Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka champagneglas använder ni?

Själv har jag billigt skräp när det är fest och folk i sedvanlig ordning krossar dom, men Orrefors? Street serie annars...dock känns den kanske vackrare för ögat än vad den hjälper smaklökarna då glaset är stelt, rakt osv...tittar man på provningar etc. så har dom alltid kupade glas eller vad det nu heter

ge mig tips, dock inget som ska beställas det måste finnas i butik (helst iaf)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Jag tror du hittar ett antal trådar i ämnet om du söker. Det har avhandlats ett par varv redan. Personligen gillar jag Julles glas, men vet att de fått kritik för att ha en känslig övergång mellan fot och kupa.
Har jag gäster som inte vet skillnad på fruktsoda och en blanc de noir serverar jag i rätt enkla men helt okej glas som jag köpte i nån köksbutik för dryga hundringen per 6-pack.
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

ja man vill ju inte kasta pärlor åt svinen, redan 3 street glas som gått sönder, det e fan ta mig en Dompa bara det nästan
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Jag har använt Julle-glasen i en 5-6 år nu, ofta och mycket. Ett glas har gått sönder. Är noga numera med att inte vid torkning hålla i foten när jag har handuken inne i kupan, för vrider man då så finns risken att glaset får en hämmande spänning. Har lärt mig det genom mina Riedelglas där det går att läsa om det på kartongen.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Bubblaren skrev:
Jag har använt Julle-glasen i en 5-6 år nu, ofta och mycket. Ett glas har gått sönder. Är noga numera med att inte vid torkning hålla i foten när jag har handuken inne i kupan, för vrider man då så finns risken att glaset får en hämmande spänning. Har lärt mig det genom mina Riedelglas där det går att läsa om det på kartongen.

Att diska glasen har aldrig varit något problem.
Min kritik mot Reijmyres glas bygger på att jag har sett massor av Juhlins champagneglas som
har gått sönder på samma sätt - mellan fot och ben.
Jag hyrde 100 glas för en champagne-provning. Redan när vi packade upp kartongen från
Reijmyre var drygt 10 glas trasiga. Och observera - alla hade gått sönder mellan ben och fot.
När vi dukade upp glasen råkade någon stöta till ett glas, en olycka händer så lätt. Glaset föll
omkull på bordet. Kupan höll men glaset gick sönder mellan benet och foten.

Samtidigt som jag hyrde glasen så köpte jag ett dussin glas. Efter 2 månader hade 5 glas
till gått sönder på samma ställe, omedelbart ovanför foten.
Det räckte med att någon satte ned ett glas för hårt i bordet eller att vår hund stötte till
bordsskivan så att den rörde sig någon centimeter upp och ner för att glasen skulle tappa foten.
Trots att själva kupan är tunn som en såpbubbla så har den hållit. Det är alltid i övergången
mellan fot och ben som brottet sker.

Och som jag tidigare har skrivit i det här forumet så tror jag att det beror på en för skarp
övergång mellan fot och ben som skapar en brottanvisning just där.
Synd eftersom det är underbara glas att dricka ur.
Riedels Vintage Champagneglas ur Sommelierserien duger bra som surrogat. ;)
 

Lando

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Jag är mycket nöjd med mina Spiegelau Grandissimo - bra kupa, bra pris och tydligen mycket stryktåliga.


EDIT: Det som Per Stade skriver är ju helt oacceptabelt, orka köpa nya glas hela tiden, drygt och dyrt!
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Jag tänkte att jag lika gärna kan ställa en fråga till här så slipper jag starta en ny tråd. jag vet att det finns skriverier om detta men jag vill ha tips om en vinkyl, den ska iaf vara stor som en kyl+frys (standard strl ni fattar vad jeg menar) men framförallt inte låta för mkt. Hur billigt kan man komma undan, vilka märken bör jag satsa på om jag t ex vill köpa begagnat osv?

Har lite för mkt för att ha det stående överallt o jag skulle vilja ge mina krug, dompor o det andra jag har en värdig plats att vila tills jag e sugen eller har tillkräckligt många så jag slipper bry mig!

en fråga till faktist...fan jag kom på att jag ska bara fortsätta ställa frågor i mina trådar så länge ni tittar in ibland så kanske ni orkar svara så får jag allt info komprimerat på samma plats:) hell yeah

iaf...Varför är Bollingers Rosé så jävla dyr? har haft en liggande i ngt år har för mig att den gick för 685 kr eller ngt sånt, rätt oblygt pris iaf. Jag menar Lanson, Moét etc..kostar ju alla typ 40 kr mer än Brut'en
 

Lando

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Själv köpte jag en begagnad Bosch för 5000, sjukt billigt även om det inte är världens hetaste kyl.. Dessutom har den blivit full just i veckan, inte bra alls... :)

I dessa lågkonjunkturtider hittar man faktiskt ofta kylar på blocket, bara att kolla runt. Skulle gissa 8000+ för en bra.
 
