Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad tycker ni om pennor?

Bastardo

Medlem
Senaste dillen som jag har råkat ut för är pennor, alltså inte vilka pennor som helst, utan kulspetspennor, gelpennor, rollerball etc. men dock inte reservoarpennor, för de tycker jag hör till ett eget kapitel. Likväl vill jag inte diskutera om blyertspennor, eller sådana pennor som konstnärer använder, utan helt vanliga pennor som man skriver med.
Vad sägs om märken som dessa?

Cross
Lamy
Parker
Pentel
Pilot
Zebra

Och det bästa med pennor är att de inte behöver vara svindyra, för att duga för vanlig användning. Man får inte goda viner utan att behöva betala ganska rejäla summor pengar, men pennor kan man få för en hyfsad slant och som ändå räcker och blir över.

Berätta gärna era erfarenheter, men snälla, börja inte direkt med pennor som kostar multum, för det handlar inte om det. Och det lönar sig att jämföra priser på nätet, för i vissa fall kan du göra ett fynd genom att köpa på rätt ställe och få även frakten gratis.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Tack för svaren, så här långt … men så klart hoppas jag att någon svarar lite mer seriöst. Annars finns det andra ställen där jag kan fråga om sånt också, men jag kan förstå om många tycker att pennorna är inte så intressanta.

Jag har haft en dille på Mercan också … När min bästa vän skulle skaffa en sån, så tog jag reda på mycket fakta om dem, och så köpte han ändå den första bilen han tittade på. Jag ville så klart, att han skulle köpa en M-B 300 , men han köpte C-180 - inte sprillans ny, men med två års full garanti ändå, en lågmilare.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag stjäl pennor, på banken, hotellet osv. Pengarna jag sparar köper jag Lamy för.
Det blev en liten beställning i kväll och grannen och samtidigt goda vännen, ville köpa ett par pennor också, så vi ska få allting fraktfritt till dörren så småningom.
Mycket vaket av dig att nämna just Lamy! Det betyder, att du kan en hel del om kvalitetspennor, tolkar jag det som. Och man behöver inte ruinera sig när man skaffar lite nya skrivdon … Man får ’flera kilo’ pennor för vad en flaska riktigt fint vin kostar, men de kommer nog inte hålla sig fräscha lika länge.
P.S. Jag väntar med en stor spänning vad en ny påhitt kommer att bli … Har du något förslag? :D

Last edited:

Vingubben

Medlem
IMG_0267.jpeg

Hubert Lamy, givetvis.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
En tysk kvalitetspenna med ett vin från Bourgogne, vad kan gå fel? :D
Det finns olika skrivinstrument i flera prisklasser och även de billigare verkar vara av mycket hög kvalitet. Det får man C när min beställning anländer … Vinet till kommer dock att vara av betydligt lägre snitt, känns det som, men en tysk Riesling borde passa utmärkt.
BTW. Ett vin från Heidelberg vore att föredra, i och med att pennorna tillverkas på samma område, men kruxet är bara var kan man hitta sådana.

Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
Fisher space pen. Ligger runt 700-1000kr
Kostade ca 10 miljoner att utveckla till Nasa.
Hade varit kul att ha kanske men nu skriver man ju 99% bara på datan/tele. Snart behöver man inte ens göra det. Bara prata i telefonen så skriver den själv.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Fisher space pen. Ligger runt 700-1000kr
Kostade ca 10 miljoner att utveckla till Nasa.
Hade varit kul att ha kanske men nu skriver man ju 99% bara på datan/tele. Snart behöver man inte ens göra det. Bara prata i telefonen så skriver den själv.
Tyska Amazon har ganska bra priser för den, där kostar den bara mellan 30-40 euro. Kul gimmick i alla fall, men sen är det en helt annan sak hur är den ergonomiskt etc. och det kan man bara uppleva efter att ha provat pennan. Men för de flesta här är priset inget hinder.

Sonderlese

Medlem
Tyska Amazon har ganska bra priser för den, där kostar den bara mellan 30-40 euro. Kul gimmick i alla fall, men sen är det en helt annan sak hur är den ergonomiskt etc. och det kan man bara uppleva efter att ha provat pennan. Men för de flesta här är priset inget hinder.
Troligen förfalskad, jag har hört att sådant förekommer på internet och i torghandel.

The Wall

Medlem
Cross standardpennor (för blyerts respektive kulspets) är vackra, men jag upplever dem som för smala och för hala. Reservoirpennan är däremot mer behaglig att skriva med.
För min del finns det bara en typ av penna för blyerts och kulspets; Rotring 600.
Pilot har en trevlig gelpenna, tror att den heter G2, som också är väldigt trevlig att skriva med.
Men normalt sett föredrar jag reservoirpennor, mycket skönare känsla än i vanliga standardpennor.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Troligen förfalskad, jag har hört att sådant förekommer på internet och i torghandel.
Kan mycket väl vara sant. Det vore tråkigt att bli lurad när man tror sig ha gjort en bra affär.
Det är för jäkligt att man ska behöva tänka på sånt också, när man köper varor på nätet. Man betalar hellre lite mer för saker och ting, om man vet att det är frågan om äkta vara.

