Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka är dina bästa Bgn ’kopior’?

Antar att iden testats många gånger förut, så vad är era slutsatser;

Bästa Pinot Noirer utanför Bgn? Tänk Chambolle-Musigny stil
Bästa Chardonnay, utanför Bgn? Tänk Meursault eller Puligny-Montrachet stil

Gärna på temat viner som skulle kunna tas för en Bgn. Mtp hur priserna utvecklats vore det intressant att hitta bra alternativ / komplement. Tyskland? Sydafrika? Oregon? Kalifornien? Nya Zeeland? Tasmanien? Var finns inte bara frukten utan också strukturen, lagringsbarheten, höjden?

Gärna då producenter som går att få tag på via SB eller webben.

Ofta tycker jag ’hög höjd’ i Sydafrika, typ Hemel-En-Aarde kommer närmast i stil, men har såklart inte provat allt.

Producent? Region? Vin? Årgång? Pris?

Finns det andra som tänker samma tanke kunde vi haft en ’VM i Bgn utanför Bgn’ i Sthlm någon gång?

Vilka är dina tips och vad i Bgn tycker du det är jämförbart med i stil & kvalitet?
 

Foodcoma

Medlem
Sandhis vita (USA)
By farr (Australien)

Båda dessa har jag bjudit blint på vinintresserade som gissat bourgogne och även jag själv har upplevt dem som bourgogne lika
 

Pontus

Medlem
Antar att iden testats många gånger förut, så vad är era slutsatser;

Bästa Pinot Noirer utanför Bgn? Tänk Chambolle-Musigny stil
Bästa Chardonnay, utanför Bgn? Tänk Meursault eller Puligny-Montrachet stil

Gärna på temat viner som skulle kunna tas för en Bgn. Mtp hur priserna utvecklats vore det intressant att hitta bra alternativ / komplement. Tyskland? Sydafrika? Oregon? Kalifornien? Nya Zeeland? Tasmanien? Var finns inte bara frukten utan också strukturen, lagringsbarheten, höjden?

Gärna då producenter som går att få tag på via SB eller webben.

Ofta tycker jag ’hög höjd’ i Sydafrika, typ Hemel-En-Aarde kommer närmast i stil, men har såklart inte provat allt.

Producent? Region? Vin? Årgång? Pris?

Finns det andra som tänker samma tanke kunde vi haft en ’VM i Bgn utanför Bgn’ i Sthlm någon gång?

Vilka är dina tips och vad i Bgn tycker du det är jämförbart med i stil & kvalitet?
Tout Pres By Farr och Leeuwin Estate Art Series Chardonnay.
 

Håkan

Medlem
Jag minns en vinprovning längesedan, en Pinotflight på sortimentsprovning hos Divine. SQN gjorde vid den tiden en Pinot (de kanske de gör fortfarande) och den kändes stram jämfört med Martinelli och Brewer Clifton. Slängde in den i en Bourgogneprovning och den kändes då jolmig, obalanserad och rätt trist (medan en annan flaska draks solo och var jättekul). Vad jag vill säga med detta är att vad är det du vill ha ut av denna tråd, vill du slänga in ringers i Bourgogneflight eller vill du hitta bra Bourgognelika viner, som kanske ändå inte egentligen är så Bourgognelika.
Jag släpade med mig en Hirsch Pinot och en GC premier cru till provningen i fredags. Hirsch är kända som strama och anses ganska Bourgognelika, med lägre alkoholhalt än de flesta Bourgogner. Men sida vid sida var de flesta eniga om att Hirsch inte var Bourgogne (ok, vi visste att en var original och en kopia, dock inte av vad), men samtidigt ett väldigt bra vin. Om nu inte Hirsch smälter in i Bourgogneflight, vilken producent smälter då in?
Så leta strama alkoholsvaga viner gjorda på Pinot Noir eller Chardonnay men förvänta dig inte att få en Bourgogne men ett bra vin. Följande producenter har jag tyckt varit rätt strama och bra, kanske inte alla går att få tag i Sverige dock. Från USA: Littorai, Hirsch, Liquid Farm Anthill Farm, Walter Scott. Från Australien: Windows, Mewstone, Entropy, Pooley, Ocean Eight. Det finns definitivt fler, skall du ha en riktig ringer som nog smälter in bäst i Bourgogneflighten skall du leta i Schweiz.
 
