Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varning för TCA: 2006 Les Verrieres Clos des Soutyères

KimHartman

Medlem
Jag köpte först en flaska som var bra, och beställde sen ett 6-pack. Har nu haft inte mindre än 4 korkskadade flaskor Clos des Soutyères -06 i rad. Det är givetvis inte bara vanlig otur.

Omdömen på CT och i diverse bloggar är bra, och därför tror jag inte att källan till defekterna har att göra med miljön i vineriet. Troligare är att det handlar om ett parti dålig kork. Korken på den fjärde flaskan stank TCA till och med på "ovansidan". Denna teori får också stöd från det faktum att buteljeringen skedde i två omgångar med olika korkar (man kan se vilken som är vilken eftersom korkar med det felaktiga årtalet 2007 användes vid ena buteljeringen). Det kan alltså varit så att de som bedömde vinet tidigt fick flaskor med bra korkar. De som sedan tog rygg på de fina recensionerna, och som kanske är mindre röststarka och inte syns på bloggar och forum, fick flaskor med sämre kork, information som inte spridits vidare. De två sista flaskorna orkar jag hur som helst inte öppna, de åker tillbaka.

Det vore intressant att se om någon annan här har råkat ut för dåliga flaskor.
 
SV: Varning för TCA: 2006 Les Verrieres Clos des Soutyères

KimHartman skrev:
Jag köpte först en flaska som var bra, och beställde sen ett 6-pack. Har nu haft inte mindre än 4 korkskadade flaskor Clos des Soutyères -06 i rad. Det är givetvis inte bara vanlig otur.

Omdömen på CT och i diverse bloggar är bra, och därför tror jag inte att källan till defekterna har att göra med miljön i vineriet. Troligare är att det handlar om ett parti dålig kork. Korken på den fjärde flaskan stank TCA till och med på "ovansidan". Denna teori får också stöd från det faktum att buteljeringen skedde i två omgångar med olika korkar (man kan se vilken som är vilken eftersom korkar med det felaktiga årtalet 2007 användes vid ena buteljeringen). Det kan alltså varit så att de som bedömde vinet tidigt fick flaskor med bra korkar. De som sedan tog rygg på de fina recensionerna, och som kanske är mindre röststarka och inte syns på bloggar och forum, fick flaskor med sämre kork, information som inte spridits vidare. De två sista flaskorna orkar jag hur som helst inte öppna, de åker tillbaka.

Det vore intressant att se om någon annan här har råkat ut för dåliga flaskor.
Har inte druckit detta vin men väl vara med om att en "batch" med flaskor alla är korkade. Senast öppnade vi tre Dom Perignon 1996 (på restaurang som tur var) på rad. Blir väl ofta så tyvärr.
 

ruso

Medlem
SV: Varning för TCA: 2006 Les Verrieres Clos des Soutyères

Jag drack en flaska förra året och den var det inget fel på. Jag har 2 kvar på hyllan. Jag kommer inte ihåg årtalet på korken.
Jag stod och höll i en flaska och funderade på att öppna den förra veckan, i samband att jag provsmakade Janasse 2010 Cotes du Rhone och Ch de Nages 2009 Cuvée JT Rouge Syrah.
De båda var för övrigt riktigt trevliga.
Jag får ta och öppna en flaska de närmsta dagarna, så får vi se om korken är OK.
 

ruso

Medlem
SV: Varning för TCA: 2006 Les Verrieres Clos des Soutyères

Nu har jag öppnat en flaska och den var det inget fel på. Korken var hur fin som helst. Det står varken 2006 eller 2007 på min kork.
Flaskan dracks av hela kvällen. Först kändes den lite för eldig. Men, under kvällen tycker jag att den blev mer harmonisk eller blev mina smaklökar tolerantare.
Ett bra vin för sina 149 kr? som inte tjänar på att ligga alltför länge till.
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
SV: Varning för TCA: 2006 Les Verrieres Clos des Soutyères

Kul att höra att om en bra erfarenhet med vinet! Hoppas att din sista flaska är i bra form den också.

Drack själv ett glas av 05:an ikväll men det var inte mycket att hänga i granen. Massa spretig ek och inte mycket till drickglädje.
 
Toppen