Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varierande temp i vinkällare

Wildthing

Medlem
Nu på vintern värmer jag min vinkällare med ett vanligt oljefyllt element och cirkulerar luften med en bordsfläkt. Dock varierar temperaturen mellan 13 och 15 grader. Hur "farligt" är det?
Har ni stabilare temperatur och i så fall, hur värmer ni era källare?
 

chambertin

Medlem
Nu på vintern värmer jag min vinkällare med ett vanligt oljefyllt element och cirkulerar luften med en bordsfläkt. Dock varierar temperaturen mellan 13 och 15 grader. Hur "farligt" är det?
Har ni stabilare temperatur och i så fall, hur värmer ni era källare?
Har haft mina äldsta viner (Bdx från 70-tal och 80-tal) i två olika vinkällare de senaste 30 åren.
Dessa två källare har pendlat vinter-sommar mellan 9 och 14 grader och jag har inte ännu uppfattat ngt vin som lagringsskadat.
I min nuvarande källare har jag en frostvakt som ser till att temp inte droppar under 9 grader men jag har ingen fläkt. Tror inte att du behöver ngn fläkt eftersom vinflaskornas temperatur inte kommer att fluktuera ens i närheten av hur fort luften ändrar temp.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu på vintern värmer jag min vinkällare med ett vanligt oljefyllt element och cirkulerar luften med en bordsfläkt. Dock varierar temperaturen mellan 13 och 15 grader. Hur "farligt" är det?
Har ni stabilare temperatur och i så fall, hur värmer ni era källare?
Oroa dig mindre, lev längre!
Om du nu råkar samla på viner med naturkork så skall du oroa dig MER för just detta faktum än något annat i din mycket bra vinkällare. Detta med naturkorksoro är en så kallad verklighetsanpassad oro.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...dina övriga frågor:
Värmer min japanska "vinkällare" på vintern och kyler på sommaren.
Sommaren är stabilt ca 18 grader medan vintern fluktuerar mellan 3 och 10 grader.
Mina andra vinkällare är annorlunda samt att jag dessåutom har tvenne vinkylar.

Jag oroar mig inte det minsta över att själva lagringen skulle vara ett problem, även om dessa skakar, vibrerar osv. Däremot så vet jag att korkjävlarna ÄR ett problem, dessutom ett problem jag inte kan påverka ssk mycket. Köper därför så många skruvisar som det bara är möjligt. Och utbudet ökar varje år :D
 
Trådskapare
W

Wildthing

Medlem
Har haft mina äldsta viner (Bdx från 70-tal och 80-tal) i två olika vinkällare de senaste 30 åren.
Dessa två källare har pendlat vinter-sommar mellan 9 och 14 grader och jag har inte ännu uppfattat ngt vin som lagringsskadat.
I min nuvarande källare har jag en frostvakt som ser till att temp inte droppar under 9 grader men jag har ingen fläkt. Tror inte att du behöver ngn fläkt eftersom vinflaskornas temperatur inte kommer att fluktuera ens i närheten av hur fort luften ändrar temp.
Ett förtydligande, det handlar inte om variation över året utan mellan att elementet värmer eller inte, alltså flera gånger per dygn. Som du säger kanske det inte är ett problem då vintempen är mer trögrörlig.
 
Ett förtydligande, det handlar inte om variation över året utan mellan att elementet värmer eller inte, alltså flera gånger per dygn. Som du säger kanske det inte är ett problem då vintempen är mer trögrörlig.

Ju mindre temperaturen varierar över dygnet, desto bättre. Tror inte det är något problem med din källare med två grader så vinet inte "hinner" med att ta upp variationerna.
 
Toppen