Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Fortsätter och trycker till Brocard...
Diskuterade hans ställning (monopol på monopolet) med vinmakare och marknadsförare på Louis Michel och Pinson förra våren.
Uppgivna men samtidigt imponerade - så kan man sammanfatta deras uppfattning. Brocard och Laroche är utan tvivel fantastiska på att marknadsföra sina viner. Många av övriga producenter i Chablis gör bättre viner men lyckas inte nå ut med sitt budskap (jämför t ex med Microsoft - fantastiska marknadsförare men klena produkter). Tyvärr är det den verklighet vi lever i - de bästa produkterna/tjänsterna är INTE marknadsledande. Marknadsföring marknadsföring marknadsföring...

Intressant är att i Norge (mycket bättre än oss svenskar på syrarika viner) anses Brocard ligga och harva i Chablis bottenträsk.
Kolla gärna in http://www.dn.no/vinguiden/sok/ och sök fram viner från Chablis. Brocard/Laroche lyser med sin frånvaro...

Producenter vars viner piskar Brocard - ta för er

- Louis Michel Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre 2005 244:- 83781(tar mig emot att skriva sb's nummer)
- Pinson Chablis Grand Cru Les Clos 2006 335:- (över 300 men ...) 99120 (se ovan)
- Billaud-Simon Chablis Premier Cru Mont de Milieu 2005 249:- 74098 (se ovan)

Om ni har vägarna förbi Chablis och vill ha ett 'billigt' alternativ ska ni leta upp Dampt-Dupas i den lilla byn Collan.
1er Cru kostar 10E (många) och Grand Cru 20E (Preusses och Les Clos). Ja, de är inte bara billiga utan också riktigt bra.
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Jag instämmer med Vinosapien, Norge har ett grymt utbud vad gäller fine wines, Bourgogne, Piemonte, Tyskland, Österrike, & Champagne finns i överflöd, däremot finns det ingenting från nya världen eller knappt från Spanien, de har en mycket mer konservativ smak.
Har man en stram nordeuropeisk smak så trivs man väl där i alla fall.
Systembolaget fattar ju noll om Bourgogne, gå in på www.vinmonopolet.no och kolla in vad som bjuds.

Hans, då jag gick in på bolaget för att ge dig konkreta exempel så slogs jag återigen ner av monopolets idioti! Man finner ju inte ens producentens namn, det står ju bara Chablis och ett nummer?? Tryffelsvinet importerar Pinson, Prime Wine Billaud Simon, Vinalliansen (ibland) Dauvissat & Raveneau (i små mängder och allokeringar), Bibendum importerar Fèvre, sedan så har Fina Viner Sverige Christian Moreau och inom en snar framtid tror jag bestämt att de får Raveneau som tidigare aldrig har sålt direkt till Sverige.
 
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Det finns en annan intressant aspekt på det hela. I vårt kära fädernesland finns en stor förkärlek till det stora och trygga, ligger latent i det svenska folkhemmet. Det är inte bara vin vi snackar om - det gäller käk (ica, coop, axfood), likaså bilar, boende (hyreslägenhet alt villa var i princip de alternativ som stod till förfogande fram till för 10-15 år sedan) - listan kan göras lång.

Vi är helt enkelt för lite rebelliska. Fromma som lamm godtar vi myndigheternas pålagor. Vi litar blint på vad storebror säger (inkluderar här även dagspressen).

Vi ställer oss glatt i kö för att slåss för en pava Graillot eller Brumont. Det är inget annat än stor förnedring!!
I vårt västra grannland (nu tar vi Danmark som omväxling) är det inga problem att sitta hemma och beställa Graillot's 2006 (kolla www.bichel.dk). När ni ändå kollar tittar in på Bichel - kolla deras utbud från södra Rhône (Gramenon, Charvin, Rémejeanne).

Själv tar jag bilen över sundet till helgen för att shoppa loss på lite Gauby.
 
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Otroligt intressant tråd. Jag har inget att tillägga som inte redan uttryckts av andra i välformulerade ordalag annat än att 2004 R&V Dauvissat Chablis var helt fantastisk härom året. Drack det som matlagningsvin en kväll hos vänner i Bryssel - för sina €16 sparkade det stjärt på varenda vin från Brocard jag någonsin smakat. Vem måste man ligga med på Vinalliansen för att få chansen att köpa detta vin?
 