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Usuallybubble skrev:
iaf...Varför är Bollingers Rosé så jävla dyr? har haft en liggande i ngt år har för mig att den gick för 685 kr eller ngt sånt, rätt oblygt pris iaf. Jag menar Lanson, Moét etc..kostar ju alla typ 40 kr mer än Brut'en
Bollinger Rosé kostar numera 499 kronor på rea. Arvid Nordqvist spände bågen lite för högt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Per Stade skrev:
Min kritik mot Reijmyres glas bygger på att jag har sett massor av Juhlins champagneglas som
har gått sönder på samma sätt - mellan fot och ben.
Mitt senaste trasiga glas gick sönder på samma ställe. Det var ett Riedelglas.
Inget av mina Juhlinglas har gått sönder än.

Min poäng är att den övergången är en svag punkt på alla glas.
 
Trådskapare
U

Usuallybubble

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

aja alltså jag köpte den billigare men kollade vad den skulle ha kostat o blev mäkta förvånad
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Lando skrev:
Jag är mycket nöjd med mina Spiegelau Grandissimo - bra kupa, bra pris och tydligen mycket stryktåliga.

Riedel är smarta, de har både extremt dyra och vettigt prissatta glas.
Spiegelau som ägs av Riedel är tydligen ett budgetalternativ. Vad jag
kan se på Riedels site är storleken och formen på Grandissimo mycket
snarlik Riedels Sommelier-glas.
Spiegelaus glas är förmodligen lika goda att dricka ur som Riedels eller Juhlins
glas. Hade jag vetat om tidigare att de finns så hade jag förmodligen köpt dem.
Film där Riedel rekommenderar att dricka champagne ur ett rödvinsglas.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilka champagneglas använder ni?

kayaker skrev:
Mitt senaste trasiga glas gick sönder på samma ställe. Det var ett Riedelglas.
Inget av mina Juhlinglas har gått sönder än.

Min poäng är att den övergången är en svag punkt på alla glas.

Du har helt rätt. Men på Reijmyres glas verkar det vara extremt känsligt.
Eller också har de någon ny glasblåsare som gör på sitt sätt.
Skall försöka att ta en bild någon gång som visar skillnaden.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Per och alla andra med trasiga glas - varför kontaktar ni inte Rejmyre eller Julle?? Det är inte acceptabelt att så många går sönder som det gjort för Per, det håller jag med om. Men jag skulle höra av mig till tillverkareen. Dels för att ge dem chansen till att rätta till och dels för kompensation. Varför låta bli? Om jag har en produkttillverkning blir jag tacksam om kunden hör av sig med felen.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Usuallybubble skrev:
Jag tänkte att jag lika gärna kan ställa en fråga till här så slipper jag starta en ny tråd. jag vet att det finns skriverier om detta men jag vill ha tips om en vinkyl, den ska iaf vara stor som en kyl+frys (standard strl ni fattar vad jeg menar) men framförallt inte låta för mkt. Hur billigt kan man komma undan, vilka märken bör jag satsa på om jag t ex vill köpa begagnat osv?

Här finns det ju MASSOR av varianter. Några kommer att påstå att du prompt måste ha ett vinlagringsskåp i titan med platinaupphängt innerskåp och ytterdörr i nåt specialglas utvecklat av NASA, för annars kommer alla dina viner att bli förstörda innan sommaren. Jag själv påstår att det räcker bra med ett skåp från exempelvis Bosch, som jag har.
Det är fullstort, tyst, håller jämn och bra temperatur och är vibrationsfritt förutsatt att det placeras rätt. Pengarna jag sparade på att köpa Boschskåpet kontra de dyrare modellerna har jag lagt på att köpa hemkört från en langare i Jokkmokk.
Jag vet inte vad Boschen kostar idag, men kolla tretti.se eller prisjakt så får du ett hum om det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilka champagneglas använder ni?

Bubblaren skrev:
Per och alla andra med trasiga glas - varför kontaktar ni inte Rejmyre eller Julle?? Det är inte acceptabelt att så många går sönder som det gjort för Per, det håller jag med om. Men jag skulle höra av mig till tillverkareen. Dels för att ge dem chansen till att rätta till och dels för kompensation. Varför låta bli? Om jag har en produkttillverkning blir jag tacksam om kunden hör av sig med felen.

Självklart tog jag kontakt med Reijmyres kundtjänst. Om det gick vidare högre upp vet jag inte.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Vilka champagneglas använder ni?

anders skrev:
???

Fick du slänga ut din egna panna för att få plats med vinskåpet...?

Fel vattenkvalitet här i söder förstår du väl... herregud...
 
Toppen