Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Val av viner till bröllopsmeny

Elvis

Medlem
Det är bara några veckor kvar nu och i helgen ska jag till Fjällbacka för provätning av menyn och val av viner. Kanske några i forumet kan komma med råd? Preliminärt ser bröllopsmenyn ut så här:

Halstrade pilgrimsmusslor med parmaskinka och citronsorbet

Halstrad Hälleflundra serverad med en potatis-& jordärtkockspuré. Till detta ett fräs på Vongolemusslor o primörer samt ett tryffeldoftande blåmusselskum.

Creme Brulé serverad med en smultronfylld munk


Förrätten låter kanske helt galen men jag åt den i somras och den var riktigt god. Vilka viner tror ni skulle passa till förrätt, varmrätt respektive efterrätt? (Vi kommer att ha druckit champagne och ätit snittar innan.)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Gustibus skrev:
Champagne genomgående! (ja inte till desserten förstås)

Jag vet... Men det spräcker svärfars budget. ;)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

84 gäster. Ungefär 80 % är runt 30, resten är runt 60.

Vi har ingen fast budget men viner för runt 100-150 kr/flaska kan nog svärfar gå med på. :)

(Och om jag vinner någon stor pokerturnering online nu i påsk så blir det genomgående Krug till middagen. ;))
 

CH

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Elvis skrev:
Halstrade pilgrimsmusslor med parmaskinka och citronsorbet

Halstrad Hälleflundra serverad med en potatis-& jordärtkockspuré. Till detta ett fräs på Vongolemusslor o primörer samt ett tryffeldoftande blåmusselskum.

Creme Brulé serverad med en smultronfylld munk

Blev detta bröllopsmenyn eller ändrade ni på något efter helgen?
Kommit något närmare vilka viner du tänka köra med?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

CH skrev:
Blev detta bröllopsmenyn eller ändrade ni på något efter helgen?
Kommit något närmare vilka viner du tänka köra med?

Ja, det här blir bröllopsmenyn.

Det lutar åt en tysk riesling till förrätten, en Chablis till huvudrätten och en Moscato d'Asti (Vajra) till efterrätten. Sedan ville svärmor ha ett rött alternativ till huvudrätten också, och det blir nog en bourgogne. Vi kommer att få exakta förslag idag.
 

Krisman

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Annars lät ju chablis gott till förätten. Och en lätt ekad chenin bl. till varmrätt. Bourgogne som rött till varm låter fint.
 

Krug88

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Krisman skrev:
Annars lät ju chablis gott till förätten. Och en lätt ekad chenin bl. till varmrätt. Bourgogne som rött till varm låter fint.
Tror du inte att sorbeten ställer till lite problem med Chablis?
Behövs nästan en lätt sötma från vinet för att klara det...
 

anders

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Här är det glada amatörer som härjar. Det enda rätta är gravöl. Genom hela menyn. ;)
 

Krisman

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

Krug88 skrev:
Tror du inte att sorbeten ställer till lite problem med Chablis?
Behövs nästan en lätt sötma från vinet för att klara det...

Jo, du har nog rätt. Beror ju på hur sorbeten är. Riesling med lite sötma då...
 

R.P

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

En Albarino till huvudrätten skulle inte heller vara fel. Riesling till förrätten tycker jag verkar bra. F ö såg menyn väldigt god ut.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Val av viner till bröllopsmeny

R.P skrev:
F ö såg menyn väldigt god ut.

Förrätt och huvudrätt har vi provätit, så jag känner mig trygg. Jag återkommer med ett utlåtande när jag är tillbaka från bröllopsresan.
 
Toppen