Andreas L

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Både Dauvissat och Raveneau hittar man i ganska fin omfattning i Paris (jag vet inte hur ofta ni reser i yrket el privat) men är man där ett par gånger om året så kan man fynda loss rejält, dessutom betingar dessa viner på restaurang sällan mer än 100 euro för 1er cruer med mognad, jag drack 1983 raveneau butteaux på la tour d´argent för 140 euro, detsamma kan jag säga om coche-dury vars fantastiska meursaultviner lätt kan finnas i butiker och på restauranger för under 100 euro.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Tack för fina tips!
Vad tycker trådens samlade expertis om VERGET? Enligt mig stramt eleganta (de jag provat) men för dyra.
Och LA CHABLISIENNE? Själv finner jag att de försämrats enormt de senaste åren (vad har hänt?). Minns deras 00:eek:r som sagolika...
 
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans

La Chablisienne tillhör inte mina favoriter. För mycket malolaktisk jäsning (ojämnt mogna druvor) i deras flesta viner.
Ett undantag jag gick loss på vid senaste besöket:
- 2005 - La Chablisienne - Chablis Premier Cru AOC - Fourchaume - L'Homme Mort
Riktigt härligt mineralig och REN. Endast 15E på plats. Löjligt bra pris sett till kvalitet.

Vad som hänt kan kanske bero på generationsskifte i Chablis. Den unga generationen väljer att vinifiera och buteljera på egen hand. Kooperativen i Europa tror jag går en tuff framtid till mötes.
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans A-g,

Alla mina förslag kom från BS, trodde att du skulle kunna luska fram dem själv. F ö, Verget räknar jag mer som Bourgogne än Chablisproducent, håller med att de har blivit lite dyra, gillar man Chablis med hård rostning så är det nog bästa alternativet. Vergets Corton Charlemagne är magiskt bra, ibland känns det som just Bourgogner tål eken bättre än Chablis. Fast Bougros är väldigt bra i Vergets tappning.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Jo, kul tråd det här. Konstruktiv.

Har beställt rekommenderade utmanarchabliser från Michel och Billaud-Simon.

Men, Vinosapien, har du verkligen provat Pinsons Les Clos 06 (som kom i juni)?
Jag testade den (blint) på utsläpp och blev ganska besviken (speciellt när jag kollade facit...).
Så på eget bevåg byter jag ut den mot Pinsons standardchablis if you don't mind.
 
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hans

Korrekt observation från din sida.
Testat deras 2005 på plats hos Pinson förra våren - klockren.
Värd varenda euro (24 st på plats).

Testa du standard-tjosan - jag bryr mig inte alls;-)

Vilken Brocard kommer du testa vinerna mot??
 

anders

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Efter att ha kollat lite snabbt på Vinmonopolets hemsida så känns det som att jag ändå får lägga in ett litet försvar för vårt eget SS, eller kanske snarare ge Vinmonopolet en spark på smalbenet.
När man börjar bläddra på monopolets hemsida talar den om att den har ett mycket stort antal artiklar från framför allt Italien och Frankrike. Men om man börjar kolla lite närmare på vad som faktiskt finns tillgängligt noterar man snart att ca 30 - 40 % av de listade produkterna är märkta med "Utsolgt fra leverandør. Tilgjengelig dato ukjent." eller "Utgått fra sortimentet.". Så visst, monopolet har fortfarande mer för frankofilerna och spaggekramarna än SS men fullt så brutal skillnad som siffrorna verkar ange från början är det inte.

Monopolets hemsida är klart sämre för sökningar jämfört med SS så helt säker kan jag inte vara, men det verkar också som att monopolet har betydligt fler lådviner till salu än SS och det tycker jag inte de ska hyllas för...
 

kayaker

Cyklist
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Hur utföll Chablisprovningen egentligen? *nyfiken*
 

Lafleur

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Apropå rubriken på tråden, andra exempel på i Sverige världsberömda producenter är Moulin Touchais (sött från Loire), Chateau Musar (Libanon) och Amarone i allmänhet.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Intressant är att läsa BGs finfina text i den Vinordics officiella tidning. Tyvärr går det inte att copy/paste från den (eller jag kan i vart fall inte). Men ord som "kvalitetsvin i box, lämpligt försedd med datum för bästa smak, är idag den snabbast växande trenden internationellt på vinsidan. Det var här det hela började" får en bara att vilja kräkas...