Trådskapare
champagne_per_se
Tack för inspel. Dels är jag nyfiken på hur nära Bgn man kan komma i andra terroirer, rent smak och kvalitetsmässigt. Dels letar jag bra viner att ha hemma, som inte kostar lika mycket som Bgn. Och eftersom det finns så galet mycket vin runt omkring i världen tänkte jag med samlad kraft av forumet försöka sålla lite till en kortlista (med fokus PN och CH) att köpa in. Förstår att det är lite drömskt, men tänk om man ändå hittar den där producenten någonstans…

Hittils tycker jag Crystallum, Newton Johnson och Lismore gör bra ifrån sig. Inte hittat någon tysk, österrikare eller schweizare jag riktigt fastnat för. Har Kutch, Ata Rangi, Tolpuddle, Craggy Range mfl på lut att testa. Har dålig koll på producenter i Willamette Valley och Sta Rita Hills, men tänker att det kanske är bra platser att leta och sökte er inspiration.
 

LeChat

Medlem
Hittils tycker jag Crystallum, Newton Johnson och Lismore gör bra ifrån sig.
Gäller detta båda druvsorterna? Har själv liten erfarenhet av Sydafrika.

Dricker inte jättemycket pinot noir, drack mer förr, men min erfarenhet har blivit att vill man ha bourgogne, då får man köpa bourgogne för det finns bara i Bourgogne. Sen kan det finnas jättegoda pinoter från andra platser men de smakar inte bourgogne.
Om det fungerar på liknande sätt för chardonnay vet jag inte.
 

buteljen

Medlem
Två viner som misstagits för Bourgogne på mina BYOB-provningar:

"2019 Giaconda Chardonnay Estate Vineyard (96)
Helt magiskt vin! Alla var övertygande om att vinet var från klassisk mark i Bourgogne. Men tji fick dom (mitt vin)"

"Jag hade även med Hundsruck Spätburgunder 2019 (öppnades kvällen innan) och där var de flesta överens om att det var en Bourgogne från Cote de Nuits. "
 

Håkan

Medlem
Tack för inspel. Dels är jag nyfiken på hur nära Bgn man kan komma i andra terroirer, rent smak och kvalitetsmässigt. Dels letar jag bra viner att ha hemma, som inte kostar lika mycket som Bgn. Och eftersom det finns så galet mycket vin runt omkring i världen tänkte jag med samlad kraft av forumet försöka sålla lite till en kortlista (med fokus PN och CH) att köpa in. Förstår att det är lite drömskt, men tänk om man ändå hittar den där producenten någonstans…

Hittils tycker jag Crystallum, Newton Johnson och Lismore gör bra ifrån sig. Inte hittat någon tysk, österrikare eller schweizare jag riktigt fastnat för. Har Kutch, Ata Rangi, Tolpuddle, Craggy Range mfl på lut att testa. Har dålig koll på producenter i Willamette Valley och Sta Rita Hills, men tänker att det kanske är bra platser att leta och sökte er inspiration.
Håller med om Newton Johnson som gör makalöst bra Chardonnayer. Tyvärr kostar bra viner rätt mycket pengar oberoende av var någonstans de tillverkas så det där tokfyndet för 250 kr är rätt svårt att få till. Angånde USA så gör the Hilt en lågprisvariant, the Paring, som jag har gillat, de ligger runt 300 kr och jag tycker de ger bra vinupplevelse för pengarna.
Sen tycker jag det är lättare att hitta Bourgognelika Chardonnayer än Pinoter, känns som Pinot Noir är mer terroirframhävande än Chardonnay, men nu är jag ute på sank mark så skjut inte för mycket på mig för det uttalandet.
 
Trådskapare
champagne_per_se
Håller med om Newton Johnson som gör makalöst bra Chardonnayer. Tyvärr kostar bra viner rätt mycket pengar oberoende av var någonstans de tillverkas så det där tokfyndet för 250 kr är rätt svårt att få till. Angånde USA så gör the Hilt en lågprisvariant, the Paring, som jag har gillat, de ligger runt 300 kr och jag tycker de ger bra vinupplevelse för pengarna.
Sen tycker jag det är lättare att hitta Bourgognelika Chardonnayer än Pinoter, känns som Pinot Noir är mer terroirframhävande än Chardonnay, men nu är jag ute på sank mark så skjut inte för mycket på mig för det uttalandet.
Håller helt med dig, Håkan! Betydligt lättare att hitta bra craftade Chards, medan Pinot verkar mycket mer krävande och terroirberoende. Tror även teorin stödjer din analys. De flesta PN utanför Bgn tenderar att tappa struktur samt införa någon ’udda’ ton man inte vill ha där. Men många har ju försökt så någon borde väl ha lyckats…? Jag söker vidare, är ju lite av nöjet att leta nya viner också :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Som flera ovan nämnt: Bra Pinot finns från många platser, bra Bourgogne bara från Bourgogne.

