Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värdera flaskan

NiW

Medlem
Hej jag har en flaska PETRVS Pomerol 1966 hemma och är intresserad på vad priset för denna skulle gå på under en aktion?

Uppskattar svar och funderingar.

Mvh viktor
 

Attachments

  • bild (2).JPG
    bild (2).JPG
    54,8 KB · Visningar: 585
  • bild (1).JPG
    bild (1).JPG
    47,8 KB · Visningar: 627
Last edited:

moos

Medlem
Det är en Chateau Petrus 1966. Går för runda slängar 15-18000 kr i butiker i Europa. På auktion så är det flera faktorer som spelar in som t.ex. Hur den har förvarats, vart du införskaffade den, vilken auktion den klubbas på och vilka som är köparna.

En hög tanke, är det inte imponerande mycket vin kvar för att vara 66:a?
 

Gurto

Medlem
Först och främst: Grattis! Inte många som har sådana gamla godingar hemma.

Nu är jag långt ifrån någon expert på området men här är mina tankar:

Stavningen är Petrus, typsnittet är onekligen lite lurigt så U:et liknar ett V. Med rätt stavning blir det lättare för dig att hitta intressant läsning om vinet :) Kortfattat kan man väl säga att Petrus tillhör skaran av väldigt hypade och högt värderade rödvin från Bordeaux. Men googla lite så får du upp en massa läsvärt.

Nu är väl, så vitt jag förstår efter lite snabb läsning, 1966 inte någon stor årgång men vinet skulle kunna vara värt en hel del slantar. Snabb sökning på www.wine-searcher.com visade pris mellan 15 000 och 29 000 i Tyskland och Frankrike. Årgång 2009 kostar för övrigt 25 000 på bolaget.

Problemet blir väl lagringsförhållandena. Detta vin har varit hemma hos dig en längre tid? Hur och var har det lagrats? Det lär nämligen spela stor roll för dess värde. Sen handlar det väl också om att bevisa att det lagrats i en bra miljö (om det nu gjort det), antar jag. Fyllnadsnivån ser ju i alla fall ok ut (hur mycket vin som faktiskt är kvar i flaskan).

Om du väljer att dricka vinet önskar jag dig sannerligen en trevlig dryckesupplevelse.
 

Gurto

Medlem
En hög tanke, är det inte imponerande mycket vin kvar för att vara 66:a?

En av 66:eek:rna jag hittade på wine-searcher fanns det bild på och den hade liknande fyllnadsnivå.

Drack en Fontanafredda från 58 som hade ungefär samma nivå också. Samt att farsan har en Port från 65 som också har ungefär samma nivå.

Så är nog inte orimligt mycket vin kvar i flaskan. Men ett bra tecken att det är så mycket kvar är det i alla fall :)
 
Trådskapare
N

NiW

Medlem
Tackar för alla fantastiska svar, denna flaska har förvarats i en vinkylare under ganska många år iaf. Under 60-90 talet har jag faktiskt inte en aning om hur den var förvarad.
Tänker absolut inte dricka denna flaska då jag inte är mycket utav en "vin njutare", är mest intresserad utav att sälja den.
Hur blir det med skatt osv om man säljer den på systembolagets auktion? Och är det rekommenderat att göra det?
 
Tackar för alla fantastiska svar, denna flaska har förvarats i en vinkylare under ganska många år iaf. Under 60-90 talet har jag faktiskt inte en aning om hur den var förvarad.
Tänker absolut inte dricka denna flaska då jag inte är mycket utav en "vin njutare", är mest intresserad utav att sälja den.
Hur blir det med skatt osv om man säljer den på systembolagets auktion? Och är det rekommenderat att göra det?
Skatt som i skatt på värdeökning? Den ska du som medborgare naturligtvis betala men tror inte Stadsauktion rapporterar dylikt.

Man ska också vara försiktigt med att jämföra priser mellan Wine-Searcher och auktion. Det såldes en Petrus 1966 på Stadsauktion
och den gick för 6.600 kronor. Från det dras kommission men ingen skatt. Det är väldigt varierande priser på Stadsauktion och det kanske är läge att vänta till 2015/16 då personer som fyller 50 gärna vill lägga händerna på ett vin från deras födelseår. Det räcker med två som bjuder för att få ett helt annat pris

Som jämförelse kan du se priser på internationella auktioner här
 
Trådskapare
N

NiW

Medlem
Skatt som i skatt på värdeökning? Den ska du som medborgare naturligtvis betala men tror inte Stadsauktion rapporterar dylikt.

