Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vermouth

För ngt år sedan fick jag ett fint tips av Nenad på PK-huset och drack NV Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Vermouth La Copa bara med en isbit. Fantastisk. något helt annat än både dussin-martini och noilly prat mm.
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Måste testa röd med bourbon. Hur blandar mycker har ni i ca? Själv tycker jag det är riktigt gott med Röd och is bara. Har inte druckigt någon riktigt bra vit än. Någon som har tips?
 

Johan L

Medlem
Måste testa röd med bourbon. Hur blandar mycker har ni i ca? Själv tycker jag det är riktigt gott med Röd och is bara. Har inte druckigt någon riktigt bra vit än. Någon som har tips?

Boulevardier är en trevlig drink med bourbon och röd vermouth. Som negroni, fast med bourbon istället för gin, så den blir lite rundare. Lika delar bourbon, campari och röd vermouth. Rör ordentligt med mycket is, sila upp i rocksglas med ny is (gärna en enda stor isbit) samt en bit apelsinskal som du twistat till.

Sen har du givetvis Manhattan på 5:2 rye:vermouth och några stänk Angostura bitters som rörs ordentligt med mycket is och silas upp i kylt cocktailglas och dekoreras med maraschinokörsbär.

Dessa klassiker är bra ställen att börja utforska.
 

Per Stade

Lege artis
För ngt år sedan fick jag ett fint tips av Nenad på PK-huset och drack NV Gonzalez-Byass Jerez-Xérès-Sherry Vermouth La Copa bara med en isbit. Fantastisk. något helt annat än både dussin-martini och noilly prat mm.

Sån här översvallande entusiasm går inte att motstå.
Men jag känner mig lite ambivalent när jag dricker.
Smaken domineras av kryddnejlika, som kanske inte är min favoritkrydda.
Kanel, pomerans och nejlika är typiska glöggkryddor så La Copa känns
som en julvermouth för den som gillar nejlika.
 
Sån här översvallande entusiasm går inte att motstå.
Men jag känner mig lite ambivalent när jag dricker.
Smaken domineras av kryddnejlika, som kanske inte är min favoritkrydda.
Kanel, pomerans och nejlika är typiska glöggkryddor så La Copa känns
som en julvermouth för den som gillar nejlika.
Japp, helt rätt, bra beteckning - julvermouth. Var själv litet förvånad att jag gillade så mycket. Kanske borde ha varit tydligare med vad det är för stil på La Copa...:oops: Så här skrev jag på CT för ganska exakt ett år sedan:

I have no idea why I bought this: sweet red vermouth is about the last type of wine style I enjoy, in general. This, however, defies gravity. Has a near perfect balance between sweet Christmas spice complexity but toned down to balance as opposed to opulence, and a herbal complexity that shies away from bitter astringency. Nice. luxurious even. And highly recommended if you like hand crafted vermouth, cream oloroso solera, spicy gluhwein or this type of blend thereof.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Börjat få smak för Vermouth.
Hur dricker ni er röd samt vit?
Jag drar mig till minnes ett recept från studenttiden, som redan då hade några år på nacken: en 75 cl-flaska söt röd vermouth (tror det löd söt röd svensk vermouth, men sådana verkar inte finnas längre), 75 cl finsprit och en 25 cl-flaska Coca-Cola. Testa att blandningen går att antända, vilket är beviset på att den ska ha kommit upp till 50%.* Serveras därefter kyld som bål till intet ont anande människor som inte märker hur hög alkoholhalten är. :)

* När jag gör en överslagsberäkning borde alkoholhalten snarare hamna på ca 48 vol-% (18% i vermouth, 95% i finsprit, 0% i cola), vilket borde vara i underkant för att kunna antändas i rumstemperatur utan veke. Kanske skulle det vara 1 l finsprit, d.v.s. en normal labbflaska från Kemetyl, för då blir det ca 54%.
 

LarsW

Medlem
Kul tråd! Röd vermouth med några isbitar är suveränt gott. Jag måste ju lyfta Levi Romanos som finns på bolis just nu som är riktigt läcker. Ganska lik en Barolo Chinato. Den vita har jag inte provat.
För en med nästan ingen, och bara dålig, erfarenhet av vermouth.... men som gärna vill ge det mesta i dryckesväg en eller två chanser till innan jag förkastar det, hur länge håller sig en sån där vermouth öppnad?
 

karl.1480

Medlem
För en med nästan ingen, och bara dålig, erfarenhet av vermouth.... men som gärna vill ge det mesta i dryckesväg en eller två chanser till innan jag förkastar det, hur länge håller sig en sån där vermouth öppnad?
Bra fråga. Har inget bra svar tyvärr men den har ju en del sötma alkoholhalten är ju inte jättehög. Kanske någon månad i kylen? När det är gott så har det en tendens till att gå åt. I värsta fall får du blanda några negroni.
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Har testat ett dussin röda i olika priser. Måste nog ändå säga att jag tycker Lillet rouge är bland dom godaste med bara en isbit. Men den är ju lite sötare också. Levi Romanos röda tyckte jag blev godare när isen hade smält lite mer.
 

Carinasomm

Medlem
Min personliga Vermut favorit är spanska El Bandarra. Finns både röd, rose och vit. Jag brukar ha i en isbit och apelsinskiva i den röda och is och citronskiva i den vita. Alternativt så hamnar en stor skvätt i en sangria. Flaskan är både snygg och återförslutningsbar samt innehållet i flaskorna slår allt annat som jag testat i Vermouth”träsket”.
 
Trådskapare
K

Kolsyra

Kolsyra
Min personliga Vermut favorit är spanska El Bandarra. Finns både röd, rose och vit. Jag brukar ha i en isbit och apelsinskiva i den röda och is och citronskiva i den vita. Alternativt så hamnar en stor skvätt i en sangria. Flaskan är både snygg och återförslutningsbar samt innehållet i flaskorna slår allt annat som jag testat i Vermouth”träsket”.

Låter intressant. Var kan man få tag i en sån flaska lättast?
 
Toppen