Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad skulle ni ta från listan och varför

Hamnade snabbt på Chabli eller Rhone men tar gärna lite synpunkter. Oavsett matmatching, mer på kvalitet av vin. Fått lista och fråga så försöker hjälpa lite i familjen.

2014 Domaine Zind-Humbrecht, Goldert Grand Cru, Gewurtztraminer, Alsace
2011 Domaine Josmeyer, Riesling Les Pierrets, Alsace
2015 Albert Ponnelle, Santenay Les Carmélites, Bourgogne
2016 Moret-Nomine, Rully, Bourgogne
2015 Domaine Rémi Jobard, Meursault, Bourgogne
2006 Jean et Sebastien Dauvissat, Les Preusses, Chablis Grand Cru
2017 Jérémie Huchet, Muscadet Sèvre, Melon de Bourgogne, Loire
2018 Domaine Vacheron, Sancerre, Loire
2015 Domaine Sylvain Gaudron, Les Clos Francs Moelleux, Loire
2011 Levin Wines, Mister L Barrel Ferment, Loire
2015 Francois Villard, Le Grand Vallon Viogner, Condieu, Rhone
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hamnade snabbt på Chabli eller Rhone men tar gärna lite synpunkter. Oavsett matmatching, mer på kvalitet av vin. Fått lista och fråga så försöker hjälpa lite i familjen.

2014 Domaine Zind-Humbrecht, Goldert Grand Cru, Gewurtztraminer, Alsace
2011 Domaine Josmeyer, Riesling Les Pierrets, Alsace
2015 Albert Ponnelle, Santenay Les Carmélites, Bourgogne
2016 Moret-Nomine, Rully, Bourgogne
2015 Domaine Rémi Jobard, Meursault, Bourgogne
2006 Jean et Sebastien Dauvissat, Les Preusses, Chablis Grand Cru
2017 Jérémie Huchet, Muscadet Sèvre, Melon de Bourgogne, Loire
2018 Domaine Vacheron, Sancerre, Loire
2015 Domaine Sylvain Gaudron, Les Clos Francs Moelleux, Loire
2011 Levin Wines, Mister L Barrel Ferment, Loire
2015 Francois Villard, Le Grand Vallon Viogner, Condieu, Rhone
Jag hade gått för en gewürztraminer. Alltför sällan jag dricker det. Underskattad druva.
 

The Wall

Medlem
2015 Domaine Rémi Jobard, Meursault, Bourgogne. Men man vill gärna veta vilket av hans viner som det rör sig om; är det
Bourgogne blanc vielles vignes (en del restauranger har en förmåga att sätta ut producentens hemort, tex Meursault, även om det listade vinet är AOC Bourgogne),
Meursault Sous la Velle ,
Meursault En Luraule,
Meursault Les Chevalières,
Meursault Les Narvaux,
Meursault 1er cru Poruzot-Dessus,
Meursault 1er cru Les Genevrières,
Meursault 1er cru Charmes?

Zind-Humbrechts gewurtz är en av få producenters gewurtz som jag faktiskt kan dricka, jag har normalt lite svårt för den druvan. Och pinotage.
 

The Wall

Medlem
2006 Jean et Sebastien Dauvissat, Les Preusses, Chablis Grand Cru känns given, oavsett om årgången stämmer eller om de skrivit fel och menar 2016.
Om det hade varit René & Vincent Dauvissat och inte Jean & Sebastien Dauvissat hade jag inte tvekat.
 

The Wall

Medlem
Åh nej, den lilla detaljen missade jag :eek:

Men 2006an har ändå bra betyg på Cellartracker (förvisso från väldigt få recensioner...1 med 92 i poäng och en utan, med anmärkning på syran).

https://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=419111&searchId=B1F94B95#selected%3DW419111_13_K449b8982d45b321f0047dd82b0b8e86d

...för 6 år sedan. Syran lär väl knappast ha vaknat till liv på senare tid. Hos svenska importören verkar det vara 2014 som finns att tillgå, men på produktbladet är det en bild på 2006. Kanske en liten miss i vinlistan?

14 februari kommer tydligen Jobards Meursault 1er cru Poruzot-Dessus på SB enligt deras beta-sida. Köp och snabbmogna; häll upp i ett glas, kör glaset i mikron i 45 sekunder, kyl ner, drick och fundera. Sen är det bara att dricka upp resten av flaskan omikrad och konstatera att "bra vin, trots att priset hamnar strax norr om 800 kronor, men man ska nog inte mikra vinet".
 

Jos

Medlem
Jag hade kört på det som är gott, blir ju godast så :D

2016 Moret-Nomine, Rully, Bourgogne
2015 Domaine Rémi Jobard, Meursault, Bourgogne
2006 Jean et Sebastien Dauvissat, Les Preusses, Chablis Grand Cru

Sen kan man väl välja efter pris, gissar att det är billigast högst upp och så vidare...
 
Toppen