Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa kök enl Tasteatlas! Tankar?

Bastardo

Medlem
Lite kul med 5 i topp från det svenska köket: prästost, västerbotten, gräddost, kanelbulle och kladdkaka :D
Gräddost är gott, men då ska det helst vara Pohjolan Juustola Åländsk gräddost som Lidl brukar sälja när de har finskt tema i affären gällande viss mat. Godare gräddost har jag aldrig smakat! Mycket hög klass och billigt också.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för berömmet för finska julmaten, fina StefanAkiko!
Som lillebror till Sverige har Finland fått en hel del julmat som arv också, men vissa egna lösningar finns också.
Nu var det säkert flera decennier sedan jag åt memma senast, men med lite äkta grädde och strösocker är det en delikatess men kanske man måste ha vant sig vid smaken sedan barnsben för att verkligen uppskatta den.
Bör nog sägas också, att det finns en viss risk att man kan få ganska rejäla väderspänningar om man äter lite för mycket av det goda. ;)

Det är kanske inte så konstigt att japanerna och andra asiatiska grupper gillar så mycket finsk mat då den innehåller också en hel del fisk etc. i olika skepnader samt att det mesta är lagad från grunden utan ’fusk’. När de går på stan som grupp så uppträder de alltid mycket ordningsamt och det är en fröjd för åskådaren att se vilken disciplin de har. Med andra ord, det är inte som i Sundsvall när man äntrar buss vid rusningstrafiken: ALLA går in samtidigt – det bara väller in folk hela tiden på flera led, men det går fort alla fall. Det som är inte så bra, är att äldre människor och de som inte är tillräckligt fräcka att träda fram riskerar att få stå under hela resan. :mad:
"Bara JAG får sitta, ja, då blir hela världen automagiskt vacker…"

Är så kräkleds på denna inställning och ser den alldeles för många gånger varje gång jag är i Svennebananland.
Vill bara krama min mamma, mina syskon, bästa vänner, mina barn, och mina barnbarn…
Men, alla störande, ultraegoistiska moment, får mig att känna mig som om jag besöker ett zoo med mycket besynnerliga varelser…

Jag vill normalt bara resa hem. Hem till Japan (helst med 50 flaskor vin.)

Oavsett:
Kålrotslåda!
Morotslåda!
Dessa lådor är skapta för Himmelriket!

…och sipulimakkaraa!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite kul med 5 i topp från det svenska köket: prästost, västerbotten, gräddost, kanelbulle och kladdkaka :D
Vilken spännande middagsservering DET skulle vara. …och vinerna därtill…
Rivesaltes från sent ’20-tal kanske skulle kunna fixa det hela…

Med lite blodpudding skulle man kunna tänka sig DRC, Péteus eller Hermitage 'Le Meal' som ackompanjemang….

(Iaf om de uppnått viss ålder.)
 
Toppen