Ska tänka på det, om jag blir sugen att skaffa en sån, men man kan inte ha så många pennor för de har en egenhet att torka relativt snabbt och då har man kastat pengarna i sjön … men jag vet inte hur länge de funkar utan att användas. Det är lite annat för konstnärer etc. som använder pennor professionellt hela tiden. En del av sådana pennor kan man använda att måla och rita också.
Jag har en ganska nära ung släkting som är en hejare på att måla, och jag hoppas att hon ska fortsätta med det, för hon har verkligen talang för det. 🥰
P.S. Det är tur att man råkar ha vissa vänner, som jag kan ge några pennor, om det skulle hända att jag inte använder dem så mycket. Men man bör vara någorlunda selektiv om man gör så, för annars slänger man bara iväg prima vara. Och det är inte frågan om några dyrgripar, precis.

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Känns som det finns underlag för finepens.se här ;)
Kanske en liten avdelning här på forumet i alla fall … :)
Om någon vet, ifall det finns någon hemsida för penentusiaster, vore kul att få veta. Eller något ställe där man testar olika pennor, språket är inte så viktigt, då det går nästan alltid översätta sånt, som man inte själv kan.
Snygga färger på min lilla duo, eller vad tycker ni? Sen blev det några andra pennor också, men vi får se hur länge jag behåller dem.
BTW. Hittade den här sajten på nätet, det borde gälla även tyska Amazonen.

Attachments

• Lamy pennor 2025-08-04 kl. 18.53.45.png
    Lamy pennor 2025-08-04 kl. 18.53.45.png
    77,1 KB · Visningar: 24
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Har en Montblanc Starwalker. Köpa som souvenir efter en strapats till toppen av Mont Blanc. 🧗‍♂️🖋️
Används inte mycket längre då allt alla dokument är elektroniska idag. 💻
Höjdpunkten av alla pennor som finns, som även jag känner till lite grand.

Tänk hur noggrant du måste tänka på hur du skriver och formulerar dig, när man inte kan korrigera texten efteråt lika lätt som man skriver med datorn. Där har man enorma vinster att vinna genom att kunna korrigera allting så korrekt som det är bara möjligt, men de flesta verkar inte bry sig om att det smyger med små fel nästan hela tiden.
Jag har dock jobbat i tidningarna hela mitt liv, så för mig är det viktigt att det är så rätt och korrekt som det går, men svensk grammatik är inte det lättaste. Dock ändå lite enklare om du jämför med finskan … tänk på alla kasus och allt annat, som vi måste dras med. :)

Last edited:
Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
För entusiasterna gäller oftast reservoarpennor, och då har du t ex Fountain Pen Network.
Det är kanske lite overkill för mig just nu, men man vet aldrig. Jag kan ganska lätt att snöa in på sånt i framtiden, men jag måste nog prova först lite enklare modeller av reservoarpennor, sådana med patron. :cool:
BTW. Märk väl att du kan göra fynd på alla de sajter som säljer begagnade saker, ifall du har bara tid och tålamod att ta reda på prylar och ting.

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Jag är väldigt förtjust i Lamy. Jag gillar speciellt deras CP1 serie, lite smalare och diskretare. Haren reservoir och en twin pendär jag bytt ut bläckstiftet mot ett orange markeringsstift. Perfekt för att stryka under och anteckna med samma penna. Förhållandevis billiga också, reservoiren kostar en dryg fyrhunka, det vill säga inte ens en halvflaska duglig champagne, på penstore just nu.

Trådskapare
Bastardo

Bastardo

Medlem
Jag är väldigt förtjust i Lamy. Jag gillar speciellt deras CP1 serie, lite smalare och diskretare. Haren reservoir och en twin pendär jag bytt ut bläckstiftet mot ett orange markeringsstift. Perfekt för att stryka under och anteckna med samma penna. Förhållandevis billiga också, reservoiren kostar en dryg fyrhunka, det vill säga inte ens en halvflaska duglig champagne, på penstore just nu.
Way to go, Jimmy! You’ve made my day. 💜
Jag är fullständig novis gällande pennor, men jag har läst otroligt mycket om det mesta omkring skrivdon på de närmaste dagarna och senast i dag var jag i kontakt med en privat säljare från nätet om lite olika pennor som han säljer. Blir bara priset ’rätt’, så kan jag köpa några äldre pennor, bara för att användas som reservdelar etc.
När jag känner mig bättre, kommer jag att köpa en hyfsad duglig champagne för att fira lite. Inte i den klassen som du nämner, men med lite förmånligare prislapp. En flaska som nästan ingen här skulle nobba!
Just nu dricker jag dock det här vinet:
2018 Torre di Giano Vigna Il Pino Bianco Torgiano DOC - Lungarotti. Inte helt oäven, fast jag har inte fullständigt smaksinne ännu.

Last edited:
Toppen