Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

”Varför smakar det inte druva?”

Jonas Sand

Medlem
Jag och min fru delade en flaska vin för någon helg sedan där vi pratade om ifall det smakade äpple, och i så fall vilken typ av äpple, och vanilj (…).
Vår yngsta dotter (9år) säger då ”varför smakar det inte druva?” Jag stod svarslös inför denna ytterst rimliga fråga. Det smakar ju druva, men den smaken pratar man sällan om. Händer det att ni har med ”vindruva” som smakreferens i viner? Jag tror jag har haft med syrlig grön druva i något grüner någongång men det är sällan.
Är 9-åringen ensam om denna frågeställning eller är vi flera?
 

buteljen

Medlem
I teoriböckerna står det alltid att Muscat doftar "druva".
"Muscat är en benämning på en druva som täcker en familj om ca 200 olika druvsorter vilka utmärker sig genom att på ett unikt sätt ge viner som faktiskt smakar och doftar druvor."
"Viner som är gjorda på Muscat är anmärkningsvärda på många olika sätt. Till exempel är det den enda druva som faktiskt fortfarande doftar vindruva när den blivit omvandlad till vin. "
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I Japan har man en väldigt olik syn på vad som är "druva" rent smakmässigt. Det finns massor med gelegodis i Japan som har druvsmak. Men, det är inte en smak som någon av oss blodpuddingsvenskar, med vår kulturhistoria, skulle uppleva som "druva". Det är en dov, mörk umami-smak med parfym mot äldre herre och mycket vacker. Som av en händelse drack jag i afton mitt första vin av denna bordsdruva: 巨峰、KYOHOU.

PXL_20240113_110919282.jpg


2011 Bella Ridge Estade Kyohou

Serverades blint och jag var inte ens i närheten med mina gissningar. Inte riktigt ett vin, mer som ett ljust och lätt rödvin med godissmak. (Jag gjorde inte kopplingen.)
Dessutom var jag 10 år fel i min gissning av årgång...


images (15) (23).jpg


Fö kan du svara din dotter att vin absolut smakar druva, men inte druvjuice, eftersom fermentering skett. Med liten ålder slutar vin dessutom smaka druva. Även om mer erfarna vinprovare ofta kan ta rätt på druvsort trots ålder på vinet.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kul fråga! Ett svar är att ätdruvor/bordsdruvor är ganska annorlunda än vindruvor för vinproduktion (och är normalt inte ens av samma art, d.v.s. det är inte bara en annan sort). Så de vindruvor som säljs på Ica används inte direkt för vinproduktion - vin är alltså gjort på andra typer av druvor än de man äter! En annan sak är sockerhalten, som är högre i vindruvor än i de flesta andra frukter och bär. Så när sockret är utjäst och ersatt med alkohol, så är smaken ganska annorlunda. Då kan det vara lättare att associera till frukter och bär som inte framstår som fullt lika söta som ätdruvor, t.ex. äpple eller citron. I framför allt röda viner tillkommer dessutom effekten att ämnen har lakats ur kärnorna och skalen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fö kan du svara din dotter att vin absolut smakar druva, men inte druvjuice, eftersom fermentering skett. Med liten ålder slutar vin dessutom smaka druva. Även om mer erfarna vinprovare ofta kan ta rätt på druvsort trots ålder på vinet.
Processen är dock hyfsat reversibel när vinerna är unga: när jag gör glögg startar jag med druvjuice och blandar med sprit. De flesta andra startar med rödvin och blandar med socker. Skillnaden på slutresultatet blir inte jättestor.
 

Poussard

Medlem
Processen är dock hyfsat reversibel när vinerna är unga: när jag gör glögg startar jag med druvjuice och blandar med sprit. De flesta andra startar med rödvin och blandar med socker. Skillnaden på slutresultatet blir inte jättestor.
Låter som en underskattning av jäsningsprocessen, tycker jag. Att om man tar bort alkoholen och häller i sockerlag i ett vin, så skulle det smaka exakt som druvjuicen gjorde. Jag hoppas inte det stämmer för då försvinner magin med vinmakning och man kan lika gärna göra det i ett labb. Sidonot: I min familj gör man glögg på öl, sprit och madeira.
 
Toppen