Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Håkan

Medlem
Jag har alltid varit lite faschinerad av följa John beteende och känner ofta en viss frågan till varför vissa vinproducenter hypas i Sverige. Alla vet vi om Graillot som det minst sagt var tokslagsmål om förra hösten. Varför just Graillot? Visst är det ett gott vin, men det finns lika bra C-H för ungefär samma peng men som samlar damm. Likadant är det med Castello di Brolio och Castello di Fonterutoli. Två habila Toscanaproducenter men det finns ju minst lika bra om inte bättre Toscanaviner i samma prisklass men som återigen ligger och samlar damm ( vid en horistontalprovning av 97or från Toscana kom dessa två sist i provningen ). Är det importörerna som skapar detta, eller enbart journalisterna? Det finns trots allt alternativ till dessa viner, de är ju trots allt inte ensamma från sitt område. Ett annat mysterimum är J-M Borcard, den gängse uppfattningen i Sverige verkar vara att detta är en topproducent i Chablis. Varför har det blivit så? Jag har blivit blåst så många gånger på Brocard att jag numera enbart köper de enklaste för omedelbar konsumtion eller Les Clos som jag trots allt tycker är riktigt bra.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Håkan skrev:
Jag har alltid varit lite faschinerad av följa John beteende och känner ofta en viss frågan till varför vissa vinproducenter hypas i Sverige. Alla vet vi om Graillot som det minst sagt var tokslagsmål om förra hösten. Varför just Graillot? Visst är det ett gott vin, men det finns lika bra C-H för ungefär samma peng men som samlar damm. Likadant är det med Castello di Brolio och Castello di Fonterutoli. Två habila Toscanaproducenter men det finns ju minst lika bra om inte bättre Toscanaviner i samma prisklass men som återigen ligger och samlar damm ( vid en horistontalprovning av 97or från Toscana kom dessa två sist i provningen ). Är det importörerna som skapar detta, eller enbart journalisterna? Det finns trots allt alternativ till dessa viner, de är ju trots allt inte ensamma från sitt område. Ett annat mysterimum är J-M Borcard, den gängse uppfattningen i Sverige verkar vara att detta är en topproducent i Chablis. Varför har det blivit så? Jag har blivit blåst så många gånger på Brocard att jag numera enbart köper de enklaste för omedelbar konsumtion eller Les Clos som jag trots allt tycker är riktigt bra.

En ruskigt bra fråga!


Personligen tror jag att det beror på flera olika saker som exempelvis följande:

1) Stora Satan och dess utbud: De vill ju inte ha så många olika viner från samma område i sortimentet att de konkurrerar ut varandra. Det är ju inte bra business att sitta på stora lager av produkter som inte säljer (även om det tekniskt sett är importörerna som sitter på lagren).

2) Tillgängligheten: När det gäller viner som ligger i BAS (som Brocard ovan exempelvis) så måste det till en ganska stor volym av produkterna för att de ska vara aktuella. SS anger i sin offertförfrågan vilken kvantitet som är aktuell och då är det bara för de intresserade importörerna (och producenterna) att se om de kan få fram det önskade. Kvantiteten gör att många producenter som har en "bättre" kvalité sållas bort för att de inte kan tillgodose kvantiteten.

3) Priset: Även utpris mot konsument anges i offertförfrågan. Det gör att många "bättre" producenter sållas bort då de helt enkelt skulle bli för dyra (eller marginalerna för små kanske är närmare sanningen).

4) Ledtiden: Det är 6 månader mellan offertförfrågan och produktlansering. Det gör att många viner redan funnits på marknaden flera månader (och i vissa fall år) innan de lanseras på SS. Det gör att både konsumenterna kan ta till sig utländska recensioner och också följa prisökningar osv. Även svenska vinskribenter läser naturligtvis utländska skribenter, någonting som kan inverka på deras egna recensioner speciellt om de envisas med att prova vinerna öppet.

5) Recensenterna igen: De måste ju prova de viner som lanseras på SS och då är de tvungna att välja bland de viner som bjuds… Även om det inte är de bästa vinerna som finns i sin prisklass så är det de viner som lanseras. Och om man jämför med resten av de som lanseras från samma region vid det tillfäller så kanske exempelvis Brocard sparkar rumpa med konkurrenterna.