Vinlandet Sverige - Bäst i klassen. My hairy ass...

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1
 

Elvis

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Han visar på en total okunnighet när han skriver kvalitetsvin och box i samma mening. Visst kan det hända att någon förpackar ett kvalitetsvin på box någon gång i framtiden (hemska tanke), men det finns inget sådant att köpa i Sverige idag.
 

chambertin

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Krug skrev:
Intressant är att läsa BGs finfina text i den Vinordics officiella tidning. Tyvärr går det inte att copy/paste från den (eller jag kan i vart fall inte). Men ord som "kvalitetsvin i box, lämpligt försedd med datum för bästa smak, är idag den snabbast växande trenden internationellt på vinsidan. Det var här det hela började" får en bara att vilja kräkas...

Vinlandet Sverige - Bäst i klassen. My hairy ass...

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/v ... InitPage=1
Jo han har onekligen gett självgodheten i vinsverige ett ansikte. Det enda han glömde i den krönikan var väl att det var han själv som låg bakom att Sverige blev bäst i klassen.
I senaste Allt om Vin slog han sig för bröstet och menade på att när deras årliga stora vinbilaga med provade viner kommit ut så ökar på försäljningen på SS kraftigt.
Blygsam kille den där BG.

För att komma tillbaka till topic lite så är väl det enkla och självklara svaret att urvalet av producenter i Sverige ofta är bedrövligt begränsat. Crozes-Hermiatge/Graillot, Moulin Touchais, Chablis/Brocard för att ta några exempel på såna som diskuterats här tidigare. Monopoleländet och reduceringen av sortimentet de senaste åren blockerar effektivt små kvantiteter viner, mindre producenter och importörer med litet sortiment. Någon kanske invänder att det ju ofta kommer mindre partier till vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och visst är det så. Men att kunna göra detta som liten importör utan att ha storsäljare är extremt svårt i alla fall vad gäller ekonomin i det hela.

Det andra huvudskälet utöver SS som jag ser det är att vinintresset i Sverige inte är större/bättre/bredare än så här och stjärnor som BGK och Håkan Larsson gör inte så mycket för att ändra på det heller. Därför köar man ihop med lodarna i Nordstan när Graillot släpps och känner sig lyckligt lottad som vilken Nordkorean som helst som har fått ynnesten att växa upp bland det utvalda folket.

Eftersom många är uppvuxna i foklhemssverige där det är usch och fy att sticka ut (fungerar förvånansvärt mycket så även bland välutbildade och många med gott om pengar) så ger vetskapen om att du har köat hem samma pava som alla andra (framför allt om den är dyr och ngn har sagt att den är billig på SS jfrt med i Långtbortistan) en skön känsla av trygghet (du är ngt bland dom som vet ngt om vin. Det du !). En förutsättning för det här fenomenet är ju givetvis att det inte finns 15 producenter listade med olika Crozes-Hermitage utan max 2-3 stycken.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

chambertin skrev:
Jo han har onekligen gett självgodheten i vinsverige ett ansikte. Det enda han glömde i den krönikan var väl att det var han själv som låg bakom att Sverige blev bäst i klassen.
I senaste Allt om Vin slog han sig för bröstet och menade på att när deras årliga stora vinbilaga med provade viner kommit ut så ökar på försäljningen på SS kraftigt.
Blygsam kille den där BG.

För att komma tillbaka till topic lite så är väl det enkla och självklara svaret att urvalet av producenter i Sverige ofta är bedrövligt begränsat. Crozes-Hermiatge/Graillot, Moulin Touchais, Chablis/Brocard för att ta några exempel på såna som diskuterats här tidigare. Monopoleländet och reduceringen av sortimentet de senaste åren blockerar effektivt små kvantiteter viner, mindre producenter och importörer med litet sortiment. Någon kanske invänder att det ju ofta kommer mindre partier till vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö och visst är det så. Men att kunna göra detta som liten importör utan att ha storsäljare är extremt svårt i alla fall vad gäller ekonomin i det hela.

