Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vardagsviner över 200 kr, med lite kortare lagring än 5 år

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ibland vill man ju ha några säkra ”medium vin” att dricka i närtid (mindre tid i källaren än 5 år), som inte är så mycket "sämre", än de viner sparar i källaren 5-30 år (i källaren) av lite dyrare karaktär, som inte behöver lagras mer än 5 år.

Det som man har i källaren kanske inte täcker det behov man för konsumtion i närtid (som för mig som inte sparat vin så länge). Så - vilka är egentligen era bästa tips mellan 200-400 kr (potentiella husviner som inte kostar skjortan) som Ni dricker till vardags, utan att ta från de som ligger i källaren för att mogna vidare? Priser utanför intervallet är godkänt om vinet är bra och kan drickas i närtid (men som dock kan lagras en viss tid om man vill….).
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vore kul att höra vad forummedlemmarna tycker om utmanaren 2010 Copertino Riserva (2077), märkligt moget/komplext för 89 kr...
Har nog aldrig provat vinet. Nu känns det som ett måste. Min erfarenhet kring druvan Negroamaro är minst sagt begränsade. Vilka andra viner skulle man slänga med i ett blindtest?
 
Har nog aldrig provat vinet. Nu känns det som ett måste. Min erfarenhet kring druvan Negroamaro är minst sagt begränsade. Vilka andra viner skulle man slänga med i ett blindtest?
Klart största vinet på Negroamaro är Taurinos Patriglione. Tyvärr länge sen jag såg det tillgängligt i Sverige.
(I blindtester med Negroamaro smyger man gärna in nån Amarone, som stilmässigt inte är helt olikt...)
 

Poussard

Medlem
Vore kul att höra vad forummedlemmarna tycker om utmanaren 2010 Copertino Riserva (2077), märkligt moget/komplext för 89 kr...
Drack 2008 vilket var stalligt och märkligt bra för 89kr dock läste jag idel dåliga omdömen om 2009 så köpte den aldrig igen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vore kul att höra vad forummedlemmarna tycker om utmanaren 2010 Copertino Riserva (2077), märkligt moget/komplext för 89 kr...
Du som inte förstår dig på La Stoppa borde inte förstå Copertino. ;) En brettbomb av stora mått är det och helt klart ett kap för 89 kr, men i min mun blir det lite ”för mycket av det goda” utan riktig struktur som väger upp. Ett glas brukar räcka!
 

chambertin

Medlem
Rött:
2013 Pinot Noir Marion's Vineyard, Schubert (drick nu och 4-5 år framåt)
2016 Crozes-Hermitage "Clos des Grives" Domaine Combier (drick snart eller lagra lite längre typ 6-8 år)
2016 Crozes-Hermitage Cuvée Laurent Domaine Combier (drick nu och 3-4 år framåt)
2015/16 P.F Bodegas Ponce (drick nu eller lagra 2-3 år)
2016 Clos Lojen Bodegas Ponce (drick nu, bra Bojo-alternativ)
2016 La Casilla Bodegas Ponce (drick nu och 1-2 år framåt )
2006 Faustino I Gran Reserva (drick nu)
2012 Dehesa La Granja (drick nu och 2-3 år framåt)
2015 Bembibre, Dominio de Tares (drick om 3-5 år)
2015 Condado de Haza (drick nu och 3-5 år framåt)
2013 Brunello di Montalcino, Casanova di Neri (lagra några år till, perfekt runt 8-10 års ålder skulle jag tro)

Vitt:
2016 Chardonnay Seven Flags, Paul Cluver (drick nu och 1-3 år framåt)
2016 K.Wechsler Riesling Trocken
2016 Künstler Riesling Trocken
2016 K.Wechlser Kirchspiel
2017 Domaine Weinbach Riesling
2016 Maximin Grünhäuser Abstberg Riesling Kabinett
2017 Alvarinho Contacto, Anselmo Mendes
 

chambertin

Medlem
Vore kul att höra vad forummedlemmarna tycker om utmanaren 2010 Copertino Riserva (2077), märkligt moget/komplext för 89 kr...
Tillhörde stapelfödan förr i tiden och 2008 var ju i alla fall ganska kul att dofta på med all sin Brett men det var helt ärligt inte särskilt kul eller spännande att dricka. Tar en Dehesa La Granja eller Condado de Haza i stället alla dagar i veckan.
 
