Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värma vin??

Bubblaren

Medlem
Jag är en spontan en, även när det gäller vindrickande. Mat från frysen kan tinas antingen i micron eller långsamt i ugn eller på spis - men vinet??

Hur gör ni när ni kommer på ni vill ha ett vin som finns i vinkylen eller vinkällaren, ett rött vin som därmed är för kallt?? Har ni några bra tips?
 
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Jag är en spontan en, även när det gäller vindrickande. Mat från frysen kan tinas antingen i micron eller långsamt i ugn eller på spis - men vinet??

Hur gör ni när ni kommer på ni vill ha ett vin som finns i vinkylen eller vinkällaren, ett rött vin som därmed är för kallt?? Har ni några bra tips?
Händerna runt glaset är väl det bästa sättet. Man ska ju inte ha bråttom när man dricker vin och vi pratar ju bara om 5-6 grader eller hur? Om det är en Chianti kör jag den i micron ;D
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Värma vin??

Vaaaa? Micron???? Du hädar!

Har en polare som kör sina asdyra viner från sin vinkyl i mcron, jag muttrar varje gång men låter mig smaka utan trug. Jag kör numera händerna samt ställer vinaren vid spisen under matlagningen och vid värmeljusen. Har dessvärre ganska kallt i lyan så det är svårt att få upp värmen.

Fler tips?
 

kayaker

Cyklist
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Har en polare som kör sina asdyra viner från sin vinkyl i mcron, jag muttrar varje gång men låter mig smaka utan trug. Jag kör numera händerna samt ställer vinaren vid spisen under matlagningen och vid värmeljusen. Har dessvärre ganska kallt i lyan så det är svårt att få upp värmen.
Perfekt! Då kan du ju lagra vin i hela lyan! ;D
 

anders

Medlem
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Vaaaa? Micron???? Du hädar!

Har en polare som kör sina asdyra viner från sin vinkyl i mcron, jag muttrar varje gång men låter mig smaka utan trug. Jag kör numera händerna samt ställer vinaren vid spisen under matlagningen och vid värmeljusen. Har dessvärre ganska kallt i lyan så det är svårt att få upp värmen.

Fler tips?

Spis och värmeljus är sämre än mikron eftersom du inte värmer vinet jämnt. Vad gäller mikrovågsugn har saken tagits upp här tidigare.
 

SUPRA

Bäst
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Vaaaa? Micron???? Du hädar!

Har en polare som kör sina asdyra viner från sin vinkyl i mcron, jag muttrar varje gång men låter mig smaka utan trug. Jag kör numera händerna samt ställer vinaren vid spisen under matlagningen och vid värmeljusen. Har dessvärre ganska kallt i lyan så det är svårt att få upp värmen.

Fler tips?

Skulle heller aldrig få för mig att micra vinerna.

Men den gode Jan Guillou låter ju sina superhjältar göra det gång på gång i sina böcker. Och han har ju aldrig fel, eller? ???
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Värma vin??

Anders, har du testat ännu att micra?

Usch, det bär mig emot, dessutom är micron på väg ut ur mitt hem eftersom jag sällan använder den. Ngn som behöver en stor micro, knappt använd? ;D
 

EuphoniC

Medlem
SV: Värma vin??

Förstår heller inte hur man överhuvudtaget kan komma på tanken att stoppa in vin i mikron. Värma i handen är ju inga problem, det gå ju snabbt, kan man inte hålla sig kan man alltid värma första klunkarna i munnen och sedan är förmodligen innehållet i flaskan ganska väl tempererat när man kommer mot slutet, om man nu inte halsar ::)

Men mikrovågsugnen, aldrig i livet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Jag är en spontan en, även när det gäller vindrickande.
Hur gör ni när ni kommer på ni vill ha ett vin som finns i vinkylen eller vinkällaren, ett rött vin som därmed är för kallt?? Har ni några bra tips?

Drick vitt vin! ;)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Värma vin??

Per Stade skrev:
Drick vitt vin! ;)

Ha ha.... så sant så, och då blir det oftast champagne. Men fn har jag så jädrans kallt inne i lyan att jag nog snarare bör hålla mig till glüwein eller likande. Fingrade på en champagne häromdagen men kände jag själv var för nedkyld för att dricka kallt :eek:
 

Lando

Medlem
SV: Värma vin??

Nån sån tråd var uppe för ett år sen och jag har för mig att ett test visade att vinet inte påverkades negativt av lite tid i micron. Motbjudande tanke dock, håller med om det.
 

CH

Medlem
SV: Värma vin??

Jag har svårt att se problemet?
Om du ska ha ett rött vin måste det ju luftas oavsett och värms väll upp under den tiden. Om det mot alla odds inte skulle göra det så är du åt h-e för otålig och är förvisad till bib-avdelningen där de alltid håller rätt temperatur och man alltid kan ta sig ett glas när som helst.
 

Jos

Medlem
SV: Värma vin??

CH skrev:
Jag har svårt att se problemet?
Om du ska ha ett rött vin måste det ju luftas oavsett och värms väll upp under den tiden. Om det mot alla odds inte skulle göra det så är du åt h-e för otålig och är förvisad till bib-avdelningen där de alltid håller rätt temperatur och man alltid kan ta sig ett glas när som helst.

Precis så.. Vi snackar skillnad på några grader så lite vin i ett glas värms upp på sekunder.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Värma vin??

CH skrev:
Jag har svårt att se problemet?
Om du ska ha ett rött vin måste det ju luftas oavsett och värms väll upp under den tiden. Om det mot alla odds inte skulle göra det så är du åt h-e för otålig och är förvisad till bib-avdelningen där de alltid håller rätt temperatur och man alltid kan ta sig ett glas när som helst.

Visst är det så, det finns inget vin mellan BiB och det som måste luftas.

Idag 14,3 grader inne i lyan, kallt men gott om luft :)
 
SV: Värma vin??

Bubblaren skrev:
Idag 14,3 grader inne i lyan, kallt men gott om luft :)

Prova
410180-jpg.jpg


alternativt
virkavantar.jpg


eller varför inte
sex.jpg
 
Toppen