6) Konsumenten: Det är i slutändan alltid konsumenterna som styr utbudet på SS. Bolaget har hardcorestatisktik på all försäljning och man styr ständigt sortimentet mot ”vad kunderna vill ha”. Tyvärr vet vi vad detta är. Kvalitét, men bara så länge det inte kostar någonting, gärna praktiska förpacknignar, och naturligtvis, min personliga favorit; Prisvärda viner.

Offert --> Uttagning --> Provning (*****!!!) --> Lansering --> Köpstorm --> Utvärdering --> Ny årgång --> Provning (*****!!!) --> Köpstorm (igen. Och så fortsätter det..

Jag tror dock att problemet kommer att kvarstå så länge som bolaget gör det. När (och om) marknaden släpps fri så kommer det att ställas betydligt högre krav på såväl konsument som skribent. Man måste som konsument hänga med på ett helt annat sätt,samtidigt som skribenterna måste se till att gå på betydligt fler provningar hos importörer för att hålla sig uppdaterade. Å andra sidan så kommer vi att få en marknad där vinerna kommer till oss samtidigt som de kommer till resten av världen. Vilket gör att vi får se recensioner som är helt utan Bias från andra källor!
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Jag håller med fullständigt, jag har inte tid att skriva ett lika omfattande svar som Krug då jag faktiskt jobbar om dagarna men jag tror att det bygger på två faktorer.

1. Majoriteten av vinskribenter saknar referenser, ta Chablis som ett exempel, har man inte provat Tribut, Dauvissat, nya Moreau, Fèvre och endast jämfört med Laroche så är det klart att Brocard blir kungen. Om man mest fokuserar på systembolaget och inte den intrnationella vinmarknaden så är det väl klart att man fastnar för de gamla trotjänarna och gång på gång så har man sett exempel på gamla dammig namn som haussas även fast de sugit fett de senaste åren. Jag förstår att majoriteten av de som skriver vin inte har det som heltidssyssla och inte ges tiillfälle eller har tid/råd att resa och uppdatera sig.

2. Vissa importörer, till exempel Vinunic och Johan Lidby är mycket duktiga på PR och vet hur skribenter ska tas genom väl genomförda event och provningar(jag klandrar dom inte alls), kolla när Brocard kommer till stan varje år och drar med sig ett 50-tal viner och några smaskiga gamla årgångar och berättar om hans fantastiska terroir, då sitter den samlade skribentkåren och får rysningar av välbehag, klart att de flesta faller för det.
Nu tycker jag inte illa om vare sig ovan nämnda producenter, och importörerna tycker jag mycket om, jag bara försöker att granska fenomenet.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Andreas berättigade krav på repertoarkunskap, kännedom om alternativ, hos vinskribenterna är en ordentlig näsknäpp.
(Har du bara hört Chopin spelad av WELLS bör du musikkommentatoriskt förstås ligga lågt...)

Men tänk er nu en vinkritiker som verkligen HAR referenser och som provar t ex Brocards Fourchaume 06. Hur ska han skriva?
"Visserligen god och komplex men mot X (dubbelt så dyr och enbart tillgänglig hos producenten) har den ingen chans!"

Kan bli lite som Hasse&Tages ont i foten-sketch...
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans A-g>>Problemet med Brocard är väl just det att vinerna inte alls hållit måttet (förutom Les Clos) och defenitivt inte tålt den lagring som Svenska vinjournalister rekommenderat. Fortfarande skrivs det att Premier Cruerna är lagringståliga (jag har hällt ut sammanlagt 2 lådor från årgångar 96-00 så jag är luttrad), borde man inte göra en uppföljning och inse att man har fel, fast det kanske är för svårt för svenska vinjournalister att erkänna. Att man inte skulle kunna använda referenser till bättre producenter är nonsens, Fevre PC finns i BS och de är lite dyrare men oerhört mycket bättre, men det verkar inte finnas i skribenters intresse. Om man nu tycker att Brocard är bra för stunden så är det okej att skriva detta (jag tycker de dock är lite klena men jag jämför med andra producenter), men att skriva att de dessutom är lagringståliga är rent lurendrejeri, ett lurendrejeri jag gick på i slutet av 90-talet och bittert fick ångra.
Och visst är det konstigt att producenter som Luis Michel, J-P Drouin, Fevre kan finnas på bolaget utan att någon skribent skriver om dessa men samtidigt alltid gå i spinn till Brocard.
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans A-g skrev:
Andreas berättigade krav på repertoarkunskap, kännedom om alternativ, hos vinskribenterna är en ordentlig näsknäpp.
(Har du bara hört Chopin spelad av WELLS bör du musikkommentatoriskt förstås ligga lågt...)