Utifrån mina personliga erfarenheter tycker jag inte jag hittat någon pinot som ger den där burgundiska känslan fullt ut. Bra producenter som jag själv druckit med behållning är Littorai, Radio-Coteau, Evening Lands, Cristom, Hirsch, Ojai, Storm Wines, Crystallum, Newton-Johnson, Enderle & Moll och Günther Steinmetz.

Australisk och Nya-Zeelänsk Pinot håller jag mig borta från efter flera misslyckade försök. Provar om någon bjuder men tänker inte köpa själv förrän jag smakat något bra därifrån.

Chardonnay är mycket lättare att hitta och man behöver inte söka sig speciellt långt bort, eller ens utanför "bourgogne" för prisvärda alternativ. Brukar räcka med Maconnais och Chablis. En Chablis från ett varmt år som ev. sett lite ek går lätt att sälja in som en Meursault för den skrupelfrie.
 

Sebran

Medlem
Jag har inte heller blivit övertygad av NZ pinots precis som du @lukastollig , så kommer ligga lågt med inköp framöver.

Däremot har jag under våren / sommaren testat rätt många Spätburgunder i prisklassen 200-350kr både från Systemets sortiment och på diverse restauranger. Min största lärdom hittills är att Spätburgunder, även när det gäller Ortswein och 1. Lage, generellt mår bra av flera års lagring. I sommar drack jag ett Ortswein från Huber från 2014 som var i ett perfekt drickfönster. Hade tidigare druckit 2018 som upplevdes ganska stökig, likt de flesta andra unga Spätburgunder tycker jag. Några favoritproducenter är Friedrich Becker, Huber, Rudolf Fürst och Franz Keller. Samtliga strävar efter att göra terroirframhävande viner snarare än Bourgogne-kopior.
 
Trådskapare
champagne_per_se
Intressant, kan konstatera att FW inte gillar Aus o NZ, även om producenter som Ata Rangi, Craggy Range, Dog Point och Tolpuddle får höga betyg internationellt. Samt att Willamette valleys 8 fl och Sonomas 14fl på bolaget inte gjort något större avtryck (trots namn som tex Kutch) / att en mkt begränsad del av av deras viner når Sverige. Att Sydafrika låter lite outforskat på FW samt om man skall utanför Bgn så håll dig gärna nära, typ Tyskland eller andra tysktalande länder :). Själv tkr jag Newton Johnson är ganska nära en Village från CdN. Oregon och Tyskland har ofta fin syra och struktur. Svalodlat / lågalkoholhaltigt är såklart grejen.

Men tydligast är väl att Bgn är Bgn, iaf om vi pratar Pinot. Chard kan man kanske vinmaka sig till på andra ställen, typ Cali och RSA. Och ’ful Bgn’ från Chablis el Maconnais kan duga som substitut om det kniper :). Guffens, Jules Desjourney, Le Soufrandier / Bret brothers tex gillar jag skarpt.

Fortsätt gärna att ha synpunkter, man lär sig så länge man diskuterar.
 

Pontus

Medlem
Intressant, kan konstatera att FW inte gillar Aus o NZ, även om producenter som Ata Rangi, Craggy Range, Dog Point och Tolpuddle får höga betyg internationellt. Samt att Willamette valleys 8 fl och Sonomas 14fl på bolaget inte gjort något större avtryck (trots namn som tex Kutch) / att en mkt begränsad del av av deras viner når Sverige. Att Sydafrika låter lite outforskat på FW samt om man skall utanför Bgn så håll dig gärna nära, typ Tyskland eller andra tysktalande länder :). Själv tkr jag Newton Johnson är ganska nära en Village från CdN. Oregon och Tyskland har ofta fin syra och struktur. Svalodlat / lågalkoholhaltigt är såklart grejen.

Men tydligast är väl att Bgn är Bgn, iaf om vi pratar Pinot. Chard kan man kanske vinmaka sig till på andra ställen, typ Cali och RSA. Och ’ful Bgn’ från Chablis el Maconnais kan duga som substitut om det kniper :). Guffens, Jules Desjourney, Le Soufrandier / Bret brothers tex gillar jag skarpt.

Fortsätt gärna att ha synpunkter, man lär sig så länge man diskuterar.
Tror de flesta gillar pinoter från By Farr?
 

lukastollig

Pudelfantast
Intressant, kan konstatera att FW inte gillar Aus o NZ, även om producenter som Ata Rangi, Craggy Range, Dog Point och Tolpuddle får höga betyg internationellt. Samt att Willamette valleys 8 fl och Sonomas 14fl på bolaget inte gjort något större avtryck (trots namn som tex Kutch) / att en mkt begränsad del av av deras viner når Sverige. Att Sydafrika låter lite outforskat på FW samt om man skall utanför Bgn så håll dig gärna nära, typ Tyskland eller andra tysktalande länder :). Själv tkr jag Newton Johnson är ganska nära en Village från CdN. Oregon och Tyskland har ofta fin syra och struktur. Svalodlat / lågalkoholhaltigt är såklart grejen.

