Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa system?

logo.png
mot
logo.gif


Jag är förvirrad, har levt i tron att vi har världen bästa system. Monopolet som inte bara är ansvarsfullt och minskar svenskarnas drickande utan också har det bredaste sortimentet i världen

Då snubblar jag över det här från vårt broderland i väst, Det måste ju vara ett riktigt Norgeskämt eller har jag hela tiden levt i en illusion ???
 

kayaker

Cyklist
SV: Världens bästa system?

shorepower skrev:
Jag är förvirrad, har levt i tron att vi har världen bästa system. Monopolet som inte bara är ansvarsfullt och minskar svenskarnas drickande utan också har det bredaste sortimentet i världen

Då snubblar jag över det här från vårt broderland i väst, Det måste ju vara ett riktigt Norgeskämt eller har jag hela tiden levt i en illusion ???
Holy sh*t! *börjar packa flyttlasset*
 

Mmm

Medlem
SV: Världens bästa system?

Det var det jävligaste. Vilket släpp!! T.o.m Domaine Leroy har de fått fram, det har väl aldrig sålts på SB. Det finns väl inte en enda stor producent som saknas i den listan.
 
Trådskapare
A
SV: Världens bästa system?

Mmm skrev:
Det var det jävligaste. Vilket släpp!! T.o.m Domaine Leroy har de fått fram, det har väl aldrig sålts på SB. Det finns väl inte en enda stor producent som saknas i den listan.
Bourgogne är väl inte SBs största intresse. Tror att vi får maila Leroy och höra om de kan göra en specialutgåva för Sverige, i BiB. Kanske t.o.m några på forumet skulle kunna sänka sig till att dricka

Nu ska jag sluta och klaga på SB. Letar runt lite utomlands istället efter viner och håller på att titta på om det går att ordna en resa till Bourgogne. Vore kul att åka runt där
 

Jos

Medlem
SV: Världens bästa system?

shorepower skrev:
Bourgogne är väl inte SBs största intresse. Tror att vi får maila Leroy och höra om de kan göra en specialutgåva för Sverige, i BiB. Kanske t.o.m några på forumet skulle kunna sänka sig till att dricka

Nu ska jag sluta och klaga på SB. Letar runt lite utomlands istället efter viner och håller på att titta på om det går att ordna en resa till Bourgogne. Vore kul att åka runt där
Bourgogne ligger som nästa på min reslista. Lätt att få tips också då det i 9 fall av 10 är de riktiga sommeliervinnördarnas favvoområde.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Världens bästa system?

Någon av de kunniga, som kan tipsa om vad som är intressant på den här listan.
Har bara 3,5 mil till närmaste Monopol men är dålig på bourgogne. Gillar chablis
och äter skaldjur och fisk 2-3 gånger i veckan som bekant.
 

ae

Medlem
SV: Världens bästa system?

Per Stade skrev:
Någon av de kunniga, som kan tipsa om vad som är intressant på den här listan.
Har bara 3,5 mil till närmaste Monopol men är dålig på bourgogne. Gillar chablis
och äter skaldjur och fisk 2-3 gånger i veckan som bekant.

Alltså, känns som att det inte finns så mkt dåligt på den där listan överhuvudtaget... Ett tips kan vara att kolla in Pierre-Yves Colin-Morey. Inte chablis, men lite mindre ek än många andra producenter i cote d'or. Orkade inte läsa så långt, men om de finns så är hand viner från St. Aubin (En Remilly och Dents des Chien) fynd.
 

moos

Medlem
SV: Världens bästa system?

Har varit å säkrat ett par la Grande rue åt en polare.... Allt annat var slut. Fin fint släpp men fort gick det.
 

kayaker

Cyklist
SV: Världens bästa system?

ae skrev:
Alltså, känns som att det inte finns så mkt dåligt på den där listan överhuvudtaget... Ett tips kan vara att kolla in Pierre-Yves Colin-Morey. Inte chablis, men lite mindre ek än många andra producenter i cote d'or. Orkade inte läsa så långt, men om de finns så är hand viner från St. Aubin (En Remilly och Dents des Chien) fynd.
Hubert Lamy är en annan producent som gör fina viner i Saint-Aubin. Lamy brukar släppas på SB emellanåt och vinerna burkar försvinna i ganska rask takt, om än inte toksnabbt.
Överhuvudtaget så är det en bra strategi att leta viner från diverse topproducenter men från lite udda ställen som t.ex. Saint-Aubin, Saint-Romain och Marsannay. Savigny-Les-Beaune och Nuits-St-Georges kan också erbjuda en del riktigt bra icke-dyra viner.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Världens bästa system?

Dom hade ju en heldel champagne där som världens bästa system borde ha. Mycket större utbud på årgångs champagner iaf.
 
Toppen