Men tänk er nu en vinkritiker som verkligen HAR referenser och som provar t ex Brocards Fourchaume 06. Hur ska han skriva?
"Visserligen god och komplex men mot X (dubbelt så dyr och enbart tillgänglig hos producenten) har den ingen chans!"

Kan bli lite som Hasse&Tages ont i foten-sketch...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans A-g skrev:
Andreas berättigade krav på repertoarkunskap, kännedom om alternativ, hos vinskribenterna är en ordentlig näsknäpp.
(Har du bara hört Chopin spelad av WELLS bör du musikkommentatoriskt förstås ligga lågt...)

Men tänk er nu en vinkritiker som verkligen HAR referenser och som provar t ex Brocards Fourchaume 06. Hur ska han skriva?
"Visserligen god och komplex men mot X (dubbelt så dyr och enbart tillgänglig hos producenten) har den ingen chans!"

Kan bli lite som Hasse&Tages ont i foten-sketch...

Nej, så ska man naturligtvis inte skriva, en nyhetssläppsprovning är en nyhetssläppsprovning och man ska bedöma vinet utifrån rådande premisser. Men å andra sidan så kan man ju faktiskt exempelvis göra andra, mer djuplodande analyser där man exempelvis jämför olika chablisproducenter som finns tillgängliga på systembolaget. Det är här man får möjlighet att utföra lite konsumentutbildning också. Sen tror jag tyvärr att en del människor, antagligen omedvetet, skriver upp gamla trotjänare. Det verkar ju helt osannolikt att en producent år efter år skulle producera viner som är värda 4 eller 5 plus oavsett årgångsvariationer.
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Oj, nu blev det fel ovan med citatet, vilken it-nörd jag är.
Hans refererar till Hasse & Tage vilka jag själv, trots att jag tillhör generation X, med behag minns och har njutit mycket till, morfars gamla lp-skivor. Frågan är hur många på detta forum som minns Hasse & Tage? Nu drog jag ifrån ämnet rejält men för att återgå till saken, jag tror att Brocards viner kommer att bli mångt mycket bättre sedan Lindeman-Charles Brocard tagit över vinmakningen...
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Krug skrev:
Nej, så ska man naturligtvis inte skriva, en nyhetssläppsprovning är en nyhetssläppsprovning och man ska bedöma vinet utifrån rådande premisser. Men å andra sidan så kan man ju faktiskt exempelvis göra andra, mer djuplodande analyser där man exempelvis jämför olika chablisproducenter som finns tillgängliga på systembolaget. Det är här man får möjlighet att utföra lite konsumentutbildning också. Sen tror jag tyvärr att en del människor, antagligen omedvetet, skriver upp gamla trotjänare. Det verkar ju helt osannolikt att en producent år efter år skulle producera viner som är värda 4 eller 5 plus oavsett årgångsvariationer.

Ok, vilka är de mest överskattade eller bara allmänt upphaussade producenterna/vinerna?

Ska jag vara elak så var det förr alltid årets producent i Gourmet som toppade has-been-listan ;D
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Håkan

Jag har deltagit i samtliga av Lidbys "PR-provningar" med Brocard och tvärtemot dina erfarenheter funnit en enastående lagringskapacitet.
Varje gång körs olika vertikaler , och ofta är de äldsta bäst (15-20 år gamla). Aldrig har jag mött nån döing.

Ändå bör jag alltså inse att jag har fel, att jag utsatts för "lurendrejeri"?

Däremot kan jag som alla på tråden förvåna mig över Brocards totala DOMINANS i butikerna. Men skyldiga här är väl i första hand Systemets inköpare...

PS. På utsläppsprovningar testar jag blint - så går jag i "spinn" på nåt vin beror det näppeligen på namnet...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans A-g skrev:
Håkan

Jag har deltagit i samtliga av Lidbys "PR-provningar" med Brocard och tvärtemot dina erfarenheter funnit en enastående lagringskapacitet.
Varje gång körs olika vertikaler , och ofta är de äldsta bäst (15-20 år gamla). Aldrig har jag mött nån döing.


Ändå bör jag alltså inse att jag har fel, att jag utsatts för "lurendrejeri"?

Däremot kan jag som alla på tråden förvåna mig över Brocards totala DOMINANS i butikerna. Men skyldiga här är väl i första hand Systemets inköpare...

