Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka röda ska man tänkas äga!

Till helgen tänkte jag ta en tur till Danmark för att inhandla några viner och behöver lite tips.
Jag är nybörjare och vill inhandla en grund som jag sedan tänkt lagra ett tag tills jag lärt mig mer.

Huvudsyftet är att ha en trevlig samling röda viner till en framtida vinkällare.
Idag har jag möjlighet att förvara mina viner i en perfekt tempererad källare i Stockholm.

Jag är kort sagt ute efter bra/goda viner som ska lagras några år och som man kan plocka fram vid särskilt utvalda tillfällen :)

Tack på förhand!

Trevligt forum
javascript:void(0);
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vilka röda ska man tänkas äga!

DollarJocke skrev:
Till helgen tänkte jag ta en tur till Danmark för att inhandla några viner och behöver lite tips.
Jag är nybörjare och vill inhandla en grund som jag sedan tänkt lagra ett tag tills jag lärt mig mer.

Huvudsyftet är att ha en trevlig samling röda viner till en framtida vinkällare.
Idag har jag möjlighet att förvara mina viner i en perfekt tempererad källare i Stockholm.

Jag är kort sagt ute efter bra/goda viner som ska lagras några år och som man kan plocka fram vid särskilt utvalda tillfällen :)

Tack på förhand!

Trevligt forum

Välkommen in i kylan! ;)

Jag tror att det blir lättare att hjälpa till med tips och råd om du specificerar lite mer vilken typ av viner du brukar dricka/tycker om, din erfarenhet av att dricka mogna viner (även om det brukar ordna sig i vilket fall som helst, det är ju bara gott), och prisklass. Folk här har en tendens att titta på önskad prisnivå, nicka förstående och sen rekommendera saker som ligger precis utanför det nämnda prisspannet, så det är bra att ge folk någonting att arbeta med! ;D
 

CH

Medlem
SV: Vilka röda ska man tänkas äga!

Säger som Jimmy: Välkommen in i kylan!

Håller förövrigt med i det Jimmy skriver. Det blir lite svårt att ge dig rekommendationer om vin utan att ha några ramar att rätta sig efter.

Du har säkert några preferenser angående vin eftersom du bestämt dig för att börja börja samla och lagra. Skulle det vara så att du precis som undertecknad bara fick en knäpp och skulle börja samla direkt så är risken stor att du fyller din källare med en massa flaskor som du sedan inte kommer tycka är speciellt intressanta när du hunnit testa dig igenom en del av allt gott vin som finns. Klart bättre då att köpa på sig enstaka flaskor från olika regioner och årgångar för att ta reda på vad det är du gillar eller inte.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vilka röda ska man tänkas äga!

Jimmy Forsman skrev:
Välkommen in i kylan! ;)
Folk här har en tendens att titta på önskad prisnivå, nicka förstående och sen rekommendera
saker som ligger precis utanför det nämnda prisspannet, så det är bra att ge folk någonting att arbeta med! ;D

Ett intresse, som inte kostar pengar, är inget intresse!
 

Jos

Medlem
SV: Vilka röda ska man tänkas äga!

Mitt tips är det som de flesta får i början men inte alla tar till sig... ;)

Köp långt dyrare grejer än du tänkt från början och se till att de är från duktiga/erkända producenter. När du lärt dig lite och kommit en bit på vägen så kan du börja titta på mindre kända och efter egen preferens men det är som sagt bättre att vänta med det tills du skaffat kunskap. Dessutom kommer du vara glad att du inte sitter på massa skit som du inte är sugen på att öppna när du väl hittat dina preferenser. Ytterligare en bra anledning; bra viner från kända producenter går alltid att sälja och du kommer garanterat få tillbaka pengarna eller till och med lite mer, - om du nu skulle inse att vinsamlandet inte är för dig...
 
Toppen