Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka tillverkare i Champagne är biodynamiskaodlare?

Vilka tillverkare i Champagne är biodynamiskaodlare?
Om ni skulle göra en top 3 lista hur skulle den se ut då?

När du säger biodynamiska, menar du certifierade eller?

Bra odlare som jobbar enligt principerna är bland annat (vet inte vilka som är certifierade).

David Leclapart
Cedric Bouchard
Chartogne-Taillet (vet att inte allt är bio så det gäller framförallt de vingårdsbetecknade)

Det finns ett antal till men frågan är var som är topp 3, det är mycket ner till individuell smak. Sedan kör ju exempelvis både Louis Roederer och Krug en del av sina vingårdar enligt biodynamisk principer.
 

Larseman

Medlem
Jag tror att många producenter demeter-certifierar sig av rent marknadsföringstaktiska skäl. Jag kan inte tänka mig att man tror på den humbug som stollen Steiner stod och yrade om 1924, men eftersom många i allmänheten tror att biodynamiskt är en lite finare form av ekologisk odling så är det värt besväret att gräva ner kohorn och hjortmagar. För egen del så drar jag öronen åt mig så fort jag hör att en producent är biodynamisk och väljer hellre något annat.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
I champagne väg så brukar jag uppskatta dom bio viner jag testat men i rödvins väg så brukar det ofta bli nitlotter
 

Keen

slan
Champagne Marguet är det iallafall, odlaren höll en lång utläggning på en provning på grappe om hur han bara plöjde med ardennerhästar, lärde vinerna åldras, och annat hokus pokus. Goda viner dock.
 
Plöja med häst har jag inga problem med, det finns nog bra belägg för att det är gynnsamt för marken. Man behöver inte odla biodynamiskt för det. Läs gärna Anders Öhmans blogg för en inblick i vad som ligger bakom stolligheterna: http://ohmansmatovin.com/2012/08/03/rudolf-steiner-om-biodynamik-ett-referat/

Jag tror inte heller på kohorn eller liknande men det har verkligen blivit en polarisering här. Ser det inte svart-vitt. Vissa odlare följer principer om hur marken ska brukas som jag tror på. Har aldrig förstått polariseringen där den ena är fel och det andra rätt. För mig gäller det att se var odlaren levererar.. Öser de på tillsatser undviker jag deras viner (inte alltid helt lätt att veta) och säljer de "naturvin" som luktar finkel dricker jag inte det heller.
 

Mats

Gone todash....
Jag tror inte heller på kohorn eller liknande men det har verkligen blivit en polarisering här. Ser det inte svart-vitt. Vissa odlare följer principer om hur marken ska brukas som jag tror på. Har aldrig förstått polariseringen där den ena är fel och det andra rätt. För mig gäller det att se var odlaren levererar.. Öser de på tillsatser undviker jag deras viner (inte alltid helt lätt att veta) och säljer de "naturvin" som luktar finkel dricker jag inte det heller.

Det jag tor Larseman (och jag) reagerade på var ordet "biodynamisk" och det har INGENTING med debatten om ekovin/naturvin att göra. Det är absolut inget likhetstecken mellan Ekologisk och Biodynamisk odling. Ekologisk/naturlig går ut på att bruka jorden på ett naturligt sätt som är bra för miljön etc, men biodynamisk odling är ett hokus pokus där man blandar in astrologi och man ska som ovan sagt gräva ner speciellt preparerade kohorn och hjortmagar och även lägga barkbitar av ek i ett kranium av ett husdjur och gräva ner i mark där det kommer mycket regnvatten osv osv. Så visst, huvudsaken är att ett vin är gott och välgjort, om druvorna är odlade på ett sätt som är bra för naturen desto bättre, men att sträva efter att de ska vara odlade på mark med nedgrävda magar, urinblåsor, kranier mm från olika djur för att druvorna ska bli vitala och få förnuft och förnimmelseförmåga mm känns inte riktigt seriöst. För en kort bra beskrivning av biodynamiskt jordbruk läs gärna här svenska i wikipedia. Vi kanske är ord-nazister som bara reagerar på ett ord som ofta används fel i samhället och trådskaparen egentligen menade ekologisk, men det är ju ändå bra att få veta vad ordet egentligen står för.
 