PS. På utsläppsprovningar testar jag blint - så går jag i "spinn" på nåt vin beror det näppeligen på namnet...

Hans, jag tror inte att Håkan menar det som att du har blivit lurad (inte för att han inte kan svara för sig själv) frågan är väl mest varför det inte förs fram andra producenter och produkter som finns i Stora Satans sortiment och som är av bättre kvalité, och som antagligen inte kostar speciellt mycket mer (rätta mig om jag har fel Håkan!). Även om det nu är så att Brochard är en bra och långlivad producent så finns det ju andra viner i sortimentet som man inte hör någonting om, inte på bästa köp listor, inte på fria rekommendationer, helt enkelt ingenstans.

Det är nog det som sticker lite i ögonen, vad är meningen med den mångfald som enligt ryktet ska finnas på SS om det ändå bara är ett fåtal producenter som får uppmärksamhet?
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Jag håller med dig Hans, det är habila viner, det är inte lurendrejeri, däremot så finns det gott om chablisproducenter som gör minst lika bra eller bättre viner, men Brocard lyfts fram tack vare att han har en bra importör som ger alla proffstyckare en god chans att prova ett fett utbud av chablisviner vilket de sällan kanske får annars.
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Ingen som gick igång på Lindeman-Charles Brocard? :-\
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Förlåt, jag tänkte inte ens på det ;D *ryyyyyyyyys*

kan vi se fram mot hårt ekade Brocardviner med en alkoholhalt på runt 14,5% i framtiden alltså? hehe
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Helt rätt Krug, jag menade absolut att många andra minst lika bra om inte bättre viner ligger och samlar damm och inte får den uppmärksamhet de förtjänar.
Eftersom det nu blev en vinkling in mot Brocard så har jag blivit rejält bränd på just Brocards viner från 95-99, framförallt Premier Cruer där det varit absolut oaccaptabla flaskvariationer, Hans A-g, du kan möjligtvis inte tänka dig att just Brocard har haft ersättningsflaskor med sig för att täcka eventuella flaskvariationer så att han verkligen serverat flaskor på topp, inte f-n skulle jag servera en kass flaska på en Promotionprovning, för visst har jag även haft några bra flaskor Premier Cru Chablis från Brocard under åren, men som ovan har jag hällt ut minst två lådor. Men det kanske enbart är jag som haft denna otur med otjänliga Brocardflaskor (det finns bara en producent jag haft mer otur med-Pesquera). Eftersom jag blivit såpass bränd på Brocard så har jag efter 99års årgång enbart köpt Les Clos, tycker fortfarande att den är bra. Och eftersom jag inte går på journalistprovningar så provar jag således ej heller Brocards nyare årgångar.
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Håkan, ett kul exempel, jag köpte 2004 Les Clos från Brocard och jämförde blint mot 2004 Petit Chablis från Rene & Vincent Dauvissat, med mina vinvänner, du får sätta en peng på vilket av vinerna du tror var bäst...

Les Clos 2004 levde definitivt inte upp till den nivå som en Grand Cru skall göra, en god chablis javisst men långt ifrån stor.
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Andreas, jag har inte druckit 04 les Clos, men vad jag minns så var 96, 00 och 02 riktigt bra. Har nog vid närmare eftertanke inte köpt någon Les Clos från Brocard sedan 02 årgången, har liksom inte blivit av, livet är fullt av prioriteringar. R & V Dauvissat, ja nu börjar vi prata grejer. Visst är det kul att nästan allt som en del rör vid med sina händer vid blir fantastiskt.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Dags att vi blir KONKRETA. Själv gillar jag som antytts Brocards Fourchaume 06 (7457, 189:). Lite ung, men med fin djup mineralitet.
Nu ber jag trådens deltagare om UTMANARE, chabliser lika bra eller bättre, under 300 kr. Tillgängliga på Systemet, ordinarie eller BS.

Idén är att få ihop ett startfält och blindtesta dem parallellt. Må bästa vin vinna!
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans,

Som sagt lever min Brocardskeptiscism på gamla meriter, men absolut kan vi prova den mot något annat. Varför inte:
Någon från Fevre, Chablis alt PC Fourchamme eller PC Les Lys. Michel, Chablis alt PC Montee Tonerre alt PC Butteaux
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Sorry Håkan, men med KONKRET menade jag namn, nummer, pris...
 
Toppen