Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför inte 52 kvalitetsvinländer under 2024?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvalitetsvinländer är en ny enhet som betyder kvalitetsvin från ett land utifrån samma akademiska aspekt som motsvarar tex QUALY (kvalitetsår utifrån sjuklighetsaspekten) osv.

Utifrån min aspekt finns det ca 600 flaskor vin i min ägo. Mina viner motsvarar över 1460 kvalitetsvinländer. För de är så jädra bra :cool: även om de inte omfattar mer än 20+ länder. En Champagnesamlare når sällan ens 1 på samma skala.

Inspirerad av Champagenöverlorden Martin Eksten (Handle på FW?) som fixade en ny Champagneproducent varje vecka under hela 2023...
Varför inte (minst) ett kvalitetsvin per vecka från ett nytt land?
Plonk räknas inte och är bannlyst från detta forum.

Räknar personligen hitintills i år:
Länder druckna: 11 st
Länder som finns i min källare och som ännu inte druckits i år: Georgien, Portugal, Libanon, Grekland, Japan, Sverige, Sydafrika, Chile, Schweitz, Österrike, Canada och Uzbekistan.
Totalt: 23 länder.

Det är fruktigt halvvägs! :)

Kan inte hitta norska viner i Japan, även efter att ha letat precis överallt!
Men, har hittat bra tillverkare från Polen, Thailand, Moldavia, Albania och Israel. Skall självklart leta mer!
52 årsländer (ytterligare en ny enhet) känns numer, efter lite efterforskning, som en munsbit.
104 årsländer känns däremot mer som en utmaning som måste ges lite slack och tillåta ca 10 plonk per år...
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Femtiotvå länder på ett år är ambitiöst.
Systembolaget sålde under 2022 viner från 56 länder (med Varierande Ursprung, EU och Internationellt Varumärke borttagna).

Picture1.png
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Femtiotvå länder på ett år är ambitiöst.
Systembolaget sålde under 2022 viner från 56 länder (med Varierande Ursprung, EU och Internationellt Varumärke borttagna).

Visa bifogad bild 31324
Ännu ett bevis för SB:s tillkortakommanden :bäver:

...då jag lyckligtvis inte är begränsad av varken arabisk lagsriftning, Nordkoreanska tokskalligheter, SB's visionslöshet eller amerikanska historiska förbudsperioder, kan jag lätt få tag i (förmodligen) viner från ett drygt 100-tal länder. Dock, då min mission är att undersöka kvalitetsviner är jag inte säker på att det går att hitta åt 100 olika länder. 52 får vara mitt modesta första försök att göra en Bubbel-Martin.

För att göra en Bubbel-Martin krävs förberedelser, dedikation, uthållighet och en känsla för att det är både värt det och möjligt.

Ändrar mitt årsmål från 40 till 52 länders kvalitetsviner. MUMS!

challenge accepted.gif
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Räknar 14 länder hitintills för i år.
Nu på måndag börjar en (trist) vit månad och drickandet återupptas måndagen den 4 mars. Fyra undantag kommer dock göras under februari månad:
Valentindagen, nyårsfest med Minami-ku:s kendomästare, två affärsmiddagar...

För övrigt röstar jag på Polen före Finland. I Polen görs avsevärt mer kvalitetsvin än i Norge.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Idag betades av Azerbaijan, Ukraina och Slovenien.

17 kvalitetsvinländer hitintills, och veckans nummer är 10. Betyder att jag ligger väl till i början (enkelt) men att svansen ännu inte visat tecken på att materialiseras...

(Norge, Brasilien, Vietnam....)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Lite inspirerande läsning om Nord Makedonien.. Någon som provat vin därifrån?
Skoj läsning!
Bara en (inte så rolig) flaska. Dvs: ingenting som utgör statistiskt underlag.

2009 Chateau Kamnik Winemaker Selection, 82p

Berättas lite om i artikeln.
Denna provade jag den 4 maj, 2014. Innehöll Sangiovese, CS och CF.
Faktiskt också andra gången jag träffade Chatters från CT live.
Vi drack också bra mycket bättre viner den kvällen. Här!
 
Last edited:
Toppen