Trådskapare
Belmont

Belmont

Medlem
Haha känner att jag var inte tillräckligt påläst innan jag skrev den här tråden. Visste inte om dumheterna med djurkranier osv men var självklart ekologiskta odlare jag mena :D
Detta med biodynamiska var visst ett hett ämne, kul att läsa :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har inga problem med biodynamiker, men enbart för att de även är ekologiska. Det är även positivt att de brinner för sin vingård och gullar med den, vilket möjliggör för bättre förutsättningar att göra bra viner.

Biodynamiken i sig ger jag lika mycket för som New Age...
 
Last edited:
Det jag tor Larseman (och jag) reagerade på var ordet "biodynamisk" och det har INGENTING med debatten om ekovin/naturvin att göra. Det är absolut inget likhetstecken mellan Ekologisk och Biodynamisk odling. Ekologisk/naturlig går ut på att bruka jorden på ett naturligt sätt som är bra för miljön etc, men biodynamisk odling är ett hokus pokus där man blandar in astrologi och man ska som ovan sagt gräva ner speciellt preparerade kohorn och hjortmagar och även lägga barkbitar av ek i ett kranium av ett husdjur och gräva ner i mark där det kommer mycket regnvatten osv osv. Så visst, huvudsaken är att ett vin är gott och välgjort, om druvorna är odlade på ett sätt som är bra för naturen desto bättre, men att sträva efter att de ska vara odlade på mark med nedgrävda magar, urinblåsor, kranier mm från olika djur för att druvorna ska bli vitala och få förnuft och förnimmelseförmåga mm känns inte riktigt seriöst. För en kort bra beskrivning av biodynamiskt jordbruk läs gärna här svenska i wikipedia. Vi kanske är ord-nazister som bara reagerar på ett ord som ofta används fel i samhället och trådskaparen egentligen menade ekologisk, men det är ju ändå bra att få veta vad ordet egentligen står för.

Till att börja med, när jag skrev om polariseringen så menade jag den svenska vinvärlden. Läst spaltmeter med olika synvinklar och de är ofta svartvita. Jag får skylla på min ålder men jag har svårt för ensidiga beskrivningar av verkligheten.

För övrigt, tycker den engelska wikipedia är mer utförlig. Det är inte bara om kohorn eller husdjur. Att Steiner var en knäppgök är nog de flesta överens om men en del av det han skrev om återkommer även i exempelvis bondepraktikan. Med det sagt, jag tror inte på biodynamik men jag lägger inte heller mitt liv på att bli upprörd över de som tror på delar av den.
 
Last edited:
Françoise Bedel är en riktig bananas-biodynamiker, men de gör ganska smarrig skumpa för sin prisklass (om man gillar när det legat länge sur lie). Även ekologiskt, såklart.
Françoise är för övrigt superkänslig vad gäller svavel. Lite roligt att lyssna på en del andra odlare som suckande sa något i stil med "ja, provning med Françoise, då blir det bara massa gnäll om svavel i mitt vin"
 

chambertin

Medlem
Har också mycket svårt att ta teorin bakom biodynamiken på allvar men jag kan ju inte bortse från att det finns många odlare som levererar högklassiga viner och odlar enligt dessa principer. Får nöja mig med det och strunta i resten. Har fått känslan av att dom som inte certfierar sig fullt ut troligen har lite svårt för vissa delar av teorierna.

Man kan ju titta på Sven Wolter i Mannen på taket utan att gå med i KPMLr så varför inte ett glas DRC utan att kolla på månen.
 
Toppen