Man ska också vara försiktigt med att jämföra priser mellan Wine-Searcher och auktion. Det såldes en Petrus 1966 på Stadsauktion
och den gick för 6.600 kronor. Från det dras kommission men ingen skatt. Det är väldigt varierande priser på Stadsauktion och det kanske är läge att vänta till 2015/16 då personer som fyller 50 gärna vill lägga händerna på ett vin från deras födelseår. Det räcker med två som bjuder för att få ett helt annat pris

Som jämförelse kan du se priser på internationella auktioner här


Smart tänkt där, 6.600 låter som en väldigt liten summa för detta vin enligt mig. Flaskan är även i gott skick samt innehållet till 99% :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nu vet jag inte vart du befinner dig, men på Systembolagets hemsida kan man läsa följande inför årets första dryckesauktion i mars.

I februari har du möjlighet att träffa våra värderingsmän och få dina flaskor värderade för försäljning på auktion. Vi finns på plats i Stockholm Auktionsverks lokaler på följande datum. Klicka på orten för adress.

14.00-18.00, 3 februari - Göteborg
14.00-18.00, 4 februari - Malmö
14.00-18.00, 12 februari - Stockholm
 

Elvis

Medlem
Jag vet att Systembolagets värderingsmän tittar mycket på tidigare slutpriser i Sverige, så det är stor risk att värderingen hamnar runt 6.600 kr...
 

kayaker

Cyklist
Slutpriserna i iofs en klar indikation till vad auktionskunder i Sverige är villiga att betala för ett vin.
Jo, det ligger väl lite i sakens natur. Samtidigt är det nog inte riktigt så enkelt heller. Vad tänker potentiella köpare om ett vin värderas till 25-30% av världsmarknadspriset? Perfekt lagrat eller bastulagrat?
Värderingarna är f.ö. ibland helt uppåt väggarna. Det brukar ju finnas ett par knasvärderingar över aktuellt SB-pris på varje auktion.
 
Jo, det ligger väl lite i sakens natur. Samtidigt är det nog inte riktigt så enkelt heller. Vad tänker potentiella köpare om ett vin värderas till 25-30% av världsmarknadspriset? Perfekt lagrat eller bastulagrat?
Värderingarna är f.ö. ibland helt uppåt väggarna. Det brukar ju finnas ett par knasvärderingar över aktuellt SB-pris på varje auktion.

Knasvärderingar finns det gott om. Men vid äldre viner så verkar det finnas ett överseende i Sverige kring lagring. Privat källare eller lagrad på Vinkällaren Grappe, vad betyder det? Ingen verkar direkt bry sig om hur vinet lagrats. 6600 kan ju vara helt rätt pris för ett vin som du inte har en aning om hur det lagrats. Backluckan av en bil eller i en perfekt tempererad källare
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
6600 för en flaska vin landar aldrig väl med minälskadehustru.
Spelar faktiskt ingen roll om det tom skulle råka vara en magnum.
Jag vet av egen erfarenhet iom att jag hoppade på en halvlåda 2011 Le Pin en primeur... Uppskattades INTE! Men, att det sedan gav mig möjligheten inköpa L'If... Det gav mig plåster på mina variga pisksår. Livsbalans! o_O :eek:

Vill du som vill sälja ha mer betalt så är det bara kontakta Christies. De kommer dock ställa rejäla krav på ditt vin samt tar en rejäl provision på försäljningspriset. Kanske ändå bättre att samla ihop en fettoprovning där övriga gäster tar med varsin flaska av stordängorna från samma årgång och att man efter partajet betalar varandra mellanskillnader jmf marknadspris. (Med risk du blir lynchad om ditt vin inte levererar.)

Personligen anser jag 6600 kr för en enstaka flaska ur en mini-samling utan tracking record vara övermaga och passande enbart för en köpare utan koll. Å andra sidan säljs det tydligen en årsproduktion av Petrus varje år i Las Vegas. Kanske att rentav några av de flaskorna råkar vara BÅDE äkta och har lagrats korrekt... Kanske du kan sälja flaskan i Las Vegas? Eller Moskva? Eller Beijing?
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag har ägt en samling äldre - dyrare viner. Sålde ett antal på den första dryckesauktionen, men provisioner och moms och slagavgift och bildavgift---blev ganska dyrt. Slutade med det och har väntat. Under senate året har jag dels bytt med goda vänner, dels haft en provning då alla tagit med sig godsaker (utan lynchning).. Är du intresserad av vin föreslår jag absolut att försöka byta. Du får massor av gott för den flarran. Dessutom är det lätt att få nya vänner då man har sådana godsaker
 
Toppen