Men tydligast är väl att Bgn är Bgn, iaf om vi pratar Pinot. Chard kan man kanske vinmaka sig till på andra ställen, typ Cali och RSA. Och ’ful Bgn’ från Chablis el Maconnais kan duga som substitut om det kniper :). Guffens, Jules Desjourney, Le Soufrandier / Bret brothers tex gillar jag skarpt.

Fortsätt gärna att ha synpunkter, man lär sig så länge man diskuterar.
Bra sammanfattning! Ska jag välja en producent av de som nämnts man verkligen bör prova är det Radio Coteau, gärna med cirka 10 års ålder. Riktigt fina viner.
 

ZQT

Medlem
Jag minns en vinprovning längesedan, en Pinotflight på sortimentsprovning hos Divine. SQN gjorde vid den tiden en Pinot (de kanske de gör fortfarande) och den kändes stram jämfört med Martinelli och Brewer Clifton. Slängde in den i en Bourgogneprovning och den kändes då jolmig, obalanserad och rätt trist (medan en annan flaska draks solo och var jättekul). Vad jag vill säga med detta är att vad är det du vill ha ut av denna tråd, vill du slänga in ringers i Bourgogneflight eller vill du hitta bra Bourgognelika viner, som kanske ändå inte egentligen är så Bourgognelika.
Jag släpade med mig en Hirsch Pinot och en GC premier cru till provningen i fredags. Hirsch är kända som strama och anses ganska Bourgognelika, med lägre alkoholhalt än de flesta Bourgogner. Men sida vid sida var de flesta eniga om att Hirsch inte var Bourgogne (ok, vi visste att en var original och en kopia, dock inte av vad), men samtidigt ett väldigt bra vin. Om nu inte Hirsch smälter in i Bourgogneflight, vilken producent smälter då in?
Så leta strama alkoholsvaga viner gjorda på Pinot Noir eller Chardonnay men förvänta dig inte att få en Bourgogne men ett bra vin. Följande producenter har jag tyckt varit rätt strama och bra, kanske inte alla går att få tag i Sverige dock. Från USA: Littorai, Hirsch, Liquid Farm Anthill Farm, Walter Scott. Från Australien: Windows, Mewstone, Entropy, Pooley, Ocean Eight. Det finns definitivt fler, skall du ha en riktig ringer som nog smälter in bäst i Bourgogneflighten skall du leta i Schweiz.
Mkt bra, håller med i allt du skriver!

Vill även addera Kistler (både vitt och rött) (US), Hamilton Russel (ZA) på pinot-sidan och Arnot-Roberts (US), Ceritas (US), Luke Lambert (AU) på chard-sidan.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Baserat på blindprovningar så är ett svar von Winning, Ozyetra. :ängel: Åtminstone årgång 2017 och 2018.
Instämmer. Jag har bjudit på 2018, 19 och 20. Nästan samtliga har varit i Bourgogne och lika många har tyckt det varit ett fantastiskt vin. Gäller att slå på karaff om man bjuder blint bara eller om man inte gillar riesling. :D

Själv tycker jag detta är magiskt bra och bästa vita vinet direkt från hyllan!

Om det nödvändigtvis ska vara chardonnay så har jag även lurat andra med vit Franciacorta. Tips där är Bella Vista Ucellanda och Ca del Bosco Curtefranca.

När det gäller rött så har jag inte stött på några kopior som kan vara lika trista som bourgogne. ;) Närmast stilmässigt ligger nog Alsace och Tyskland men de gånger jag gissat fel på röd bourgogne tror jag det oftast varit nebbiolo...:oops:
 
Last edited:

Foley

Medlem
Tack för kul tråd! Detta ämne ligger mig varmt om hjärtat, så gör därför min första post på finewines. Vad gäller prisvärd chardonnay, som drar åt bourgogne, tycker jag att Sumaridge Chardonnay varit bra. En annan favorit är Kumeu river estate chardonnay. Även Au Bon Climat är bra både chardonnay och Pinot, tycker jag. En bubblare på röda sidan för mig är David & Nadia Grenache -18 som jag, trots halvblind provning, trodde var Bourgogne och dessutom höll som bättre än en chambolle musigny - 15 från Vougeraie häromveckan. Men krävs att man då gillar väldigt lätta röda. Jules Desjourneys pouilly loche -18 testade vi också, och ingen trodde det var Bourgogne, utan istället en enklare italiensk vit. Men den intogs eventuellt för kall.
 
Toppen