Du som inte förstår dig på La Stoppa borde inte förstå Copertino. ;) En brettbomb av stora mått är det och helt klart ett kap för 89 kr, men i min mun blir det lite ”för mycket av det goda” utan riktig struktur som väger upp. Ett glas brukar räcka!
"Animaliska" toner kan vara trevliga eller otrevliga beroende på dosen. I 2010 fann jag den okej (har provat tidigare årgångar som känts ofräscha).
Viktig är också serveringstemperaturen. Över 16 grader blir såna här enkelmulliga viner lätt för kompakta...
 

Silex

Medlem
Tyngre viner (t ex Cab, Shiraz) passar dåligt med maten vi normalt äter till vardags och därför blir det istället mycket:
- Beaujolais från Foillard och Descombes - lite beroende på årgång tycker jag dessa går att dricka från släpp och under några år. Brukar köpa vid småpartisläpp och från Caviste
- Etna Rosso - fr a Tenuta delle Terre Nere, A'Rina, SP68, Occhipinti Frappato
- Viner från Bodegas Ponce (se chambertins lista ovan och lägg till den även Pino som behöver 1-3 år för för att integreras). Tycker t ex att senaste årgången av PF var jättebra.
 

Daniel A

Administratör
Det som för mig och mina dryckesmönster bäst passar in på ursprungsfrågan är Rioja. Mellan 200-400 kr går att få tag på bra moderna och tillgängliga (Allende, Artadi, Remelluri, t.ex.) och de mer klassiska som ofta släpps med rätt bra ålder (Lopez de Heredia, Rioja Alta, Marques de Riscal). Samtliga drickbara vid köp, och Rioja har ju en tendens att hålla länge (utan tunnelfaser, vad jag märkt).

Sedan passar ju nästan all Loire och Jura in, men har inga lättillgängliga tips där.

2016 Clos Lojen Bodegas Ponce (drick nu, bra Bojo-alternativ)
2016 La Casilla Bodegas Ponce (drick nu och 1-2 år framåt )
- Viner från Bodegas Ponce (se chambertins lista ovan och lägg till den även Pino som behöver 1-3 år för för att integreras). Tycker t ex att senaste årgången av PF var jättebra.

Hade missat att köpa lite tillgänglig Ponce, tydligen. Beställde ett gäng! Ponce har på bara ett knappt år blivit extremt välrepresenterad i källaren (och i glaset!).
 

lukastollig

Pudelfantast
För upp till 400:- får du ju en del trevligt. Om du inte provade 2016 F. Lumpp Givry 1er Cru Crausot i höstas när det var månadens vin tycker jag du ska testa det. Drick nu och åtminstone 5 år framåt. Osäker på längre lagring men tror inte det kommer att tunnla. Ett vin jag också köper nästan varje årgång är Isole e Olena Chianto Classico. Aktuell årgång är 2014. Elegantare och lite lättare och stramare än tidigare år men lätt värt sitt pris, även om den inte är i nivå med trion 10 - 11 - 12. Tror att 2015, när den kommer, kan vara riktigt, riktigt fin. Ett tips i samma kategori är producenten Mangiacane som gör lite kralligare viner, som visserligen ofta blir bättre med lite tid i källaren, men inte direkt behöver det. Aktuell årgång är 2013 och finns vanlig Chianti, Riserva och Gran Selezione att välja på. Som upplagt för en horisontal.
 
Last edited:
Toppen