Det andra huvudskälet utöver SS som jag ser det är att vinintresset i Sverige inte är större/bättre/bredare än så här och stjärnor som BGK och Håkan Larsson gör inte så mycket för att ändra på det heller. Därför köar man ihop med lodarna i Nordstan när Graillot släpps och känner sig lyckligt lottad som vilken Nordkorean som helst som har fått ynnesten att växa upp bland det utvalda folket.

Eftersom många är uppvuxna i foklhemssverige där det är usch och fy att sticka ut (fungerar förvånansvärt mycket så även bland välutbildade och många med gott om pengar) så ger vetskapen om att du har köat hem samma pava som alla andra (framför allt om den är dyr och ngn har sagt att den är billig på SS jfrt med i Långtbortistan) en skön känsla av trygghet (du är ngt bland dom som vet ngt om vin. Det du !). En förutsättning för det här fenomenet är ju givetvis att det inte finns 15 producenter listade med olika Crozes-Hermitage utan max 2-3 stycken.

Det där var ta mig djävulen centrallyrik.
 

Mmm

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Även om inte Graillot har diskuterats nyligen i tråden vill jag gärna lägga in min åsikt om denne "ordinäre vinproducent". Jag har hittills inte provat någon annan Crozes-Hermitage som varit i närheten av Graillot, och tycker han är en häxmästare på elegant Syrah. I bra årgångar (f.a. 2005 som är helt magisk) är han bättre än flerparten av de dyrare hermitager och Côte-Rôtier jag provat. Vill man köpa hans viner i DK ( i bra årgångar) får man iofs inte köa, men man får ändå vara lite på hugget för på ett par veckor tar de slut. 2008:eek:rna bör vi dock hoppa över, skall vara en värre katastrof än 2002.
 

chambertin

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Mmm skrev:
Även om inte Graillot har diskuterats nyligen i tråden vill jag gärna lägga in min åsikt om denne "ordinäre vinproducent". Jag har hittills inte provat någon annan Crozes-Hermitage som varit i närheten av Graillot, och tycker han är en häxmästare på elegant Syrah. I bra årgångar (f.a. 2005 som är helt magisk) är han bättre än flerparten av de dyrare hermitager och Côte-Rôtier jag provat. Vill man köpa hans viner i DK ( i bra årgångar) får man iofs inte köa, men man får ändå vara lite på hugget för på ett par veckor tar de slut. 2008:eek:rna bör vi dock hoppa över, skall vara en värre katastrof än 2002.
Det var inte riktigt min mening att dissa Graillot som producent utan snarare SS:s brist på utbud och bredd. Det finns helt klart dyrare Hermitager och Côte-Rotier som du säger som inte kommer upp upp Graillots klass. Däremot att kora Graillots C-H som världens bästa Syrah-vin(lite kommentarer och citat om det finns här: http://frankofilen.blogspot.com/2007/08 ... vning.html ) vilket gjordes för några år sedan på en provning i Sverige är i min mening att kliva både ett och två steg för långt.
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Varför höjs vissa ordinära vinproducenter till skyarna i Sverige?

Graillot har i mitt tycke sällan varit något lagringsvin, helt okej att dricka nu och med något års lagring men sällan något för 10årslagring (och jag har nog druckit samtliga årgångar sen 1988 ett flertal gånger). Dock tror jag att exempelvis 89, 90 gjordes i en mer lagringsvänlig stil. I den senaste (sista?) Graillotvertikalen jag var med om hade provningsledaren plockat in Delas 97 standard Cote Rotie, den vann förkrossande mot alla Grailloter. Av de Cote Rotier och Hermitager jag köper finnns det inte ett enda vin som Graillot slår. Visst är de dyrare viner (från 400 och uppåt) men jag tycker att Graillotjämförelsen är meningslös. Jag tycker det känns lite fånigt med Graillotfetichismen när man ställer ekvivalens i kvalitet med 5 gånger så dyra viner. Så bra är Graillot helt enkelt inte. Världens bästa Crozes Hermitage är väl ingen större bemärkelse, kolla exempelvis i St Joseph och du kan få minst lika mycket för pengarna där. Till slut: Graillot är ett jättebra vin som i sina bästa stunder presterar motsvarande en enklare granne i de mer prestigefulla områdena. Inte något mer.
 
Toppen