köttbit (Cote de beuf, entrecote eller biff av hängd och bra kvalitet) på hel bit, gärna också på ben. Bryn på hela biten i panna, rätt hårt. Eller, vilket jag brukar göra, bränna på den som fan med gasolbrännare.
Salta, peppra - in i ugnen på 60 graders värme. Sen är det bara vänta... tar tid som fan såklart.
När köttstycket är uppe i 55 grader, ta ut och låt vila. Efter en timme eller så, tranchera!

Pompa är ju gott som fan, men med många gäster är kanske klassikern gratäng smidigare.
Tryffelbea, eller om man inte vill riska att vispa sönder en skuren sås när gästerna sitter vid bordet, en rödtjutssås med en halvpava portvin.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Min fru hälsar och tackar för alla tips. Så här blev menyn:

Två olika sorters foie gras-snittar: den ena med syltad rödlök, den andra med sauternesgelé

Jordärtskockssoppa med surdegsbröd

Ugnsstekt oxfilé med örtsmör, smörslungad kokt potatis, två olika matiga sallader

Kolapaj med hallon och vispgrädde


Vi drack Vilmart Grand Cellier på jero till snittarna och därefter stora mängder Barbera d'Alba.

Den helstekta oxfilén blev synnerligen lyckad. Jag stekte den i smör på hög värme och fick en fin stekyta. Sedan in i ugnen på 60 grader, stack in ugnens stektermometer i den tjockaste delen och ställde in så att ugnen skulle slå av sig själv vid en innertemperatur på 50 grader. Väldigt bekvämt med en ugn som sköter sådant själv. Köttet blev helt perfekt rosa rakt igenom.
 
Toppen